19.4.2016

Harley-Davidsonilta uusi Roadster

Harley-Davidson Roadster

Yksinkertaistettu ja pelkistetty tyyli sopii sekä kaupunkiin että mutkitteleville maanteille.

Uusi Roadster kunnioittaa Harley-Davidson Sportsterin lähes 60-vuotista perinnettä tarjoamalla aitoa ajokokemusta ja keräämällä katseita niin maantiellä kuin parkkipaikoilla.

- Vuonna 1957 esitelty Harley-Davidson Sportster on osoittautunut pyöräksi, jota voi kehittää ja muokata loputtomiin. Roadster aloittaa nyt uuden luvun tässä tarinassa, kertoo Harley-Davidsonin suunnittelujohtaja Brad Richards.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhdistelmä eri tyylisuuntia

Asiakkaat ovat vuosikymmenien saatossa muokanneet Sportstereista hyvin erilaisia, yksilöllisen tyylikkäitä moottoripyöriä. Myös uudessa Roadsterissa on yhdistelty eri tyylisuuntauksia, mutta tavoitteena oli kuitenkin luoda selkeälinjainen ja tehokas Sporster, jossa on hyvä ajotuntuma.

Harley-Davidson Roadster

Harley-Davidsonin Live Your Legend -kampanjaan lukeutuva uusi Roadster on osa Dark Custom -mallistoa. Sen minimalistinen muotoilu on saanut innoituksen klassisista kilpapyöristä, pelkistetyistä ja urheilullisista nykypyöristä sekä 1950- ja 1960-lukujen Sportster-kilpapyöristä.

Monimutkaiset mutta kevyet vanteet

Roadsterissa on uusi rengastus. Edessä on 19-tuumainen viisipuolainen split-valuvanne ja samaa tyyliä noudattava takavanne on 18-tuumainen.

- Vanteisiin otimme mallia klassisista pinnavanteista. Lopputuloksena on rakenteeltaan monimutkaisimmat vanteet, jotka olemme koskaan suunnitelleet, kertoo Harley-Davidsonin suunnitteluinsinööri Ben McGinley.

Harley-Davidson Roadster

Limittäin sijaitsevat pinnat osoittavat ulospäin kohti vanteen vastakkaista sivua, mikä antaa pyörälle särmikkään ulkonäön. Vanteiden keveys vähentää hyrrävoimia ja tekee siten pyörän käsittelystä kevyempää.

Etujousituksena on 43-millinen USD-teleskooppi tri-rate-jousituksella ja takapäässä coil-over-kaksoisvaimentimet säädettävällä esijännityksellä. Joustovarat ovat pidemmät kuin aiemmissa Sportster-malleissa, etupäässä 114 milliä ja takana 81 milliä. Etujarruina on kaksi kelluvaa 300-millistä levyä, jotka yhdessä ABS-järjestelmän kanssa tekevät pysähtymisestä tehokasta ja turvallista.

Kilpapyörien jäljittelyä

Ajoasento on sporttinen, sillä Roadsterin madallettu ohjaustanko keskittää kuljettajan painon klassisen 12,5 litran tankin päälle. Riisutulle tyylille uskollisesti takalokasuojaa on lyhennetty puolitoista tuumaa. Hihnasuojuksen ja äänenvaimentimien lämpösuojien rei'itys jäljittelee kilpapyörien komponentteihin porattuja kevennysreikiä. Istuimen muotoilu kuvaannollisesti liukuu kohti lyhyttä takasuojaa.

Värivalikoima kattaa neljä vaihtoehtoa: Vivid Black hiilenharmaalla pin-stripellä, Black Denim punaisella pin-stripellä, Velocity Red Sunglo punaisella pin-stripellä ja kaksisävyinen Billet Silver/Vivid Black viininpunaisella pin-stripellä.

Lähde ja kuvat: Harley-Davidson

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat