16.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Harley-Davidson Roadster – perinteet kunniaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson Roadster on edullinen vaihtoehto, joka yllättää positiivisesti. Hyvää: ajo-ominaisuudet, ajoasento. Huonoa: jäykkätoiminen vaihteisto, kytkin vaatii voimaa. Harley-Davidson on perustettu vuonna 1903. Perinteitä löytyy ja ehkä juuri siksi valmistaja on edennyt viimeiset 20 vuotta kuin juna. Suoraan eteenpäin, eikä sivuille ole juuri vilkuiltu. Pari vuotta sitten päätettiin kuitenkin hiukan tarkistaa suuntaa tai ainakin jarrutella väliasemien kohdalla. Edullinen Street 750 malli oli askel oikeaan suuntaan. Nyt viimeistään Harley-Davidson tuntuu lyötäneen kadonneen fokuksen uudestaan. Roadster on erikoinen peli. Se näyttää customilta, mutta se on kaikkea muuta. Se sisältää yllätyksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hit the road Jack! Roadsterin päälle istahtaminen paljastaa pyörän olevan kapea. Jalkatapit ovat leveällä ja ne on sijoitettu hankalaan paikkaan. Pysähtyessä tuntuu siltä, että ajosaappaat jäävät koko ajan kiinni jalkatappeihin. Vastaavasti ajossa kaikki muuttuu. Jalkatapit löytävät paikkansa ja ajoasentokin on kohdallaan. Ajoasento on etukeno – suorastaan melko sporttinen. Se on kaukana custom-ajoasennosta. Tuo jos mikä yllättää, ulkonäkö viittaisi muuhun. Mittaristo on selkeä. Kierroslukumittari on täysin turha. Harrikkaa ajetaan ”perstuntumalla”. Samoin on vaihdenäytön laita – ketä kiinnostaa mikä vaihde on käytössä? Harrikassa ladotaan isoin vaihde sisään. Jos moottori alkaa tutista, polkaistaan vaihdelaatikosta yksi pienempi sisälle, tahmean ja voimaa vaativan kytkimen saattelemana. Se kuuluu harrikassa asiaan. Roadsterin runko on tukeva. Se ei notku missään vaiheessa. Valitettavasti etujousitus pohjaa hätäjarrutuksessa ja se on huono ominaisuus, sillä joustovaraa olisi syytä löytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Jarrut ovat tehokkaat. Kahvoissa ei ole etäisyyden säätöä, mutta kahvat on muotoiltu niin, että ne soveltuvat lyhytsormiselle. Moottori on tasapaksu esitys. Vääntöä ja melua saisi olla hiukan enemmän. Ei niin, että talojen seinältä tippuvat rappaukset, mutta hiukan lisää. Nyt pakoputkistosta kuuluu vain pieni tuhina. Harley-Davidson Roadster osoittaa sen, että päästäkseen eteenpäin, kannattaa välillä ottaa askel taaksepäin. Pelkistetty on pop. Toinen mielenkiintoinen asia on kuluttajaystävällinen hinnoittelu. 16 750 euroa on vähän 1 200-kuutioisesta Harrikasta. Teksti: Tero Kiira Kuvat: Tero Kiira & Harley-Davidson Harley-Davidson Roadster Hinta alkaen 16 750 € Moottori Bensiinimoottori 1 201 cm³ kaksisylinterinen V-moottori, ilmajäähdytys, viisi vaihdetta, hihnaveto. Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Vääntö 97 Nm (4250 r/min) Mitat akseliväli 1505 mm Omamassa: 250 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 785 mm, polttoainesäiliön tilavuus 12,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-19, takana 150/70-18. Huoltoväli: 8 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?