12.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Halvin neliveto – Fiat Panda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoiden edullisin neliveto on pirteä tuttavuus. Hyvää: ketteryys, keveys, mukavuus, hiljaisuus. Huonoa: kulutus, ajoasento, takajalkatilat, tavaratila. Fiatin maahantuonnin elpyessä mallisto laajenee niin uusilla kuin vanhoillakin malleilla. Nyt on vuorossa nelivetoinen Panda, jonka tuorein sukupolvi on muilla markkinoilla ollut tarjolla jo toista vuotta ja on esimerkiksi Italiassa erittäin suosittu vuoristoisilla alueilla. Suomessa Fiat Panda Twinair anastaa Suzuki Swiftiltä halvimman nelivetoisen tittelin muutaman satasen erolla (17 393–17 790 e). Koeajossa on kuitenkin kalliimpi Cross–versio seikkailullisemmalla ulkonäöllä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokas tilankäyttö Ulkomittoihinsa nähden Pandan sisätilat hämmästyttävät, korin korkeudella ja pystyllä istuma-asennolla on saatu kelvolliset sisätilat. Jos takanakin on aikuisia, pitkä kuski joutuu toki tinkimään tilastaan. Haitta on vähäinen, sillä ajoasento on jo muutenkin epämukava ratin etäisyyssäädön puuttuessa. Perhekäytössä ensimmäisenä ahdistaa tavaratilan koko. Nelivetomallin varustetasot ovat 4x4 ja Cross. Molemmissa on isommat pyörät ja maastohenkisemmät puskurit, mutta Crossissa äijämeininkiä on jo liiankin kanssa. Yllättäen kalliimpaan Crossiinkaan ei kuulu vakionopeudensäädintä ja automaattinen hätäjarrutuskin on lisävaruste. Kaksivärinen sisustus ja aluksi sekavalta näyttävä kojelauta poikkeavat kilpailijoista. Silti toiminnot löytyvät helposti, vain sähköikkunoiden katkaisijat keskikonsolissa ovat toistuvasti hukassa. Pirteä kaksisylinterinen Maasto-Pandan moottori on iskutilavuudeltaan vain 0,9-litrainen, mutta vie turboahtimen avulla pirteästi maantiellä ja kaupungissa. Ainutlaatuiseksi jo 500-mallista tutun moottorin tekee kaksisylinterisyys. Siinä missä nykyisin yleistyvät kolmisylinteriset on saatu pehmeäkäyntisiksi, kaksisylinterinen paljastuu heti säksättävästä äänestä ja värinöistä. Kiihdytyspörinä on soundiltaan urheilullinen ja paranee kierrosten myötä. Tasanopeudella ääni tasoittuu yhdeksi pikkuautojen hiljaisimmista. Korvakuulolta ajaminen on aluksi mahdotonta, koska alakierroksilla käynti kuulostaa ahdistavan epätasaiselta. Pesässä on vähintään yhtä pykälää liian pieni vaihde, sillä 4 000 kierrostakin kuulostaa vaimealta. Vaihtamisopastinta ja kulutuslukemaa seuraamalla oikea vaihde löytyy, vaikka tällöin moottori kuulostaa sammumisen partaalla tutisevalta. Ahtimen tuoma vääntö kuitenkin liikuttaa Pandaa sinnikkäästi alakierroksilla, lyhyeksi välitetyn ykkösvaihteen avulla kytkintä ei tarvitse luistattaa maastossakaan. Pikkumoottorin soisi palkitsevan lopputankkauksessa, mutta kulutus karkaa lukemaan 7,5 l/100km. Kytkeytyvä neliveto Nelivetomalli on ensisijassa etuvetoinen ja jakaa voimaa takapyörille viskokytkimen avulla liukkaalla pinnalla. Ajotilavalitsimella takavedon voi pakottaa mukaan jo ennen ensimmäistä lipsahdusta. Elektroninen luistonrajoitin hoitaa tasauspyörästönlukon hommat. Kaitseminen tapahtuu sallivasti, sivuluisussakin pystyy etenemään hetkittäin. Kevyt maasturinpentu ei jää ihan helposti kiinni, reilu maavara, pienet koriylitykset ja helposti arvioitavat kulmat auttavat puikkelehtimaan ketterästi niin metsässä, lumihangessa kuin pysäköintitaloissa. Eniten Panda yllättää maantiellä, rehellisen ohjauksen ja tarttuvan alustan ansiosta ajaminen maistuu kömpelöä ajoasentoa lukuun ottamatta. Matkustajillakaan ei ole valittamista, pehmeä jousitus ja vaimea äänitaso huolehtivat mukavuudesta. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen Fiat Panda Twinair 4x4 Cross Hinta alkaen 18 890 € Moottori Bensiinimoottori 875 cm³, 2 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Vääntö 145 Nm (1900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3705 mm, leveys 1662 mm, korkeus 1639 mm, akseliväli 2300 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku