8.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: halvin dieselpakettiauto – Fiat Fiorino Cargo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Fiorino Cargo on halvin Suomessa tarjolla oleva dieselpakettiauto. Hyvää: edullinen, näppärä, varustelu, ajettavuus, kuskin paikka. Huonoa: rengasmelu, vaihderobotin toiminta. Fiat Fiorino ei ole aivan tuiki tuntematon meilläkään. Aluksi Fiat 127:stä jatkettua ja korotettua koppiautoa sai Suomessa 1970–80-lukujen vaihteessa. Unosta tehtyä toista sukupolvea ei enää tuotu. Vuonna 2007 esitelty nykymalli sai oman korin ja ulkonäön, vaikka alusta olikin lainaa Puntosta. Vuoden pakettiauto 2009-tittelin pokannutta mallia valmistettiin myös maskia vaihtamalla Citroën Nemona ja Peugeot Bipperinä. Suomen verotuksen takia näitä tuotiin tänne viisipaikkaisena henkilöautona ja muutettiin täällä pakettiautoksi. Fiatin maahantuojavaihdoksien jälkeen Fiorino palaa mallistoon kevyen uudistuksen saattelemana. Myynnissä on vain peltikylkinen pakettiauto, jonka hinta on puristettu 15 000 euroon. Halvemmalla saa vain Dacia Dokkerin bensiinimallin, diesel on jo kalliimpi. Samalla hinnalla saa vain pienemmistä henkilöautoista takapenkit poistamalla tehtyjä pakettiautoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näppärä kokoluokka Fiat Fiorino on varsinaisten pakettiautojen pienin. Pituudeltaan nelimetrinen auto on ketterä liikkeissään ja vaivaton pyöriteltävä. Muhkean keulan ulottuvuutta on silti vaikea hahmottaa kuskin paikalta. Kuormatila on selkeän kuutiomainen muodoltaan, tilaa on 2,5 m3 ja kantavuutta 600 kiloa. Tilalla on pituutta 1,5 metriä, korkeutta 1,2 metriä ja leveyttä metri pyöräkoteloiden välissä. Takana on pariovet ja oikealla sivulla pieni liukuovi. Tyytyväinen kuljettaja Kuormatila on erotettu ohjaamosta kiinteällä peltisellä väliseinällä. Verhoiltuna sillä on positiivinen vaikutus ohjaamon melutasoon ja melun sävyyn. Pieni tila lämpenee erittäin nopeasti. Kaksipaikkaisen ohjaamon tilavuus on iloinen yllätys, pitkällekin kuskille löytyy kelvollinen ajoasento. Iloa tuottaa myös tässä hintaluokassa harvinaisen monipuoliset säädöt, istuimen korkeus ja ristiseläntuki sekä ratin korkeus ja etäisyys ovat säädettävissä. Varustelu on muutenkin runsas ilmastointeineen ja vakionopeudensäätimineen. Pirteä pikkudiesel Ainoa moottorivaihtoehto, yhteispaineruiskutteinen diesel on vain 1,3-litrainen, mutta riittävän pirteä tuhatkiloisen pikkupakun liikutteluun niin kaupungissa kuin maantielläkin. Ääntäkään se ei pidä liikaa tai ainakin se hukkuu rengasmelun alle. Pieni kone joutuu kuitenkin työskentelemään ahkerasti, jos kuormaa tai vauhtia on vähänkään enemmän. Niinpä kulutus karkaa helposti lähes kuuteen litraan. Vaihteistoksi on kaksi viisipykäläistä vaihtoehtoa, joko manuaali tai robotti. Robottivaihteiston 1 200 euron lisähinta on kohtuullinen, mutta ei se kyllä aivan automaatin tasolle yllä Comfort-matic -nimityksestään huolimatta. Vaihtonykäyksiä välttelevä kuljettaja oppii nopeasti avittamaan vaihtoja kaasua hölläämällä, mutta ryömittäminen vaikkapa taskuparkkiin alamäessä vaatii jo toistuvaa harjoittelua. Samasta syystä henkilöautoissa siirryttiin robottivaihteista kalliimpiin, mutta nopeasti vaihtaviin kaksoiskytkinlaatikoihin. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat Fiorino Cargo 1.3 Multijet 80 SX Comfort-matic Hinta alkaen 14 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 204 € Moottori Bensiinimoottori 1 248 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. robottivaihteisto, etuveto. Teho 59 kW (80 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (1500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500 r/min) Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 100 g/km Mitat pituus 3957 mm, leveys 1716 mm, korkeus 1721 mm, akseliväli 2513 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?