28.2.2018

Häkkisen kumit: Nokian Hakka Black 2 luottaa maailmanmestariin

Nokian Renkaiden Hakka Black 2

Formula ykkösten maailmanmestari Mika Häkkinen on ollut mukana uusien Nokian Renkaiden Hakka Black 2 ja Hakka Black 2 SUV -renkaiden testaustyössä.

Nokian Renkaiden Hakka Black 2 -renkaat on tarkoitettu nopeaan ajoon eli kyseessä on niin sanottu UHP-luokan rengas. Moottori uutisoi uutukaisista jo syksyllä, mutta tällä kertaa tutustutaan tarkemmin rengasteknologiaan ja renkaan kehitystyöhön. Moderni henkilöauton rengas on kiehtova kokonaisuus, jonka kehityksessä on huomioitava monenlaisia tarpeita.

Nokian Renkaat kertoo Hakka Black 2- renkaiden kehitystyön hyödyntäneen laboratorio- sekä indoor-testien lisäksi tietokonemallinnusta ja suurnopeuskameraa. Kenttätestausta suoritettiin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, mutta korkeimmat nopeudet kokeiltiin etelämmässä siihen käyttöön tarkoitetuilla testiradoilla Saksassa ja Espanjassa. Myös F1-maailmanmestari Mika Häkkinen osallistui testaustyöhön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta tekniikkaa

Nokian Renkaat on varustanut Hakka Black 2:n pinnan kolmella leveällä ja jämäkällä päärivalla, joiden kerrotaan parantavan ohjaustuntumaa. Keskialueen pitkittäisripojen syvät, tietokoneoptimoidut urat varastoivat vettä. Uransuiden avonaisen muotoilun kerrotaan kiihdyttävän veden virtausta kohti kiillotettuja pääuria, jotka ohjaavat veden pois renkaan ja alustan välistä vesiliirron välttämiseksi.

Renkaan sisäolkapää on voimakkaasti sidottu pinnan jäykistämiseksi. Rivassa lähimpänä ulko-olkapäätä ei ole läpileikattuja uria eli lamelleja, millä Nokian Renkaat hakee hyvää ajettavuutta. Ajomukavuutta taas kerrotaan parannetun pitkittäisripojen seinämästä löytyvillä puolipallomaisilla koloilla. Silent Groove Design -nimisen keksinnön luvataan hillitsevän ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua.

- Nokian Hakka Black 2:n ja Hakka Black 2 SUV:n tasapainoisen ja tarkan tiekosketuksen takaa uniikki Dynamic Grip -konsepti. Kuljettaja tuntee kuinka rengas pitää, sopeutuu epätasaisuuksiin ja reagoi viipymättä ohjausliikkeisiin varsinkin märällä tiellä, mikä on ehdoton edellytys kun liikutaan turvallisesti esimerkiksi äkillisissä väistötilanteissa. Dynamic Grip -konseptissa yhdistyvät uuden sukupolven pintamalli, monikerrosrakenne ja vaihtelevissa keliolosuhteissa huippupidon varmistava kumiseos, kertoo Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Jarno Röytiö.

Hakka Black 2 Dynamic Grip

Luvattua kestoa

Nokian Renkaat kertoo maasturikäytössä renkaan vaurioitumisten johtuvan usein sivupintaan kohdistuvista iskuista ja pistoista. Puhkeamisen välttämiseksi katumaasturikäyttöön suunnitellussa Hakka Black 2 SUV -versiossa on yhtiön muiden SUV-renkaiden tapaan Aramid-vahvistetut sivupinnat. Mahdollisen vaurion tapahtuessa turvaa tuo Nokian Hakka-turva, joka korvaa ostopäivästä vuodeksi eteenpäin korjauskelvottomaksi vaurioituneet renkaat. Lisäksi tutusti paikallaan ovat myös kulutuspinnassa Nokian Renkaiden patentoima uransyvyysmittari sekä vesiliirtovaroitin.

Lähde: Nokian Renkaat

Luetuimmat