Ajoneuvot | Uutinen | 24.6.2015

Giulia – Alfa Romeon paluu

Kuvankaunis ja takavetoinen Giulia ensiesiteltiin 510 hevosvoimaisena huippumallina.

Jaa artikkeli

Alfa Romeo on ajelehtinut tuuliajolla upean Alfa 159 -mallin tuotannon päätyttyä vuonna 2011. Varsinaiset myyntimallit ovat koostuneet söpöstä MiTosta ja muodokkaasta Giuliettasta, eli kahdesta pystyperäisestä perheautosta. Välähdyksiä paremmasta on saatu vuoden 2007 kuvankauniista 8C Competitzione ja Spider -malleista, sekä vuoden 2013 seksikkäästä 4C urheiluautosta. Urheiluautot ovat tarjonneet alfamaisia unelmia, mutta varsinainen malliperheen kantaisä on puuttunut lähes viiden vuoden ajan.

Takaveto, puhdaslinjaisen kaunis sedankori ja V6-moottori. Keulalla Alfa Romeon perinteikkään logon tyylillä modernisoitu versio. Uusi Giulia saattaa olla juuri se auto, jota Alfa on kaivannut.

Tarkemmat tekniset tiedot lupaavat hyvää: toistaiseksi vasta huippumalli Quadrifoglio Verdenä julkaistu Giulietta hyökkää suoraan sporttisedanien kuninkaiden, BMW M3:n ja Mercedes-AMG C 63:n, kimppuun. Turboahdetun V6:n huipputehoksi luvataan 510 hevosvoimaa, ja vilahtaapa lehdistötiedotteessa myös maininta Ferrarista moottorisuunnittelun inspiraationa.

Alfa_Giulia-3

Tunnetta ja faktoja

Italialaiseen tapaan lehdistötiedote vilisee voimakkaita tunteita kuvailevia sanoja, mutta sekaan on eksynyt myös hieman faktoja: Alfa lupaa tarkkaa, mutta nopeaa ohjausta, vaihtoehtoista nelivetoa ja täydellistä 50/50-painojakaumaa. Giulian etujousitus on tehty päällekkäisillä kolmiotukivarsilla, takana on kilpailijoista tuttu multilink-tuenta. Auton ketteryyttä parannetaan takatasauspyörästön torque vectoring -ominaisuudella, eli aktiivisella takatasauspyörästön voimanjaolla.

Alfa_Giulia-2

Alfa Romeon mukaan Giuliasta on pyritty tekemään luokassaan poikkeuksellisen keveä käyttämällä hiilikuitua, alumiinia ja erilaisia komposiittimateriaaleja. Auton painoa ei ole ilmoitettu, mutta paino-teho -suhteen kerrotaan jäävän alle kolmeen kilogrammaan hevosvoimaa kohden, joka tarkoittaa alle 1530 kilon omamassaa.

Alfa Romeo Giulia -mallisto laajenee tavanomaisemmilla malleilla. Odotettavissa on nelisylinterisiä bensiini- ja dieselmalleja.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat ja video: Valmistaja

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Alfa Romeo