6.3.2019 Ajoneuvot Geneven autonäyttely 2019: hienoja perheautoja, huimia sähköurheiluautoja ja sama vanha tulevaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan tärkeimmän autonäyttelyn pääteema on yksinkertainen: tulevaisuus on tärkeää, mutta nautitaan nyt tästä hetkestä. Geneve on Euroopan autonäyttelyiden ykkönen. 89. kertaa järjestettävä tapahtuma kerää alppimaahan kaiken kansanmerkeistä automaailman kermaan ja tähdenlentoihin. Yhtään täysyllätystä ei näyttelyssä tänä vuonna nähty, ellei sellaiseksi lasketa valitettavan monen suurmerkin poissaoloa. Geneven jättivät tänä vuonna väliin esimerkiksi Volvo, Ford, Hyundai, Jaguar ja Land Rover. Vaikka valtaosa valmistajista oli yhä täydellä panostuksella mukana, löytyi näyttelyhallista jopa lähes autioita nurkkia. Murehditaan näyttelyiden tulevaisuutta myöhemmin ja keskitytään nyt positiiviseen. Uutta ihmeteltävää oli yhä runsaasti, vaikka valtaosaa oli jo esitelty yhtiöiden tiedotteissa. Autonvalmistajat haluavat maksimoida tärkeiden uutuuksien hetki parrasvaloissa, joten näyttelyn tähdistä viestitään näkyvästi viikkoja ennen messuja. Tänä vuonna vain muutaman auton ulkonäkö pysyi ensimmäiseen lehdistöpäivään saakka piilossa. Geneven autonäyttelyä puhtaimmillaan: Lamborghini Aventador SVJ Roadsterin 770 hevosvoimaa tarjoilevat avoauton riemuja 350 km/h huippunopeudessa. Vuosien kehitystyöt on tehty kilpailijamerkkien silmiltä piilossa. Silti markkinoille saapuvissa autoissa on paljon yhtäläisyyksiä, ohjaahan kehitystyötä lopulta samat trendit: kuluttajakäyttäytyminen, ympäristövelvoitteet ja poliittiset paineet. Vuoden 2019 Geneven autonäyttely tapahtuu suvantovaiheessa. Sähköautohype on laantunut, nyt hehkutuksen sijaan keskitytään tekoihin. Hybridit, ladattavat hybridit ja sähköautot ovat uusi normaali, jota ei enää tarvitse suuremmin alleviivata. Peugeot 208 näyttää hyvältä ulkoa ja päältä. Sähkö vie huomion, mutta polttomoottorit hoitanevat myyntipuolen. Peugeot 208 on tästä hyvä esimerkki: vuonna 2019 tuntuu täysin normaalilta, että uuteen pikkuautoon tulee tarjolle bensiini- ja dieselmoottoreiden rinnalle täyssähkökäyttö. Vielä vuonna 2017 se olisi ollut radikaalia. Sähköautojen saama palastatila on edelleen epäsuhdassa autojen myyntimääriin. Kaupankäynnissä polttomoottorit hallitsevat yhä pitkään, mutta ainakin kaikki tuntuvat olevan yksimielisiä lähitulevaisuuden strategiasta. Pininfarina Battista on maineikkaan muotoilutalon oma sähköinen hyperauto: 1900 hevosvoimaa vie auton sataseen alle kahdessa sekunnissa. 120 kilowattitunnin akku riittää 450 kilometrin toimintamatkaan. Autoja tehdään 150 kappaletta. Sähköistyminen on tuonut automaailman ylähyllylle säpinää: Genevestä löytyi lukuisia sähkökäyttöisiä superautoja uusilta tulokasvalmistajilta. Sähkömurros madaltaa kynnystä saapua markkinoille. Eivät nämä yli 1 500 hevosvoimaiset hyperautot kenenkään arkeen vaikuta, mutta unelmia ja tavoitteita on aina hyvä olla. Audin muotoilujohtaja Marc Lichte (toinen vasemmalta) vielä konseptiautona esiteltävän Q4 e-tron -sähköauton edessä. Toinen autonäyttelyiden viime vuosien teema, autonomia, on sekin vähän laantunut. Geneven näyttelyhallista löytää yhä suuria itseajavia matkavaunuja sekä viimemetrien liikkumiseen kehitettyjä laatikoita, mutta kaikki ovat vain lähivuosien teeman lämmittelyä. Ehkä alkuinnostuksen jälkeen on herätty todellisuuteen, jossa täysautonomia on vielä hyvin kaukana. Porschen pääuutuus oli uuden 911:sta avoversio. Itse ajavat autot eivät tule kertarysäyksellä, vaan olemassa olevat avustimet kehittyvät paremmiksi ja paremmiksi. Vuosien myötä autot tulevat ajamaan entistä vaikeammissa tilanteissa yksin, mutta uusia autoja taajaan koeajava tuskin voi jälkikäteen nimetä yksittäistä hetkeä, jolloin auto alkoi ajamaan itse. Dieter Zetsche piti viimeisen lehdistötilaisuutensa Mercdedes-Benzin pääjohtajana Euroopan autonäyttelyissä ennen eläkkeelle siirtymistä. Tulevaisuuden sijaan Geneven tähtiä olivat lopulta ihan oikeat henkilöautot. Renault Clio ja Škoda Kamiq ovat yllätyksettömiä, mutta sitäkin tarpeellisempia. Mazda CX-30 tuo merkille auton tärkeään C-segmentin katumaasturien luokkaan. Hondan lähes tuotantovalmiilta vaikuttava e Prototype valottaa lähitulevaisuuden sähkösuunnitelmia. Volvon tytäryhtiö Polestarin uusi malli 2 haastaa Tesla Model 3:n. Kia Soul EV nähtiin Euroopassa ensimmäistä kertaa. Honda e Prototype on lähes tuotantovalmis versio aiemmin esitellystä Urban EV -konseptista. Ja sitten ovat kaikki malliversiot: Audi aloitti kaivatun TFSIe-lataushybridien vyörytyksen Q5, A6, A7 ja A8-malleillaan. Mercedes-Benz päivitti Suomessakin valmistettavan GLC:n, joka sekin tarjoaa ladattavaa hybridivoimaa. BMW uudisti 7-sarjan, Volkswagen päivitti Passatia. Se on lopulta ihan raikasta. Tulevaisuudesta on paasattu niin paljon, että välillä tekee hyvää keskittyä elämään hetkessä. Alfa Romeo Tonale -näyttelyauto vihjaa Stelviota pienemmän katumaasturin linjoista. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Yleinen ACS 2024: Jeep Willy´s 1955 – erilainen citymaasturi työtunteja laskematta 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 American Car Show ACS 2024: ”nähtävänä 750 härveliä, joilla liikutaan maalla, merellä ja ilmassa” 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta