9.3.2018 Ajoneuvot Geneve konseptitasolla: autoilun näyttävä, mutta yksipuolinen tulevaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomia, tekoäly ja sähköinen liikkuvuus olivat Geneven autonäyttelyn pääteemoja vuonna 2018. Konseptiauto on lopulta aika erikoinen juttu. Ne kuuluvat autonäyttelyiden vakiokalustoon, mutta lopulta vain harvat jäävät pidemmäksi aikaa mieleen tai muuttavat automaailmaa. Harjaantunut silmä myös erottaa bluffin oikeasta tutkielmasta. Osa konseptiautoista on tehty vain tekemisen pakosta, osassa taas näkyy aito rakkaus lajiin. Mazda Vision Coupe esiteltiin ensimmäisen kerran jo Tokion autonäyttelyssä viime syksynä, mutta kelpaa sitä katsoa myöhemminkin. Näyttelyhallin tungoksessa laajakulmalinssillä otetut kuvat eivät tee oikeutta pitkän ja matalan auton muotoihin: Mazda Vision Coupe on niitä konseptiautoja, joissa näkyy muotojen hienosäätämiseen käytetty aika ja vaiva. Se tuskin tulee ikinä sellaisenaan tuotantoon, mutta ainakin se innoittaa seuraavien Mazdojen muotoja. Mazdan muotokieli toistuu myös ensi vuonna saapuvaa Mazda 3:sta enteilevässä Kai-konseptiautossa. Menevän näköinen pystyperä noudattaa periaatteessa samaa yksinkertaistamisen linjaa kuin uusi Mercedes-Benzin A-sarja, mutta ainakin konseptitasolla japanilaiset toteuttavat filosofian saksalaisia paremmin. Tuotantomalli ratkaisee. Erikoisesti nimetty Hyundai Le Fill Rouge on sekin erittäin näyttävä ilmestys. Kohokohta on lähes koko auton ympäri kiertävä terävä pokkaus. Auton kerrotaan edustavan Hyundain uutta muotokieltä – saa nähdä, miten se muovautuu tuotantoon. Aston Martinin Lagonda-tuotenimeä kohotetaan omaksi modernin aikakauden luksusbrändiksi. Monien muiden konseptien tapaan pääteemoja olivat sähköinen voimalinja ja autonomia. Ainakaan rohkeudesta ei voi englantilaisia moittia, vai mitä? Varsin rajuja linjoja kantaa myös Nissan IMx Kuro. Auto on kehitetty versio Tokion autonäyttelyssä esitellystä autosta, ja sen kohokohtana on B2V – brain to vehicle. Aivojen ja auton välisellä viestinnällä pyritään avustamaan itseohjautuvia järjestelmiä esimerkiksi nopeuttamalla reagointia. Ruusukulta on Lexus LF-1 Limitlessin tunnusväri. Auto esittelee sitä, miltä Lexusen suuri katumaasturi voisi näyttää. Renault EZ-GO on varsin kummallisen näköinen kulkine. Merkin mukaan tässä on yksi vaihtoehto vuoden 2030 liikkumiseen. Tuota... toivottavasti silloinkin mallistosta löytyy myös Megane RS. 8-sarjan paluu mallistoon on iso asia BMW:lle. Itseasiassa niin iso, että nyt esiteltiin jo BMW M8 Gran Coupe Concept, eli luksusluokan edustuscoupe tulee tarjolle myös neliovisena. Keltaiset ajovalot ovat miellyttävää retroilua ja liioitellut muodot sopivat malliston tulevaan lippulaivaan mainiosti. Sopivan röyhkeä, kuten 8-sarjan kuuluukin olla. Hondan sähköautokonseptit ovat tuttuja jo aiemmilta messuilta, mutta nyt dynaaminen duo nähtiin kaksikkona Euroopassa. Tokiossa esitelty Honda Sports EV Concept kertoo jo ulkomuodollaan, että autossa on kyse ajamisen ilosta uudella aikakaudella. Hauskasti alkuperäiseen Civiciin ja N600:aan viittaava Honda Urban EV Concept puolestaan esitteli suorastaan Citroën-tyylikästä sisustaansa ilman muutoksia Frankfurtiin verrattuna. Hondan suunnitelmissa ainakin Urban EV:n tilauskirjat avataan ensi vuonna ja luvassa on kaupunkikäyttikselle soveltuva toimintamatka. Odotamme jännityksellä miltä tuleva kauppakassi näyttää tuotantovalmiina. Rimac Concept One oli kroatialaisen Rimac Automobilin yllätyshyökkäys hyperautojen maailmaan. Sähköhirmu ei pysynyt Richard Hammondin näpeissä The Grand Tourin kuvauksissa, mutta se ei menoa haittaa. Nyt esitelty C_two lupaa absurdin 1 914 hevosvoiman tehon ja 2 300 newtonmetrin väännön. Toimintamatkaa hypersähkölle on lupaillaan 650 kilometriä ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 412 km/h. Jopa 0–98 km/h kiihdytys taittuu 1,85 sekunnissa. Hammondin onnettomuutta muistellaan puolestaan palosammuttimella, jonka hihnassa lukee "In case of hillclimb, extinguish fire". C_two jäänee tuotantomäärältään jälleen niin harvinaiseksi, että riidat tuotantoautostatuksesta voivat kestää vuosia. Toyota Fine-Comfort Ride on tuttu jo maailman autonäyttelyistä, mutta nyt Toyotan rengasvisioita esittelevä polttokennoauto nähtiin Euroopassakin. Muiden tulevaisuusvisioiden ohessa japanilaisvalmistaja pohdiskeli, että tulevaisuuden sähköautot säästäisivät hiukan painoa ilmattomilla renkailla. Aerodynaamisen muodon ja kehittyneen polttokennotekniikan myötä autolla voisi päästä noin 1 000 kilometriä yhdellä 3 minuutin tankkauksella. Toyota on jo muutaman vuoden puhunut voimakkaasti muutoksesta kohti liikkuvuusyhtiötä, jonka visioissa tekoäly ja sähköiset voimalinjat tuovat uusia mahdollisuuksia varsinkin heille, joille nykyiset liikkumistavat eivät sovellu. Concept-i-konseptiautoperhe laajeni nyt Concept-i WALK ja Concept-i RIDE -ajoneuvoilla. Walk on Toyotan muunnos tutusta Segway-ajatuksesta, mutta tekoälyn ja ohjausjoystickin ansiosta japanilaisvalmistaja uskoo jalkakäytävien liikkumisapurin soveltuvan paremmin heille, joille nojailu on vaikeaa. Kolmen pyörän lisäksi Concept-i WALK osaa muuttaa akseliväliään, jotta väline olisi vakaampi vauhdin myötä. Concept-i RIDE toimii siltana aiemman Concept-i-tekoälyauton ja Concept-i WALKin välissä, sillä sähköinen kaupunkiauto on Toyotan näkemys erityisesti liikkumisrajoitteisten kulkuvälineestä. Sähköisesti liukuva istuin helpottaa kuljettajan paikalle siirtymistä pyörätuolista ja autoa ajetaan minimaalista vaivaa vaativilla joystickeilla. Toyota Concept-i tuo puolestaan tekoälyn ilosanomaa täydeltä laidalta. Auto pyrkii ymmärtämään oman tilanteensa, ympäristönsä ja kuljettajansa kuulumiset. Jos kuljettaja vaikuttaa stressaantuneelta, saattaa auto ryhtyä ajamaan kuljettajan puolesta. Toisaalta tekoäly osaa toimia myös vahtivana suojelusenkelinä ihmiskuljettajan ajamiselle. Lisäksi Concept-i pyrkii aktiivisesti piristämään kyytiläisiä eri aistien avulla. Tekoäly pyrkii myös keskustelemaan mielenkiintoisista aiheista ja mikäli kuljettajan mieliala kohenee esimerkiksi maisemareittiä ajettaessa, saattaa auto ehdottaa mälsänä päivänä pidemmän reitin ajamista piristykseksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku