9.3.2018

Geneve konseptitasolla: autoilun näyttävä, mutta yksipuolinen tulevaisuus

Geneven autonäyttely

Autonomia, tekoäly ja sähköinen liikkuvuus olivat Geneven autonäyttelyn pääteemoja vuonna 2018.

Konseptiauto on lopulta aika erikoinen juttu. Ne kuuluvat autonäyttelyiden vakiokalustoon, mutta lopulta vain harvat jäävät pidemmäksi aikaa mieleen tai muuttavat automaailmaa. Harjaantunut silmä myös erottaa bluffin oikeasta tutkielmasta. Osa konseptiautoista on tehty vain tekemisen pakosta, osassa taas näkyy aito rakkaus lajiin.

Mazda Vision Coupe esiteltiin ensimmäisen kerran jo Tokion autonäyttelyssä viime syksynä, mutta kelpaa sitä katsoa myöhemminkin. Näyttelyhallin tungoksessa laajakulmalinssillä otetut kuvat eivät tee oikeutta pitkän ja matalan auton muotoihin: Mazda Vision Coupe on niitä konseptiautoja, joissa näkyy muotojen hienosäätämiseen käytetty aika ja vaiva. Se tuskin tulee ikinä sellaisenaan tuotantoon, mutta ainakin se innoittaa seuraavien Mazdojen muotoja.

Mazdan muotokieli toistuu myös ensi vuonna saapuvaa Mazda 3:sta enteilevässä Kai-konseptiautossa. Menevän näköinen pystyperä noudattaa periaatteessa samaa yksinkertaistamisen linjaa kuin uusi Mercedes-Benzin A-sarja, mutta ainakin konseptitasolla japanilaiset toteuttavat filosofian saksalaisia paremmin. Tuotantomalli ratkaisee.

Erikoisesti nimetty Hyundai Le Fill Rouge on sekin erittäin näyttävä ilmestys. Kohokohta on lähes koko auton ympäri kiertävä terävä pokkaus. Auton kerrotaan edustavan Hyundain uutta muotokieltä – saa nähdä, miten se muovautuu tuotantoon.

Aston Martinin Lagonda-tuotenimeä kohotetaan omaksi modernin aikakauden luksusbrändiksi. Monien muiden konseptien tapaan pääteemoja olivat sähköinen voimalinja ja autonomia. Ainakaan rohkeudesta ei voi englantilaisia moittia, vai mitä?

Varsin rajuja linjoja kantaa myös Nissan IMx Kuro. Auto on kehitetty versio Tokion autonäyttelyssä esitellystä autosta, ja sen kohokohtana on B2V – brain to vehicle. Aivojen ja auton välisellä viestinnällä pyritään avustamaan itseohjautuvia järjestelmiä esimerkiksi nopeuttamalla reagointia.

Ruusukulta on Lexus LF-1 Limitlessin tunnusväri. Auto esittelee sitä, miltä Lexusen suuri katumaasturi voisi näyttää.

Renault EZ GORenault EZ-GO on varsin kummallisen näköinen kulkine. Merkin mukaan tässä on yksi vaihtoehto vuoden 2030 liikkumiseen. Tuota... toivottavasti silloinkin mallistosta löytyy myös Megane RS.

8-sarjan paluu mallistoon on iso asia BMW:lle. Itseasiassa niin iso, että nyt esiteltiin jo BMW M8 Gran Coupe Concept, eli luksusluokan edustuscoupe tulee tarjolle myös neliovisena. Keltaiset ajovalot ovat miellyttävää retroilua ja liioitellut muodot sopivat malliston tulevaan lippulaivaan mainiosti. Sopivan röyhkeä, kuten 8-sarjan kuuluukin olla.

Hondan sähköautokonseptit ovat tuttuja jo aiemmilta messuilta, mutta nyt dynaaminen duo nähtiin kaksikkona Euroopassa. Tokiossa esitelty Honda Sports EV Concept kertoo jo ulkomuodollaan, että autossa on kyse ajamisen ilosta uudella aikakaudella.

Hauskasti alkuperäiseen Civiciin ja N600:aan viittaava Honda Urban EV Concept puolestaan esitteli suorastaan Citroën-tyylikästä sisustaansa ilman muutoksia Frankfurtiin verrattuna. Hondan suunnitelmissa ainakin Urban EV:n tilauskirjat avataan ensi vuonna ja luvassa on kaupunkikäyttikselle soveltuva toimintamatka. Odotamme jännityksellä miltä tuleva kauppakassi näyttää tuotantovalmiina.

Rimac Concept One oli kroatialaisen Rimac Automobilin yllätyshyökkäys hyperautojen maailmaan. Sähköhirmu ei pysynyt Richard Hammondin näpeissä The Grand Tourin kuvauksissa, mutta se ei menoa haittaa. Nyt esitelty C_two lupaa absurdin 1 914 hevosvoiman tehon ja 2 300 newtonmetrin väännön. Toimintamatkaa hypersähkölle on lupaillaan 650 kilometriä ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 412 km/h. Jopa 0–98 km/h kiihdytys taittuu 1,85 sekunnissa. Hammondin onnettomuutta muistellaan puolestaan palosammuttimella, jonka hihnassa lukee "In case of hillclimb, extinguish fire". C_two jäänee tuotantomäärältään jälleen niin harvinaiseksi, että riidat tuotantoautostatuksesta voivat kestää vuosia.

Toyota Fine-Comfort Ride on tuttu jo maailman autonäyttelyistä, mutta nyt Toyotan rengasvisioita esittelevä polttokennoauto nähtiin Euroopassakin. Muiden tulevaisuusvisioiden ohessa japanilaisvalmistaja pohdiskeli, että tulevaisuuden sähköautot säästäisivät hiukan painoa ilmattomilla renkailla. Aerodynaamisen muodon ja kehittyneen polttokennotekniikan myötä autolla voisi päästä noin 1 000 kilometriä yhdellä 3 minuutin tankkauksella.

Toyota on jo muutaman vuoden puhunut voimakkaasti muutoksesta kohti liikkuvuusyhtiötä, jonka visioissa tekoäly ja sähköiset voimalinjat tuovat uusia mahdollisuuksia varsinkin heille, joille nykyiset liikkumistavat eivät sovellu. Concept-i-konseptiautoperhe laajeni nyt Concept-i WALK ja Concept-i RIDE -ajoneuvoilla.

Walk on Toyotan muunnos tutusta Segway-ajatuksesta, mutta tekoälyn ja ohjausjoystickin ansiosta japanilaisvalmistaja uskoo jalkakäytävien liikkumisapurin soveltuvan paremmin heille, joille nojailu on vaikeaa. Kolmen pyörän lisäksi Concept-i WALK osaa muuttaa akseliväliään, jotta väline olisi vakaampi vauhdin myötä.

Concept-i RIDE toimii siltana aiemman Concept-i-tekoälyauton ja Concept-i WALKin välissä, sillä sähköinen kaupunkiauto on Toyotan näkemys erityisesti liikkumisrajoitteisten kulkuvälineestä. Sähköisesti liukuva istuin helpottaa kuljettajan paikalle siirtymistä pyörätuolista ja autoa ajetaan minimaalista vaivaa vaativilla joystickeilla.

Toyota Concept-i tuo puolestaan tekoälyn ilosanomaa täydeltä laidalta. Auto pyrkii ymmärtämään oman tilanteensa, ympäristönsä ja kuljettajansa kuulumiset. Jos kuljettaja vaikuttaa stressaantuneelta, saattaa auto ryhtyä ajamaan kuljettajan puolesta. Toisaalta tekoäly osaa toimia myös vahtivana suojelusenkelinä ihmiskuljettajan ajamiselle. Lisäksi Concept-i pyrkii aktiivisesti piristämään kyytiläisiä eri aistien avulla. Tekoäly pyrkii myös keskustelemaan mielenkiintoisista aiheista ja mikäli kuljettajan mieliala kohenee esimerkiksi maisemareittiä ajettaessa, saattaa auto ehdottaa mälsänä päivänä pidemmän reitin ajamista piristykseksi.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat