7.12.2017

Fortumin kysely: suomalaiset haluavat ladata sähköautot kotona

suomalaiset haluavat ladata sähköautot kotona

Loka-marraskuussa toteutettu kyselytutkimus nostaa sähköautojen suurimmaksi esteeksi korkean hankintahinnan.

Energiayhtiö Fortumin teetättämässä kyselyssä tiedusteltiin suomalaisten asenteita sähköautoilun nykytilaan ja tulevaisuuteen. Kantar TNS:n toteuttamaan kyselyyn vastasi 1 152 suomalaista loka-marraskuussa 2017.

Juuri nyt vastaajista 13,2% olisi ehdottoman valmis ostamaan auton, joka liikkuu kokonaan tai osittain sähköllä (hybridi). Asiaa harkitsisi lähes 42% joukko, joten selkeästi sähköistäminen otetaan hyvin vastaan autonostajien joukossa. Lisäksi vastaajista 29% pitää sähköistämistä vaihtoehtona, mutta uskoo ettei kuitenkaan päätyisi sellaiseen autoon. Ehdoton ei sähköistämiselle tuli vain 8,8% osuudelta.

Suurin este sähköauton ostamiselle on hinta (35,4%), epävarmuus latauspaikoista (22,1%), polttomoottoriautojen pidempi toimintamatka (18,7%) sekä näkemys, että sähköauto on ympäristöasioissa polttomoottoriauton tasolla (7,1%). Marginaalisiin syihin kuuluivat lataamisen hitaus (2,4%), oman automerkin sähkömallittomuus (3,2%) ja sähköautojen hitaus (3,2%).

Vastaavasti paras kannustin sähköauton ostamiseen olisi hintojen lasku (56,5% vastaajista), satojen kilometrien toimintamatka yhdellä latauksella (50,3%), kotilatausmahdollisuus (35,9%) sekä parantuva latauspisteverkosto (30,3%).

Työsuhdeautoksi sähköauto kelpaisi yli puolelle (52,8%), jos sen kustannukset olisivat samat kuin polttoaineella kulkevan auton kohdalla.

Sähköauton lataus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköä kohti 2027

Sähköautojen kasvava trendi korostuu tulevaisuuden omistusautojen käyttövoimista kysyttäessä. Tutkimuksen mukaan noin 4% suomalaisista uskoo omistavansa sähköauton kahden vuoden päästä. Vuonna 2019 uskotaan vielä voimakkaasti bensiiniin (37,6%), dieseliin (13,7%) ja hybridiin (10,1%). Biopolttoaineilla kulkeva auto saa 3,4% vastauksista. Vastaajista 15,3% uskoo käyttävänsä julkista liikennettä kahden vuoden päästä. Yhteiskäyttöautojen osuus on vähäinen 2,9%.

Tilanne kuitenkin elää, kun kysytään viiden vuoden päästä omistettavasta autosta. Vuonna 2022 bensiini on edelleen ykkösenä 25,4% osuudella, mutta hybridi on toisena osuudella 16,6%. Sähköauto ja diesel ovat yllättäen tasoissa 9,55% osuuksilla. Biopolttoaine on pysynyt lähes ennallaan 3,7%:ssa, yhteiskäyttöautoihin luottaa 2,9% ja julkiseen liikenteeseen 13,8%.

Kun kysymyksenasettelu kohdistetaan 10 vuoden päähän, on tilanne jo toinen. Sähköauto on 2027 ykkösenä 18,1%:lla vastaajista, hybridin seuratessa 15,6% osuudella. Bensiiniin luottaa 12,2% ja julkiseen liikenteeseen 17%. Biopolttoaineet kirivät pitkällä tähtäimellä dieselin ohi (5% vs. 3,3%) ja julkisen liikenteen osuus on 17%. Biokaasun osuus on kaikkien kolmen kysymyksen ajan 1–2%.

Vertailun vuoksi vastaajien talouden nykyinen käyttöauto liikkuu 69% tapauksissa bensiinillä, 28% dieselillä, hybridien ollessa 2% osuudella. Marginaaliin jäävät biokaasu (0,54%), etanoli (0,14%) ja sähköautot (0,13%).

Mielenkiintoisesti kyselyssä vaisusti pärjänneet biopolttoaineet nostavat kuitenkin päätään, kun kysymyksenasetteluna on kärjistävä "Kumman omistaisit mieluummin: biopolttoaineella vai sähköllä kulkevan auton?". Tuolloin biopolttoaineet olisivat ykkösvalinta 28%:lle vastaajista ja sähköauto 37,5%:lle. 10,6% vastaajista ei ottaisi kumpaakaan ja noin neljännes ei tiedä mitä vastata.

Saksa harkitsee päästörajoja sähkö- ja hybridiautojen edistämiseksi

Mieluiten ladataan kotona

Latauspaikoista kysyttäessä suomalaisten ykköspaikka on luonnollisesti koti, jossa sähköautonsa lataisi peräti 65,9% vastaajista. Myös kodin lähistö riittäisi 16,2%:lle vastaajista. Kodissa tai sen läheisyydessä lataamisen nosti erittäin tai jonkin verran tärkeäksi peräti 88,7% kaikista vastaajista.

Sähköauton latauspistettä pidetään silmällä myös asuntoa hankittaessa. Vastaajista 27,5% olisi valmis maksamaan asunnosta enemmän, jos siinä olisi sähköauton latauspiste ja he omistaisivat sähköauton. Vastaavasti 45,6% asuntoa hankkivista kallistuisi kahdesta samanlaisesta asunnosta siihen, jossa on latauspiste mukana.

Taloyhtiössä asuvista vastaajista vain 5% kertoi, että heillä on keskusteltu sähköauton latausasemasta.

– Suomen sähköautokannan kehitys on muita Pohjoismaita jäljessä, mutta on ilo huomata, että tulevaisuudessa yhä useampi suomalainen uskoo omistavansa sähköauton. Suomen hallitus on jo esittänyt taloudellista tukea sähköautoilun määrän lisäämiseksi, mikä edesauttaa siirtymistä kohti päästöttömämpää liikennettä. Jotta kehitys olisi riittävän nopeaa, sähköauton hankintaa myös työsuhdeautoksi kannattaisi helpottaa veroedulla, Fortumin Charge & Drive -liiketoiminnasta Suomessa vastaava Tero Era kommentoi.

Vastaajista 55% tietää tai ainakin uskoo, että pikalatausverkoston avulla sähköautolla pääsee jo Helsingistä Kuopioon, Imatralle tai Vaasaan.

– Tämän vuoden aikana Fortum Charge & Drive -latauspisteiden määrä on yli kaksinkertaistunut ja verkosto onkin Suomen kattavin. Siihen kuuluu jo 200 laturia eli yhteensä lähes 400 latauspistettä, sillä lähes jokaisella laturilla voi ladata kahta autoa samanaikaisesti. Pikalatauspisteitä verkostossamme on 50. Niillä auton lataaminen luonnistuu keskimäärin 20 minuutissa. Pohjoismaiseen Charge & Drive -verkostoon kuuluu yli 1 500 laturia, joista noin 500 on pikalatauspisteitä, Era kertoo.

Päivän kuva: sahkoauton lataus

Sähköautojen omistajat nykyaikaisia ja ympäristötietoisia

Fortumin kyselytutkimuksessa tutkailtiin myös suomalaisten näkemyksiä sähköautojen omistajista. Yli 58% vastasi, että kuvailisi omistajaa ympäristötietoiseksi ja 45% mielestä sähköauton omistaja on nykyaikainen. Adjektiivia ylempiluokkainen käyttäisi joka kolmas (31%), fiksua 21%, hyvin koulutettua 20%, trendikästä 15% ja hyväuskoista 15%.

Sähköautojen imagokupissa painavat erityisesti ympäristöasiat. 62% vastaajista kertoo ympäristöasiat johtavaksi syyksi hankkia sähköauto ja 69% mukaan Suomeen pitäisi saada lisää sähköautoja, sillä liikennepäästöt ovat liian suuret.

Lähde: Fortum Kuvituskuvat: Lauri Ahtiainen, Mercedes-Benz, Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Luetuimmat