Ajoneuvot | Koeajo | 1.3.2014

Koeajo: Ford Transit

Iso uusi Ford Transit on miellyttävä, hiljainen ja mukava ajettava. Hyvää: mukava ja käytännöllinen työkalu. Huonoa: automaattivaihteiston puute.

Jaa artikkeli

Tulokas kilpailee pitkällä huoltovälillä, nopeilla korjauksilla ja tilavuudella. Tavaraa mahtuu uutuuden uumeniin noin kymmenes enemmän kuin edeltäjään.

Pakettiautokatras kasvaa vielä ennen kesää, jolloin esitellään perheen pienin Transit Courier.

Suomessa tulee tarjolle lukuisia Transit-malleja: kaksi akseliväliä, kolme alustan pituutta, kokonaismassat 3 100–4 700 kiloa. Vaihtoehtoja on kevytkuorma-autoista busseihin.

Moottorina Suomeen tuotavissa malleissa on 2,2 litran Duratorq TDCI -dieselmoottori, ja vaihteistona kuusivaihteinen manuaali.

Alhaisella kulutuksella kilpailevan Transit ECOnetic -mallin luvattu keskikulutus on 6,4 litraa, hiilidioksidipäästöt 169 grammaa kilometrillä. Arvo on saatu nopeusrajoittimen kanssa, mutta Suomeen tätä malliversiota ei tuoda, joten alin hiilidioksidiarvo meillä nousee 179 grammaan kilometrillä.

Huoltovälin pituus ja huoltotoimien ripeys puhuttelevat hyötyajoneuvojen ostajia. Uuden Transitin huoltoväli on 50 000 kilometriä tai kaksi vuotta. Fordin oman arvion mukaan varaosia saadaan vaihdetuksi aikaisempaa nopeammin.

Esimerkiksi takajarrulevyjen vaihtoon kului aiemmin 2,6 tuntia, nyt 1,3 tuntia.

Valtavat ovet

Kovasta vinyylistä valmistettu helposti puhdistettava lattiasuoja nousee 10 senttiä ylös seinälle, kiinnistyspisteet on fiksusti upotettu sivuseiniin, lastaustilan led-valot ja valtavat ovet ovat kovaa valuuttaa, kun autoa käytetään tuottavaan työhön.

Transitin ergonomia on omaa luokkaansa. Hyötyajoneuvossa istutaan pystyssä, mikä sopii hyvin ihmisen luille ja nivelille.

Jos pitää viettää valtaosa työpäivästä ohjauspyörän ääressä, ei ole järkeä ylirasittaa selkärangan välilevyjä, sääliksi käy taksinkuljettajia. Transitin ohjauspyörä säätyy monipuolisesti, peilit ovat valtavat ja näkyvyys ulos on erinomainen.

Transit on myös yllättävän hiljainen pakettiautoksi.

Varusteita moneen lähtöön

Trend-mallin varustelistalla ovat muun muassa polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella, lämmitettävä tuulilasi, ilmastointi, ajotietokone, start/stop-järjestelmä ja mediakeskus.

Koeajoyksilössä oli myös kaistavahti, peruutuskamera, sähköinen kuljettajan istuimen säätö ja vakionopeudensäädin. Mutta yhtä jää kaipaamaan, automaattivaihteistoa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat