Ajoneuvot | Koeajo | 26.5.2014

Ford Tourneo

Courier

Uudistuneen pakettiautomalliston pienin muuntuu järkeväksi tila-autoksi. Hyvää: erinomaiset sisätilat, hyvät ajo-ominaisuudet. Huonoa: automaattivaihteiston puute, keulan ääriviivat eivät näy kuljettajalle.

Jaa artikkeli

Ford Tourneo Courier on ulkoa kantikas, sisältä tilava ja ajossa henkilöautomainen.

Courierissa on käytetty Fiestan pohjalevyä, mutta tätä on vaikea havaita, koska sisätilaa on reilusti enemmän: pään ja katon väliin jää lähes 20 senttiä. Myös takaistuimella on reilut tilat.

Fiestan pohjalle saa rakennettua yllättävän ison tuntuisen tila-auton. Takaliukuovet avautuvat reilusti ja ovat hyvin käteviä markettien parkkipaikoilla ja kaupunkiympäristöissä.

Takimmainen ovi avautuu ylöspäin, alle mahtuu noin 180-senttinen seisomaan suorassa.

Ajokokemuksena Courier on henkilöautomainen ja lunastaa tila-autolupauksensa. Ainoa miinus tulee automaattivaihteiston puuttumisesta. Sellainen on luvassa vasta muutaman vuoden kuluttua Euroopan markkinoille.

Koeajetussa yhden litran kolmisylinterisessä turboahdetussa Ecoboost-moottorissa riittää mukavasti vääntöä.

Moottorivaihtoehtona Suomeen tuodaan 1,6-litrainen diesel, jonka polttoaineen normikulutus on 3,8 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt sata grammaa kilometrillä.

Väljät tilat

Helposti alas kääntyvät takaistuimet paljastavat suoran lattiatilan ja 1 656 litraa rahtitilaa, jossa on pituutta 160 senttiä ja korkeutta 120 senttiä.

Viisipaikkaisena tavaratilaa on vielä riittävän tuntuisesti 708 litraa.

Ford on kahden vuoden kuluessa uudistanut koko pakettiautomallistonsa. Niistä muovattujen henkilöautojen sarjaan kuuluvat myös Ford Tourneo Custom, Tourneo Connect sekä lyhyellä että pitkällä korilla.

Nyt esitelty Courier on läheisempää sukua isoveljelle, Tourneo Connectille, kuin Fiestalle, josta edelleen on myynnissä myös pakettiauto Fiesta Van.

Kilpa tila-autojen kesken

Suomessa ei ole varsinaista kilpailuasetelmaa pienten pakettiautojen henkilöautoversioille.

Maahantuoja vertaakin Courieria B-autoluokan tila-autoihin, joihin kuuluvat esimerkiksi Nissan Note, Škoda Roomster, Opel Meriva, Kia Soul ja Fordin oma B-Max.

Hyötyajoneuvot on tehty kestämään kovempaa kulutusta. Tourneo Courier on läpäissyt 35 prosenttia vaativammat kestävyystestit kuin tavallinen Ford-henkilöauto.

Suomeen tuotavan Tourneo Courierin perusvarustelu on Trend-niminen, mutta vähän yli 1 000 euroa lisää tuo Titanium-varustelun, johon kuuluu muun muassa ajovaloautomatiikka, automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja pysäköintitutka.

Turvallisuutta lisäävät sivuturvaverhot, polviturvatyynyt ja turvavyön muistuttimet myös takaistuimella.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Ford