Ajoneuvot | Uutinen | 19.6.2016

Ford hakee tuloskuntoa paremmilla pikkuautoilla

Parempaa tulosta jahdatessa Ford järjestelee uusiksi myös pienimmät mallit. Ka+ korvaa Ka:n, tuleva Fiesta karsii karvalakkivarustelut.

Jaa artikkeli

Euroopan Ford on jo aiemmin kertonut suunnitelmistaan kiristää yhtiön liikevoittoprosentin 6-8 prosenttiin tehostamalla toimintoja ja muokkaamalla mallivalikoimaa. Halvimpien perusmallien sijaan yhtiö aikoo jatkossa panostaa voimakkaammin katumaastureihin ja Vignale-premiumversioihin, sillä kyseisissä malleissa liikkuvat paremmat marginaalit.

Nyt yhtiö on kertonut suunnitelmistaan pikkuautojen osalta. A-segmentin pikkuauto Ka poistuu jatkossa tarjonnasta, yhtiön keskittyessä B-segmenttiin uudella Ka+:lla. Ka:ta 31 senttimetriä pidempi ja viidellä ovella varustettu Ka+ kamppailee jatkossa B-segmentin ”hinnat alkaen” -osiossa, pyrkien houkuttelemaan pienempään autoon vaihtavia asiakkaita sekä ensimmäisen uuden auton ostavia. Kilpakumppaniksi mainitaan Dacia Sandero, eli luokassa tyyliä tärkeämpää on luotettavuus, kulutus ja vastine rahalle.

– Tämän hetken kuluttaja ei halua maksaa ominaisuuksista, jotka eivät ole oleellisia tai joita ei käytetä usein, joten käytännössä asiakkaat vaihtavat nyt oikean kokoisiin autoihin, linjasi Roelant de Waard, Fordin Euroopan markkinointipäällikkö.

Ford Ka+

Ka+:n vastatessa B-segmentin halvimpien mallien kaipuuseen jää Fordille vapaat kädet sijoittaa ensi vuonna saapuva uusi Fiesta ylemmäs markkinoilla. Käytännössä alin varustetaso, Ambiente, jää Fiestan osalta historiaan. Tarjolle tulee vastaavasti enemmän Fiesta ST 200:n kaltaisia arvokkaampia versioita.

Nykyisen Fiestan menestyksen vastapainoksi yhtiö on ottanut harha-askelia Ka:n, B-Maxin ja EcoSportin myynnissä. Ka ei ole pärjännyt myynnissä tekniselle sisarmallilleen Fiat 500:lle. Italialaisvalmistaja iski todelliseen retro- ja bränädyskultasuoneen 500:lla. Ford puolestaan ei tehnyt kaikkea Ka:n auttamiseksi ja nyt heikosti tuottavaa segmenttiä ei nähdä lisäpanostuksen arvoisena.

B-Maxin ongelmana on taasen ollut kuluttajien katumaasturi-innostus, joka on vienyt ostajia tila-autosegmentistä. Malli saaneekin pian uuden muotoilun, jossa auto sijoitetaan eräänlaiseksi crossoveriksi EcoSportin ja Kugan väliin.

EcoSport puolestaan oli karvas oppitunti eurooppalaisten autonostajien mieltymyksistä, sillä Intiassa kehitetty malli ei ole sellaisenaan kelvannut vaativammalle ostajakunnalle. Yhtiön mukaan se ei aio toistaa virhettä jatkossa, nimettömän lähteen yhtiön sisältä kommentoidessa ”auto ei voi näyttää halvalta vain koska se on pieni”. Ford vakuuttaakin, että Intiassa rakennettava Ka+ on kokenut täydellisen uudelleensuunnittelun ennen Eurooppaan saapumista.

Lähde: Automotive News Kuva: Ford

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu