Ajoneuvot | Koeajo | 8.10.2014

Koeajo: Ford Focus

1.5 Ecoboost Wagon

Onnistuneen vaikutelman osaset ovat vankat ajo-ominaisuudet, uudet lisävarusteet ja persoonallinen ulkonäkö. Hyvää: Ajettavuus, moottorin luonne. Huonoa: Ahdas takaoven aukko.

Jaa artikkeli

Ford Focuksen perusmuodot ja sisätilojen mitat ovat entuudestaan tuttuja, mutta valoilla, puskureilla, konepeitolla ja sisustuksen uudistuksilla auto näyttää taas tuoreelta. Kookas etusäleikkö tuo julkisivuun rouheutta, jolla Focus erottuu – ja jakaa mielipiteitä.

Puhuttelevan ulkonäön ohella Focuksen ajettavuus on sekin terävöitynyt. Korin ja etuosan rungon jäykkyyttä on lisätty tuntuvasti, jotta auto olisi entistä vakaampi.

Iskunvaimennus, jousitus ja koko alustageometria ovat kokeneet jopa yllättävän suuria muutoksia. Myös sähköinen ohjaustehostin on säädetty uudelleen.

Uusi Focus palauttaa Fordin niiden harvalukuisten esikuvien joukkoon, joita voi käyttää mittarina, kun puhutaan hyvästä ajettavuudesta.

Kaksi uutta moottoria

Moottoritekniikkaa on hienosäädetty päämääränä alhaisempi kulutus. Lisäksi malliperhe on saanut kaksi kokonaan uutta moottoria. Bensiini- ja dieseltulokkaat ovat 1,5-litraisia ja turboahdettuja.

Kaikista moottoreista on nykytrendin mukana saatavana eri tehoversioita.

Koeajamamme 182 hevosvoiman (134 kW) 1,5 Ecoboost tarjoaa monet palkinnot saavuttaneelle litraiselle Ecoboostille tehokkaamman ja vääntävämmän vaihtoehdon. Se päihittää numeroarvoissa myös isompansa ollen siis malliston tehokkain bensiinimoottori.

Moottori on helppo ajaa. Aivan kellarikierroksilla ahtimen heräämistä joutuu odottamaan, mutta maksimiväännön laajalla alueella 1 600–5 000 kierrosta minuutissa voimaa on tarjolla mukavasti. Yläkierroksilla moottorista on havaittavissa jopa sporttisia piirteitä.

Ajaminen Malagan seudun mutkaisilla vuoristoteillä on hauskaa ja sujuvaa. Isommalla tiellä huomaan, että ohituskiihtyvyys on hyvällä tasolla.

Runsaasti hyviä lisävarusteita

Uudistus tuo mukanaan runsaasti uusia varusteita, jotka tosin pääosin löytyvät lisävarustelistalta. Tarjolla on muun muassa pysäköintiavustin ja turvapaketti, joka sisältää kaistavahdin ja tukun muita kameratekniikkaa hyödyntäviä apuvälineitä.

Farmari- ja viisiovinen korimalli ovat tiloiltaan entuudestaan tuttuja. Takana istutaan suhteellisen väljästi, joskin takapyörän kotelo kaventaa oviaukkoa aika tavalla.

Tavaratilat ovat molemmissa korimalleissa monikäyttöiset ja tilavuudeltaan tässä kokoluokassa kilpailukykyiset.

Tulokas rantautuu Suomeen marraskuussa. Koeajettu moottoriversio saadaan myyntiin myöhemmin. Bensiinimoottoreista litraisen ohella 1,5-litraisen pienitehoisempi (150 hv/110 kW) versio on tulossa ennen vuodenvaihdetta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat