13.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiestan räyhäversio on riittävän katu-uskottava tehopakkaus sinkulle, joka haluaa kulkupelin avulla etsiä sitä oikeaa. Hyvää: moottorin kyvyt ja äänet, istuimet Huonoa: kääntösäde, pintakova jousitus Pantterinmusta Ford Fiesta ST Mountune erottuu ulkoa ja sisältä edukseen perus-Fiestasta. Mustanpuhuva maski, takaikkunan yläreunan tuulenohjain, urheilulliset polkimet ja muut yksityiskohdat antavat katetta olemukselle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erinomaiset istuimet Kaikilla kilpailijoilla sporttisempi versio ei eroa yhtä paljon normimallista – erottumisen tarpeellisuus on toki makukysymys, sillä kaikki voimasta maksavat eivät halua vaivoikseen naapurien kademieltä tai kanssaliikkujien etuilutarvetta. Kuljettajan valtakunnassa ja konepellin alla on sama päämäärä: urheilullisen ajon vaatimukset. Näyttäviä yksityiskohtia riittää ja istuimet ansaitsevat erityiskiitoksen. Recaro-nimi selkänojan reunassa on lunastettu lupaus siitä, että istuin tukee selkää, kylkiä ja reisiä. Kömpelö pyöriteltävä Takamuksen alla tuntuma on sekin urheilullinen, mutta tärisyttävä. Pintakova jousitus ei lisää ajomukavuutta kaupunkioloissa, mukulakivetyksellä ajamisesta puhumattakaan. Vaihteiston toimintaan ei oikeastaan tule juuri kiinnittäneeksi huomiota. Se on hyvä merkki, ja kielii siitä, että vaihteisto toimii käskijänsä toiveiden mukaisesti. Kääntösäde saisi olla pienempi. Varsin pientä autoa saa viikata ahtaalla pysäköintialueella edestakaisin kuin isompaa autoa konsanaan. Kömpelöä on myös kolmiovisuus. Leveät ovet ovat aukaistessa omiaan kolhiintumaan tai kolhimaan. Hätäistä menoa Fordin Focus ST ja Fiesta ST ryydittyivät syksyllä. Mountune-päivitys kasvattaa jo entuudestaan vikkelän Fiesta ST:n tehot 215 hevosvoimaan. Ripeys nollasta sataan on 6,7 sekuntia, kun tavanomaisen tehdasmallin kiihtyvyys on 6,9 sekuntia. Fiesta ST:n vääntömomentin huippu on 320 Nm. Tällöin auto kiihtyy nelosvaihteella 50–100 kilometrin tuntivauhtiin 5,7 sekunnissa eli 0,7 sekuntia aiempaa rivakammin. Jos on meno tavallista hätäisempää, on sitä myös päivityksen teko. Jälleenmyyjän halliin tehorokotusta varten ajettu Fiesta on alta tunnissa jälleen valmis ajettavaksi. Mountune-tehopäivitykset on kehittänyt kilpamoottorien ja henkilöautojen virittämiseen erikoistunut yritys. Fiesta ST:n päivitykseen kuuluvat muun muassa uudelleenmuotoiltu ilmanotto-ohjain toisioilmanottokanavalla ja ilmansuodatinelementti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiire maksaa Tehojen kasvatus maksaa. Mountune-päivityksen hinta Fiesta ST:ssä on 840 euroa. Kilpailijoita pikkusportille ovat esimerkiksi Peugeot 208 GTI ja Renault Clio Sport sekä Nissan Juke Nismo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost Mountune Hinta alkaen 30 373 € Ajoneuvovero 120 €/ v Moottori 1 596 cm³, Rivimoottori, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 158 kW (215 hv), 6000 r/min Vääntö 320 Nm (2750-3500 r/min) Vääntö 320 Nm (2750-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 3969 mm, leveys 1709 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2489 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?