Ajoneuvot | Uutinen | 7.8.2017

Ford epäileväinen Saksan dieselpäivitysten suhteen

Saksan Ford on pidättäytymässä dieseleiden vapaaehtoisista ohjelmistopäivityksistä niiden tehottomuuteen vedoten.

Jaa artikkeli

Viime viikolla pidetyssä Saksan dieselkokouksessa autoalan edustajat ja Saksan viranomaiset keskustelivat toimenpiteistä, joilla dieselin lähitulevaisuus saadaan turvattua ja kuluttajien luottamus dieselautoihin palautettua. Luottamuspulan taustalla on erityisesti usean saksalaiskaupungin uhka siitä, että ne kieltävät vanhemmat dieselautot keskustoistaan ilmanlaatua parantaakseen.

Dieselkokouksessa sovituista toimenpiteistä merkittävin on ohjelmistopäivitys, joilla saksalaisvalmistajat pyrkivät parantamaan Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltujen autojen haitallisia typpioksidipäästöjä (NOx). BMW kutsuu noin 300 000 autoa vapaaehtoiseen ohjelmistopäivitykseen, Daimlerin vastaavan luvun ollessa 900 000 autoa. Lisäksi Volkswagen-ryhmä kutsuu noin 1,5 miljoonaa autoa niiden noin 2,5 miljoonan auton lisäksi, jotka ovat saaneet päivityksen jo osana dieselgate-päästöhuijausskandaalin takaisinkutsua.

Saksan Ford on kuitenkin päättänyt ohjelmistopäivityksiä vastaan. Yhtiön mukaan ohjelmistopäivityksillä on olematon vaikutus niin asiakkaille kuin ilmanlaatuun. Lisäksi Ford epäilee, että tällainen sovinto voi johtaa valtionhallinnon ja sidosryhmien ”epärealistisiin” odotuksiin. Yhtiö hyväksyy, että dieselit voidaan joutua kieltämään kaupungeista, joissa on ilmanlaatuongelmia. Muun muassa München ja Stuttgart ovat kieltoja harkitsevien kaupunkien joukossa.

– Mitään toimenpiteitä, mukaanlukien ajoneuvorajoituksia tietyissä päästöjen polttopisteissä, ei pidä sulkea pois, linjasi Fordin Saksan myynti- ja markkinointipäällikkö Wolfgang Kopplin.

Päivitysten sijaan hyvityksiä

Monien muiden valmistajien tavoin Ford on kuitenkin osallistumassa Saksassa tarjottaviin ostohyvityksiin, jotka koskevat uuteen autoon vaihtavia vanhemman dieselin omistajia. Esimerkiksi juuri Ford on tarjoamassa 2 000 – 8 000 euron hyvityksiä Euro 1, 2 tai 3 -dieseleistä luopuville. Valmistaja harkitsee myös hyvityksen tarjoamista Saksan ulkopuolella.

Ainakin Volkswagen-ryhmä, BMW ja Toyota ovat tarjoamassa merkittäviä ostohyvityksiä vanhempien saksalaisdieseleiden omistajille. BMW hyvittää jopa 2 000 euroa Euro 4 tai sitä vanhemmasta BMW-dieselistä kun sen vaihtaa sähkö-, hybridi- tai Euro 6 -malliin. Toyota tarjoaa Saksassa jopa 4 000 euron hyvityksen hybridin hankkiville asiakkaille, jotka tuovat vaihdossa minkä tahansa merkin dieselin.

”Tuontimerkkien käytös tuomittavaa”

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt ei ole säästellyt tuomitsevia sanojaan ohjelmistopäivityksiin penseästi suhtautuneita tuontimerkkejä kohtaan.

– Tein hyvin selväksi kokouksessä, että tuontimerkkien harrastama käytös on täysin tuomittavaa. Jos haluaa säilyttää osansa Saksan markkinoista täytyy olla valmis hyväksymään vastuu kaupungeista, yleisestä terveydestä ja puhtaasta ilmasta, ja nämä valmistajat eivät ole vielä ottaneet vastuutaan, ministeri sivalsi.

Tulisia sanoja on nähty myös saksalaisilta ympäristöjärjestöiltä, jotka ovat kritisoineet viime viikon päätöstä. Järjestöjen mukaan vain kalliimmat päästölaitteistopäivitykset toisivat tarpeeksi parannusta todellisiin päästöihin. Samalla esitettiin kritiikkiä autovalmistajien lupauksia kohtaan, että ohjelmistopäivitys ei vaikuttaisi moottoreiden suorituskykyyn, kulutukseen tai kestävyyteen.

Lähde: Automotive News Kuva: Jari Saarentaus

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ford