2.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retromuotoiltun Fiat 500 X:n vahvuudet tulevat esiin cityviidakossa. Hyvää: Sisätilat, ajoasento, istuimet, parantunut viimeistely. Huonoa: Tavaratila, ohjauksen keskialue. Suomessa Fiat on maahantuojavaihdoksien takia päässyt luisumaan myyntitilaston hännille. Muuallakin vaurastuvassa Euroopassa perinteinen pikkuautojen osaaja on ahtaalla. Valopilkkuna on toiminut retrohenkinen Fiat 500. Sen tila-autoversio 500L ei kuitenkaan johtanut menestykseen, joten nyt yritetään maasturimaisemmalla crossover -mallilla. Pienten citymaasturien luokka on kasvanut kohisten niin menekiltään kuin saatavilla olevien mallien määrältäänkin. Juuri tähän rakoon 500X yrittää, samoin kuin samassa tehtaassa yhtenevälle tekniikalle rakentuva sisarmallinsa Jeep Renegade. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilat yllättävät Fiat 500X ei ole piskuisen 500:en venytetty versio, yhteistä on vain retromuotoilu. Aina viisiovinen ja viisipaikkainen 500X on aivan eri kokoluokan auto, esimerkiksi pituutta on 70 cm enemmän. Kilpailijoista mittapuuta hakemalla lähelle osuvat ainakin Opel Mokka ja Skoda Yeti. Perinteisestä äijämäisestä maasturilinjasta poikkeavat pyöreät muodot ja sukulaisuus perus-500:een antavat ennakko-odotuksen ahtaista sisätiloista. Se osoittautuu kuitenkin harhaksi. Etupenkillä tilaa on pitkällekin kuskille. Näin hyviä istuimia ja luonnikasta ajoasentoa ei Fiatissa ole tainnut koskaan ennen olla. Takaistuimella tilaa on mukavasti varsinkin kahdelle, mutta lasikattoinen versio nipistää siivunsa pääntiloista. Perheautona 500X:ssä ensimmäisenä ahdistaa tavaratilan koko, joka on vain pikkuautojen luokkaa. Tavaratila pohjan saa asetettua eri korkeuksille, mutta lastauskynnys on aina melko korkea. Etuveto pääosassa Myynti alkaa toukokuussa kolmella moottoriversiolla, etuvetoisena kuusivaihteisella käsivaihteistolla joko 1,4 Multiair –bensiiniturbolla (140 hv) tai 1,6 Multijet –dieselillä (120 hv). Nelivetomallissa on 2,0 Multijet (140 hv) ja yhdeksänpykäläinen automaatti. Neliveto kytkeytyy automaattisesti pidon heiketessä, muutoin edetään etuvedolla. Pienten citymaasturien luokan tapaan suurin osa 500X:n myynnistä tulee olemaan etuvetoisia ja bensiinimoottorisia, niinpä halvimmaksi malliksi on myöhemmin tulossa vapaastihengittävä 1,6 (110 hv). Bensiinimoottoriseen nelivetomalliin tulee aikanaan kireämpi 1,4 (170 hv). Paletin ääripäitä, 1.3 –pikkudieseliä ja Lähi-Itään tarkoitettua 2.4 –bensiinimoottoria ei Suomessa nähdä. Varustetasot ovat Pop, Pop Star ja Lounge. Varustelu- ja hintaneuvottelujen ollessa vielä käynnissä maahantuoja veikkaa keskimmäisestä Pop Starista suosituinta ja lupaa sen päihittävän kilpailijoiden varustelun. Retroteema ei näy varustelussa, modernit elektroniset turvajärjestelmät ovat saatavilla. Napakka ajettava Fiat 500X ei varsinaisesti ole tarkoitettu maastoon, mutta lyhyiden koriylityksien ja isojen pyörien ansiosta se selviää hankalammistakin kohdista. Maasturimaisemmilla helmoilla varustetussa Cross –versiossa maavaraa on vain muutama milli enemmän. Etuvetomallien etenemistä helpottaa elektroninen tasauspyörästön lukko. Uutuuden vahvuudet tulevat paremmin esiin cityviidakossa. Korkeampaan autoon on helpompi nousta, tosin näkyvyys takaviistoon ja äärimittojen hahmottaminen on rajoittunutta. Napakan puoleinen jousitus selviytyy isoistakin heitoista kunnialla, mutta samalla myös pienet epätasaisuudet tulevat ilmi turhan selkeästi. Omaan makuuni tällaiseen autoon lutuisampi pehmeys olisi sopinut paremmin. Uusi Fiat 500X yllättää positiivisesti niin ominaisuuksillaan kuin parantuneella viimeistelylläänkin. Myynnin suurimmaksi esteeksi noussee vain hinnoittelu. Fiat on asemoimassa uutuuttaan melko kunnianhimoisesti imagoonsa ja kilpailijoihinsa nähden. Vaikkapa Nissan Juken hintaisena 500X löytäisi varmasti asiakkaita, mutta joillakin markkinoilla julkaissut hinnat ovat pikemminkin Qashqain tasoa. Siinäpä on uudelle kauppiasverkostolle työsarkaa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat 500 X 1.4 Multiair Lounge Ajoneuvovero 121 €/ v Moottori 1 368 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,8 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4248 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 245 l Omamassa: 1320 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?