11.9.2017

FIA:n puheenjohtaja Todt kaipailee F1-turvakaaresta ”johtajan paitaa”

F1-turvakaaresta "johtajan paitaa"

Pyöräilyn maailmasta tuttu keltainen paita on yksi mahdollinen käyttötapa tulevalle halo-turvakaarelle.

Formula 1 ja Formula 2 ovat ottamassa ensi kaudelle käyttöön kiistellyn halo-turvakaariratkaisun, mutta sopimuksen tarkkoja sanamuotoja haetaan vielä. Kansainvälisen autoliitto FIA:n ja Formulan edustajat ovat pohtineet turvakaaren toteutustapoja turvallisuuden lisäksi muun muassa esteettisyyden kantilta.

Nyt haetussa ratkaisussa eri autojen sädekehämäiset turvakaaret voisivat heijastella auton muuta tyyliä, antaen mahdollisuuden jopa kuljettajakohtaiselle riikinkukkoilulle. Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on itse mieltynyt vieläkin tarkempaan käyttötapaan.

– Mestaruustaiston johtajalle pitäisi antaa erivärinen halo-kaari, ranskalainen autourheiluveteraani totesi.

Pyöräilystä tuttu keltainen paita, Ranskan ympäriajon maillot jaune, on toiminut ehdotuksen inspiraationa. Ratkaisu antaisi katsojille helpon tavan erottaa esimerkiksi Lewis Hamilton tai Sebastian Vettel televisiokuvista ja kruunumainen turvakaari voisi ehkä jopa lisätä mestaruustaistelun hohtoa.

– Haluan nähdä kuljettajan nimen ja auton numeron, mitä nykyisellään ei näe. Tämä voisi olla yksi mahdollisuus siihen. Kuulemani mukaan tiimit ovat tosin jo myyneet tilan mainoksille. He ovat onnekkaita, Todt jatkoi.

Formula 1 turvakaari

Halo-turvakaaren kirvoittama kritiikki sen sijaan valuu Todtin ohi kuin vesi hanhen selästä. F1:n kymmenestä tallista peräti yhdeksän vastusti kevyesti testatun kaaren käyttöönottoa, mutta puheenjohtajalla on selkeä kanta.
– Jos totta puhutaan, en välitä [kritiikistä]. Välitän kuitenkin siitä, jos jotain sattuu ja tajuan, että emme tehneetkään jotain, mitä olisimme voineet.

– Jos tarkastellaan yksipaikkaisten kilpureiden viimeisimpiä vakavia onnettomuuksia, ne ovat olleet pään alueella.

Kuljettajista muun muassa Sebastian Vettel ja Fernando Alonso ovat jo puhuneet turvakaaren puolesta IndyCar- ja F1-kuljettaja Justin Wilsonin kohtalokkaan onnettomuuden jälkeen. Vettel kommentoi, että olisi F1:ltä vastuutonta, mikäli turvakaarta ei vaadittaisi jo kaudelle 2018.

FIA puolestaan pitää moottoriurheilun turvallisuuden eräänä prioriteeteistaan ja pyrkii toiminnallaan estämään vakavia onnettomuuksia ja loukkaantumisia.
– Olen varma, että muita pahoja tapauksia tulee tapahtumaan ja meillä täytyy olla visio tehdä jotain jo etukäteen, Todt linjasi.

Lähde: Autosport via The Drive Kuvat: Mark Thompson / Getty Images, Ferrari

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat