11.8.2017

Ferrari jahkailee uuden Dinon suhteen – halventaisi brändiä vaiko ei?

Dinon paluu

Ferrari Dinon paluu herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Kasvua hakevalle italialaismerkille se voi kuitenkin olla tärkeämpi kuin koskaan.

Legendaarinen italialaismerkki Ferrari ja sen värikäs pääjohtaja Sergio Marchionne ovat jälleen otsikoissa pohtimassa, että mitä tanssivan orin suhteen pitäisi tehdä. Muutama viikko sitten Ferrarin kerrottiin suunnittelevan katumaasturileikkiin lähtemistä, vaikka vielä viime vuonna Marchionne kommentoi aihetta sanoilla "vain kuolleen ruumiini yli".

Nyt katumaasturi nähdään avainasemassa, mikäli Ferrari aikoo tavoitella lähivuosien ripeää kasvua yli 10 000 autoa vuodessa valmistavaksi luksusmerkiksi. Nyt samaa keskustelua on käyty Ferrari Dinon paluun suhteen, mutta toisesta näkökulmasta.

Vuosina 1968–1976 rakennettu Dino oli Ferrarin alamerkki autoille, joissa käytettiin V6- ja V8-moottoreita. Itse Enzo Ferrari ei halunnut automerkkinsä sotkeutuvan pienempiin hinnat alkaen -malleihin, pitäytyen tuolloin 12-sylinterisissä malleissa. Nimi puolestaan saatiin Enzon rakkaalta pojalta, Alfredo "Dino" Ferrarilta, joka menehtyi krooniseen sairauteen vuonna 1956. Dinoissa ei nähty Ferrarin tanssivaa oria, vaan niiden logona käytettiin Dinon tyyliteltyä nimikirjoitusta. Mallimerkintä nähtiin myös Fiatin mallistossa, jossa se viittasi Ferrarin Dino V6-moottoriin.

Dinon paluu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Marchionne epäileväisenä

Marchionnen mukaan Dino-malliston paluusta on käyty keskustelua, mutta italialaisjohtaja varoitti Ferrarin hinnat alkaen -riman laskemisesta. Myös epäilykset nuorempien ostajien tavoittamisesta otettiin vastaan kylmästi, sillä Marchionnen mukaan Ferrarilla on "ilmiömäisen nuori" ostajakunta Aasiassa.

– Meidän täytyy kehittää tapoja houkutella asiakkaita merkin perinteisiin arvoihin, kuten tyyliin, suorituskykyyn ja moottorin sointiin, ennen kuin alennamme merkin aloitushintaa, Marchionne tiivisti.

Marchionnen näkemyksessä Ferrarin kannattavuutta parannetaan kasvattamalla tuotantomäärä itserajoitettuun 10 000 autoon vuodessa. Tuotantomäärään päästäkseen Ferrarin täytyisi kasvattaa mallistoaan tehokkaiden 8- ja 12-sylinteristen moottorivaihtoehtojen lisäksi. Mahdollinen Dino-päätös kerrotaan Marchionnen mukaan Ferrarin seuraavan viisivuotissuunnitelman yhteydessä, eli todennäköisesti ensi vuoden alussa.

Vuonna 2005 Marchionne kommentoi, että Dinon tapaisen V6-urheilumallin kohdalla kyse on vain ajankohdasta.

Italiassa uusi Dino voisi maksaa alkaen 150 000 euroa, ollen noin 20% nykyistä hinnaston halvinta, 190 000 euroa maksavaa California T:tä halvempi. Evercore ISI analytiikkayhtiön George Gallirsin mukaan Ferrarin täytyisi varmistua V6-mallinsa kohdalla, että sillä on selkeä suorituskykyetu McLarenin ja Porschen vastaaviin malleihin nähden. Ferrarin luksuskatumaasturi on pääjohtajan mukaan tarkoitettu "valituille asiakkaille", välttäen kilpailuasetelman esimerkiksi Porsche Cayennen kanssa.

Lähde: Automotive News Kuvat: Ferrari

Luetuimmat