2.8.2017

Ferrari hakee kasvua – sittenkin katumaasturi?

Ferrari katumaasturi

Aggressiivista kasvua hakeva Ferrari saattaa sittenkin lähteä katumaasturileikkiin.

Vielä viime vuonna Fiatin ja Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionne vannoi, että Ferrari ei ole lähdössä mukaan katumaasturileikkiin. Tuolloin värikäs italialaisherra linjasi, että hänet jouduttaisiin ampumaan, ennen kuin Ferrari lähtisi trendien perään.

Nyt Automotive News raportoi, että Ferrari olisi kääntämässä kelkkaansa päätöksen suhteen. Taustalla on jälleen pääjohtaja Marchionne, joka aikoo viimeisen viisivuotissuunnitelmansa kunniaksi tuplata Ferrarin liikevoiton vuoteen 2022 mennessä. Marchionnen eläkepäivät puolestaan alkavat Ferrarilla 2021, Fiat Chryslerilla jo 2019. Harkinnassa oleva "Ferrari utility vehicle" olisi sisäpiiriläisten mukaan nelipaikkainen perheauto, joka tarjoaisi GTC4Lussoa enemmän tilaa. Katumaasturiluokkaan sijoittuva ori saattaisi olla jopa 2 000 auton vuosivauhdilla myytävä hitti erityisesti Kiinassa.

Mahdollinen katumaasturi olisi klassikkomerkin reaktio Maseratin, Porschen, Bentleyn ja Lamborghinin tuotteisiin. Haasteena on kuitenkin urheilullisuuden säilyttäminen segmentissä. Mikäli malli tulee tuotantoon, odotetaan sitä markkinoilla 2021.

Voittojen tuplaamista varten Ferrari joutuu kasvattamaan vuotuisen valmistusmääränsä yli itse asetetun 10 000 auton rajan, joka on antanut yhtiölle mahdollisuuden olla niin sanottu pienvalmistaja, jonka turvin se on ollut irrallaan vallitsevista päästörajoista. Alkuvuodesta 2018 esiteltävä uusi toimintamalli kasvattaisi siis valmistusmäärää ja tekisi Ferrarista riippuvaisemman päästörajoista.

Italialaismerkin ase kamppailussa polttoaineen kulutusta vastaan on näillä näkymin hybriditekniikka, sillä aiemmin Ferrarin moottoriosastolta on kerrottu muun muassa, että yhtiön mielestä V12 voi olla hybridi muttei turboahdettu. Analyytikkojen mukaan yhtiö voisi myös maksaa päästörajojen ylityksestä aiheutuvia sakkoja tai ostaa hiilidioksidikrediittejä päästömarkkinoilta ja siirtää nämä kulut suoraan tuotteidensa hintaan.

Marchionnen hallintakaudella Ferrari on nostanut tuotantoaan jo aiemman itse asetetun 7 000 auton vuotuisen valmistusmäärän. Viime vuonna tanssiva ori komisti 8 014 autoa ja 2019 on tavoitteena rikkoa 9 000 auton vuotuinen raja. Ferrarin odotetaan kertovan tällä viikolla osavuosikatsauksessaan kasvutahdista, jolla Maranellon ikoni olisi nettoamassa tänä vuonna noin miljardi euroa, eli 14% viime vuotta enemmän. Marchionnen hautoma suunnitelma näkisi siis voiton tuplaantuvan vielä tästäkin seuraavan viiden vuoden aikana.

Lähde: Automotive News, Bloomberg Kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat