6.6.2018 Ajoneuvot Farkkumuotia Pariisista: pidemmäksi leikattu Peugeot 508 SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 SW jatkaa sedanin tyylikkäitä linjoja kohti käytännöllisyyttä. Uusi komea Peugeot 508 esiteltiin muutama kuukausi sitten Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä ja nyt iso ranskalaissedan muuntautuu farkkupituuteen. Peugeot 508 SW jatkaa sedanin linjakasta tyyliä ja matalat korilinjat on lainattu valmistajansa mukaan jopa kurvikkaiden shooting brake -farmareiden maailmasta. Tyyliä on haettu esimerkiksi karmittomilla ikkunoilla ja näkyvän kattoantennin poistamisella. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös konepellistä löytyvä mallimerkintä. Suuremman keskiluokan D-segmentti on katumaastureista huolimatta Euroopassa 1,4 miljoonan auton vuotuinen segmentti ja joka kolmas myyty auto on farmarikorinen. Ei ole siis vaikea ymmärtää, miksi Peugeot haluaa laajentaa 508:n houkuttelevuutta tuomalla mallistoon myös linjakas, mutta käytännöllinen 508 SW. Farkun uusi malliversio on lähes 6 senttimetriä matalampi kuin edeltäjänsä ja 1,42 metrin korkeus on lähes tasoissa sedanin kanssa. Peugeotin mukaan takaistuinten pääntilasta ei ole kuitenkaan tingitty ja hattutilaa pitäisikin jäädä 4 senttimetriä enemmän kuin sedanissa. Pituutta uudella Peugeot 508 SW:llä on 4,78 metriä, joten farmari on 3 senttimetriä 508 sedania pidempi, mutta 5 senttimetriä edellistä 508 SW:tä lyhyempi. 30 litralla pienentynyt 530 litran tavaratila (laajennettavissa 1 780 litraan) kertoo niin ikään 508 SW:n kutistuneen maltillisesti edeltäjään verrattuna. Sedaniin verrattuna farmarin nostokynnys ja leveämpi tavaratila tekevät suuremmasta tavaratilasta myös käytännöllisemmän. Sisällä matkustamossa on kiinnitetty huomiota säilytyslokeroihin ja niiden sijoitteluun. Etumatkustajille on tarjolla Opelin tavoin AGR-sertifioidut istuimet, jotka on varustettu viidellä erilaisella hierontatoiminnolla. Valoa matkustamoon tuo pnoraamalasikatto, joka on myös avattavissa. Kuljettajan työpistettä määrittelee Peugeotin digitaalinen i-Cockpit-ohjaamo, jonka ajoavustimiin kuuluu muun muassa pimeänäköjärjestelmä. Äänentoistojärjestelmästä vastaa Focal, joka on toteuttanut 10 kaiuttimen järjestelmän tasaisen äänentoiston aikaansaamiseksi. PSA:n EMP2-pohjarakenteelle toteutettu 508 SW on 70 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Moottorivalikoimassa nähdään kaksi bensiinimoottoria, jotka ovat 1,6-litraiset PureTech 180 & 225. Dieseleitä nähdään peräti neljänä versiona, sillä BlueHDi 180 ja 160 -moottoreiden lisäksi pienin BlueHDi 130 on saatavissa myös manuaalivaihteistolla. Muiden moottoreiden vaihteistona on aina kahdeksanvaihteinen automaatti, joka on varustettu Eco-ajotilan rullaustoiminnolla. Kuljettajan nostaessa jalan polkimilta vaihteisto vaihtaa vapaalle ajettaessa 25–130 km/h nopeudella ja muiden olosuhteiden täyttyessä. Vuonna 2019 nähdään myös Peugeot 508 SW:n lataushybridi, jonka täyssähköinen toimintamatka on 50 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. Akusto on sijoitettu takaistuinten alle, joten hybridimalli ei pihistä tavaratilasta. Virallisesti Peugeot 508 SW esitellään syksyllä Pariisin autonäyttelyssä ja myyntiin tyylifarkku tulee tammikuussa 2019. Lähde ja kuvat: Peugeot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku