Formula 1 turvakaari

Ajoneuvot Moottoriurheilu Uutinen 21.7.2017

F1 ottaa käyttöön ”sädekehän” – turvakaari autoihin jo 2018

Puolivillaiselta ratkaisulta tuntuva sädekehä on F1 Strategy Groupin valinta ensi kauden turvallisuusparannukseksi.

Kansainvälinen autoliitto FIA ja Formula 1 ilmoittivat keskiviikkona, että autourheilun kuninkuusluokka ottaa ensi vuonna käyttöön kuljettajien turvallisuutta parantavan turvakaaren. Hiukan yllättävästi Formula One Strategy Group valitsi ohjaamoa suojaavaksi ratkaisuksi niin sanotun halo-sädekehän. Sittemmin ainakin Red Bull ja Ferrari ovat testanneet erilaisia variaatioita tuulilasityyppisistä suojuksista.

Formula 1 turvakaari

Sebastian Vettel valitti kuitenkin Silverstonen osakilpailun yhteydessä testatusta tuulilasikonseptista, että se sai hänet pyörryksiin. Nyt valittua sädekehäratkaisua puolestaan testattiin kattavasti viime vuonna useiden tiimien toimesta, Kimi Räikkösen kommentoidessa näkyvyyttä ”ookooksi”.

Autosportin saamien tietojen mukaan tehdyn päätöksen takana oli kuitenkin vain yksi tiimi kymmenestä. Lisäksi nyt valittu turvakaarimalli ei suojaa kuljettajan kypärää ja päätä pienempien esineiden iskuilta.

Formula 1 turvakaari

Työ sädekehäratkaisun parissa jatkuu kuitenkin yhä, sillä turvatekijöiden lisäksi myös esteettisyys on eräs päätöksiin vaikuttava seikka. Nähtäväksi jää, jäävätkö kauden 2018 F1-autot historiaan tunnistettavina erikoisuuksina.

Formula One Strategy Groupin kokouksessa keskusteltiin myös kauden 2021 voimalähderatkaisuista sekä tavoista pitää F1 viihdyttävänä ja tavoitettavana urheilushowna. Myös F1:n amerikkalaisveli IndyCar harkitsee avointen ohjaamoiden suojaamista.

Formula 1 turvakaari

Lähteet: Formula 1, Autosport Kuvat: Mark Thompson / Getty Images / Red Bull, Ferrari

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat