8.4.2018

EU:n päästösakoilla uhkaava sivuvaikutus: kiinalaisautot pääsevät apajille

Carlos Tavares

PSA Groupin pääjohtaja Carlos Tavaresin näkee Euroopan tulevat päästörajat uhkana alueen autoteollisuudelle.

Hyväähän päästörajoilla tarkoitetaan: teknologian paremmalla hyödyntämisellä halutaan ehkäistä ilmastonmuutosta. Tämä oli tietysti Euroopan unionin ajatus, kun se sääti autoteollisuudelle 95 g/km hiilidioksidipäästötavoitteen vuodelle 2021. Raja on erittäin tiukka, ja vain harvan automerkin odotetaan saavuttavan se. Rajan ylittävät merkit joutuvat maksamaan sakkoja jokaisesta myydystä autosta. Vuotuisten rangaistusmaksujen odotetaan nousevan satoihin miljooniin, joillakin merkeillä jopa noin miljardiin.

Nyt Carlos Tavares, PSA Groupin pääjohtaja ja Euroopan autoteollisuuden yhteisjärjestö ACEA:n puheenjohtaja, on ilmaissut huolensa sakkomaksujen mahdollisesta odottamattomasta seurauksesta.

– Sakkomaksujen vaikutus on erittäin selvä. Ne luovat Eurooppaan kiinalaisen Troijan hevosen, Tavares kiteyttää ranskalaislehti Le Journal de l'Autolle.

Tavares ei murehdi turhia. Kiina on sähköautoteollisuuden edelläkävijä, ja kiinalaisilla on taloudelliset keinot kehittää tuotteista Eurooppaan sopivia. Euroopan autonäyttelyissä onkin viime vuosina nähty paljon kiinalaismerkkejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkkejä tulevasta

Konkreettinen esimerkki on kiinalaisrahalla henkiin herätetty vanha saksalaismerkki Borgward. Merkin tulevaisuus on sähköautoissa, vaikka toistaiseksi Kiinan tehtaat tuottavat polttomoottorimalleja. Virallisesti Borgwardin pääkonttori löytyy kuitenkin Stuttgartista.

Stuttgartiin kiinalaiskatseet kääntyivät jo aiemmin keväällä, kun Volvon ja Lotuksenkin takaa löytyvä Geely osti 10 prosentin osuuden Mercedes-Benzin emofirma Daimler AG:stä.

Tavaresin edustamasta PSA Groupistakin 12,2 prosenttia kuuluu kiinalaiselle DongFeng Motorille.

– Jos Eurooppalainen autotehdas ei pääse hiilidioksiditavoitteisiinsa ja menee nurin, toinen Eurooppalainen merkki ei voi ostaa sitä kartellisäädösten takia, Tavares jatkaa.

Hyvää tarkoittavat päästörajat voivat siis pahimmillaan kaataa Eurooppalaisia automerkkejä, ja siten uhata tehtaiden työpaikkoja.

ACEA:n viestintäpäällikön mukaan järjestö ei ole kuitenkaan lähestynyt Euroopan komissiota keskustellakseen tulevista päästörajoista. Keskiviikkona Moottori uutisoi Yhdysvaltojen ympäristövirasto EPA:n harkitsevan vuosille 2022–2025 sovittujen CAFE-rajojen keventämisestä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News, kuva: PSA

Luetuimmat