27.5.2019 Ajoneuvot Etuvedon aikakausi: uusi BMW 1-sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n 1-sarja on nyt yksi etuvetoinen pystyperä muiden joukossa. Kyllähän se oli tiedossa jo kauan sitten: BMW 1-sarja vaihtaa etuvetoon. Nyt autosta on julkaistu ensimmäiset kuvat ja tekniset tiedot. BMW kertoo etuvetorakenteen tuovan huomattavaa parannusta tilankäyttöön. Kahdessa edellisessä ykkössarjan sukupolvessa polttomoottori sijaitsi pääosin etuakselin takapuolella, työntäen siten matkustamon ja moottoritilan erottavan tuliseinän varsin taakse matkustamoa kutistaen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokkaampaa tilankäyttöä Nyt etuvetorakenteen vuoksi tilankäyttö on tehostunut, valmistajan mukaan jopa vielä melko huomattavasti. Muutos heijastuu ulkonäköön, sillä mittasuhteet ovat muuttuneet poikittaismoottorin vaatiman lyhyemmän keulan takia. Valmistaja jopa nipistäneensä auton pituudesta viisi millimetriä, ja yllättävämmin myös akseliväli on lyhentynyt 20 millimetriä. Uusi ykkönen on edeltäjäänsä 34 milliä leveämpi ja 13 milliä korkeampi. Kehittynyt luistonesto Lehdistötiedotteessaan BMW tekee suuren numeron auton ajettavuudesta. Auton kerrotaan olevan edeltäjäänsä ketterämpi, ja tarjoavan muutenkin merkkiin yhdistetty ajokokemus. Väitteen tueksi kerrotaan ARB-järjestelmä, joka tarkoittaa moottorinohjaukseen rakennettua vetoluiston hallintaa. BMW kertoo perinteisen luistonestojärjestelmän olevan osa ajonvakaudenhallintaa, jolloin se keskustelee erillisen moottorinohjausjärjestelmän kanssa auton väyläjärjestelmän kautta. Siirtämällä vetoluistonesto suoraan moottorinohjaukseen mahdollistaa kolme kertaa nopeamman tiedonkulun, minkä kerrotaan näkyvän kuljettajalle kymmenen kertaa nopeampana toimintana. Valmistaja kertoo sen johtavan ketterämpään ja vähemmän aliohjaavaan käytökseen. BMW 1-sarjasta esitellään alkuun kaksi bensiinimallia ja kolme dieseliä. Dieseltarjonnan muodostavat kolmisylinterinen 116d (116 hv) ja nelisylinteriset 118d (150hv) ja 120d xDrive (190 hv). Bensiinimalliston perusta on 140-hevosvoimainen kolmisylinterinen 118i. Perusvaihteisto malleissa 116d ja 118i on kuusivaihteinen manuaali, vaihtoehdoksi tarjotaan seitsenvaihteista kaksoiskytkintä. Myös 118d:n saa manuaalina, mutta vaihtoehtoinen automaatti on 8-vaihteinen momentinmuunninlaatikko. Sama vaihteisto on aina 120d xDrivessä. Huipulla M135i Lippulaivaksi esitellään M135i xDrive, jonka kerrotaan olevan valmistajan historian tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantoauto. 2-litraisesta turbomoottorista otetaan 306 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Nelivedon lisäksi auton etenemistä auttaa 8-vaihteisen automaatin yhteydessä oleva tasauspyörästön Torsen-luistonrajoitin. Uusi 1-sarja lainaa paljon 3-sarjaan esiteltyä tekniikkaa. Perusmalleissa mittaristo on perinteinen, mutta lisävarusteena tarjotaan 3-sarjasta tuttua digitaalinäyttöä. Auto tunnistaa äänikomentoja ja 1-sarjaan saa nyt ensimmäistä kertaa myös täysvärillisen heijastusnäytön. Toki nykyaikaiset aktiiviset turvajärjestelmät ovat tyypistä riippuen joko vakiona tai lisävarustelistalla. 1-sarjan kansainvälinen julkistus on syyskuussa, ja hinnat ja Suomen aikataulu selviää myöhemmin. Ainakin teoriassa etuvetorakenteen luulisi olevan pitkittäismoottorista autoa edullisempi – saa nähdä. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku