29.9.2018 Ajoneuvot Esipesuaineen vaahdon koostumus – vaahdolla on väliä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Esipesuaineen vaahdon koostumus on tärkeä asia painepesuriin liitettävää vaahdotinta käytettäessä. Kerromme mitä pitää huomioida ja miksi. Esipesu on auton pesemisessä kaikkein tärkein vaihe. Tämän olemme jo Moottorin autonhoitojuttusarjassa käsitelleet. Esipesuaineen vaahdon koostumus on tällä kertaa aiheeseen syventymisen kohteena. Myös pesuainevaahdotin, eli foam lance, on jo esitelty juttusarjassa aiemmin. Sitä käytettäessä nousee kaksi asiaa pinnalle. Ensimmäinen on esipesuaineen vaahdon koostumus ja siihen vaikuttaminen. Toinen on esipesuaineen valinta, joka on äärimmäisen tärkeä mitä tahansa esipesuaineen levitysvälinettä käytettäessä. Vaahdon koostumukseen vaikuttaa valittu pesuainevaahdotin, valittu pesuaine sekä tietenkin käytetty pesuaineen laimennussuhde. Kerromme kuitenkin mikä koostumuksessa on tärkeää, miksi se on tärkeää ja mihin pitäisi pyrkiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Esipesuaineen vaahdon koostumus Pesuainevaahdottimen avulla auton maalipinnalle saadaan vaahdotettua esimerkiksi esipesuaine. Kahden erilaisen vaahdon koostumus saattaa kuitenkin poiketa merkittävästi toisistaan eikä vaahto ole itseisarvo. Teoriassa itse vaahdolla ei ole juurikaan väliä kunhan pesuaine puhdistaa pintaa mahdollisimman hyvin. Sama koskee toki käsinpesuun käytettäviä autoshampoitakin. Käytäntö on esipesun kannalta kuitenkin toinen. Vaahdon koostumus ja ainesosat määrittävät vaikutusajan. Pidempään maalipinnalla vaikuttava vaahto ehtii liuottaa likaa pidempään. Vaikutusajan lisäksi pesuaineen puhdistavien aineiden teho vaikuttaa tietenkin pesutulokseen. Tästä syystä vaahdon tulisi pysyä maalipinnalla pitkään, mutta toisaalta valua kuitenkin hyvin hitaasti pois likaa mukanaan kuljettaen. Vetinen vaahto valuu pois liian nopeasti. Vaahdon tulisi siis olla paksua, mutta ei myöskään liian ilmavaa. Kevyt ja höttöinen vaahto lentää nimittäin tuulen mukana pois pinnasta ennen kuin se on ehtinyt suorittaa tehtävänsä - eli liuottamaan lian irti. Tämänkaltainen partavaahtoa muistuttava liian paksu vaahto ei siis ole sekään hyvä. Vaahdon säätäminen Pesuainevaahdotin asettaa, yhdessä painepesurin kanssa, raamit saatavalle vaahdolle. Joillain vaahdottimilla ei saa millään riittävän paksua vaahtoa, joten siksi on suositeltavaa panostaa kerralla laadukkaaseen vaihtoehtoon. Oletamme tässä yhteydessä, että vaahdottimessa on pesuainemäärälle säädin. Pesuainevaahdotin vaikuttaa aina vaahdon koostumukseen. Oletamme tässä jutussa, että käytössä on säädöllä varustettu vaahdotin. Tällä säädöllä on kuitenkin tarkoitus hakea pesuainevalmistajan suosittelemaa laimennusta vastaava tilanne. Pesuainevalmistaja suosittelee kuitenkin usein laimennusta jonkinlaisen toleranssin sisään (esimerkiksi 2-5 %), jolloin tämän haarukan sisältä voi etsiä parhaiten toimivan vaahdon koostumuksen. Painepulloon sopiva laimennus on helppo tehdä, mutta pesuainevaahdottimella ulos tulevan laimennussuhteen mittaaminen on selvästi hankalampaa. Tähänkin löytyy keinot. Pyrimme palaamaan niiden pariin omassa autonhoitojuttusarjan artikkelissa. Vaahdon koostumusta ei voi kuitenkaan muuttaa säätimellä kovin paljon. Runsaasti säätöä paksummalle käännettäessä laimennussuhde muuttuu liikaa eikä pesuaineliuos ole enää vahaturvallinen. Tällöin voi sanoa hyvästit vaivalla levitetylle maalipinnan suojatuotteelle. Viimeinen vaikutuskeino on vaahdotettavan esipesuaineen vaihtaminen. Erilaiset esipesuaineet vaahdottuvat eri tavalla. Näistä voi suosia tuotetta, joka juuri omalla painepesurin ja vaahdottimen parilla tuottaa sopivan pitkään pinnalla pysyvän, mutta edelleen tasaisesti pintaa pitkin pois valuvan vaahdon. Asialla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, mikäli esipesuaineen pesuteho ei ole paras mahdollinen. Loppupeleissä pesuteho on ainoa, jolla on merkitystä – vaahdon koostumus vain avittaa sen saavuttamisessa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?