17.1.2018 Ajoneuvot Esapekka Lappi nöyränä uuteen MM-rallikauteen: ”nyt pitää ajatella isoa kuvaa” Esapekka Lappi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Gazoo Racingin Esapekka Lappi starttaa tammikuun lopulla uransa ensimmäiseen täyteen WRC-kauteen. Tähtäimessä ovat ennen kaikkea tasaiset sijoitukset. Alla on edelleen Toyota Yaris WRC, tallipäällikkönä Tommi Mäkinen ja kartanlukijana Janne Ferm, ja olemus yhä poikamaisen rento. Päällisin puolin mikään ei näytä Esapekka Lapin osalta muuttuneen, vaikka tilanne ennen kauden avaavaa Monte Carlon rallia on hänelle monellakin tapaa uusi. Vuosi sitten Lappi aloitti kauden Toyotan testikuljettajan paikalta, ja ensimmäinen kisa oli vuorossa vasta Portugalin rallissa toukokuussa. Nyt Monteen startataan samalta viivalta tallikaverien, Toyotalla jatkavan Jari-Matti Latvalan sekä uutena jäsenenä tiimiin liittyneen Viron Ott Tänakin kanssa. – Ylipäätään se, että ajamme jokaisen kisan, on jo hieno juttu. Se muuttaa myös lähestymistapaa kauteen: nyt pitää ajatella isoa kuvaa. Tällä hetkellähän tilanne on se, että voimme olla vuoden päästä vaikka maailmanmestareita, Lappi lohkaisee suorasanaiseen tapaansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulottuvuudet hallussa Lapin mainitsema ”iso kuva” tarkoittaa luonnollisesti pisteiden keräämistä mahdollisimman monesta osakilpailusta. Varsinaisia laskelmia siitä, mille sijoille missäkin rallissa kannattaa tähdätä ei hänen mukaansa ole tehty, mutta kokonaiskäsitys on toki hallussa. – Niissä ralleissa joissa tapahtuu paljon, kannattaa ehkä alkuun olla vähän taka-alalla. Mutta Suomessa en lähde ajamaan viitossijastakaan… Esapekka Lappi siirtyy Harun yleisöerikoiskokeella laskevalta asvalttitieltä soralle Neste Rallissa 2017. Vaikka viime kausi tuottikin ensimmäisen MM-voiton loppukesän Neste Rallissa, vuosi meni Lapin itsensä mukaan rajojen hakemiseen, ja välillä niiden ylittämiseenkin. – Silloin piti tavallaan ymmärtää ja oppia miten tällaista autoa ajetaan. Pari kertaa se meni yli, Saksassa seinään ja Espanjassa kaiteeseen. Tänä vuonna olisi hyvä, jos saavuttaisi sellaisen järkevän tasaisuuden, mitä Jari-Matti viime vuonna yritti. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyva-lappi-hyva-toyota-hyva-suomi-jyvaskylassa-sinivalkoiset-tunnelmat/ Jalat maan pinnalla Haaveiluun Lappi ei silti sorru. Jalat pitää maassa erityisesti kokemuksen puute. – Ensimmäisistä viidestä rallista on aika vähän kokemusta. Olen ajanut Monten ja Ruotsin kerran, Meksikoa ja Argentiinaa en koskaan, ja Korsikalla olen ollut kahdesti. Lähtökohtaisesti alkukausi on siis meille vaikeampi ja loppukausi vahvempi. Tämä näkyy tietysti suoraan nopeudessa. Sarjan vanhemmat kuljettajat pystyvät ammentamaan vauhtia aiemmilta kausiltaan. – Sen näki viime vuonna esimerkiksi Australiassa niillä pätkillä, joita on tahkottu vuosikausien ajan. Varsinkin ensimmäisellä ajokerralla oli aika vaikea päästä samoihin aikoihin. Siinä mielessä tulee kyllä olemaan tosi vaikeata. Millaiset mahdollisuudet sinulla on Latvalan haastamiseen? – Vaikka Jari-Matista puhutaan kaikenlaista, on se kuitenkin kova jätkä. Se on ajanut niin kauan, ja pystyy vähän huonommallakin autolla tyrkkäämään tosi kovaa. Esimerkiksi Walesissa, missä meidän tallin autoilla oli iskarit täysin pielessä, Jari-Matti pystyi ajamaan sentään jotain aikoja, kun itse en päässyt oikein mihinkään. Mutta yritetään ainakin jossain ralleissa pistää kampoihin. Ja kuten rallikuljettajien kohdalla aina, viimeistään sopimustilanne pitää mielen virkeänä. – Onhan tässä se paine myös, että sopimus kattaa vain tämän vuoden. Kannattaa siis saada sellaisia tuloksia aikaan, että pystyisi jatkamaan. Lisäpotkua koneeseen Toyota Yaris WRC on saanut vuodelle 2018 keulaansa päivitetyn aerodynamiikan, ja jäähdytyspuoltakin on petrattu. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/toyota-tahtaa-rallihuipulle-tassa-on-yaris-wrcn-paranneltu-painos/ Esapekka Lappi paljastaa, että myös voimapuoli on uutta kautta vasten paremmassa jamassa. – Moottorissa on enemmän vääntöä. Muuten auto on aika samanlainen. Uusi keulan aerodynamiikka vaikuttaa itse asiassa aika paljon. Se pitää auton hypyissä paljon paremmin balanssissa, ettei tule ihan niin rajun näköisiä lentoja kuin viime vuonna, Lappi virnistää. Ainakin Suomessa Yaris WRC:n vauhti oli hyvin kilpailukykyistä. Missä ralleissa ja millä alustoilla autossa on eniten kehitettävää? – Kovavauhtiset pätkät pelaa meillä aerodynamiikan ansiosta tosi hyvin. Nopeilla asvalttipätkilläkin pärjätään, mutta tilanne on ihan toinen, jos tie muuttuu syheröksi. Ja kaupunkipätkät ovat meille ihan myrkkyä. Sitä puolta pitää kehittää paljon. Tarkoitatko auton mekaanista pitoa? – Pikemminkin kääntyvyyttä. Keskilukon kanssa täytyy tehdä vielä paljon töitä. Hävisimme kaupunkipätkillä ihan hitosti, vaikka ajo onnistui ihan täydellisesti. Pohja-ajan saavuttaminen, tai edes lähelle pääseminen, oli mahdotonta, vaikka teimme kaikkemme sen eteen. Janne Ferm (etualalla) kuljettajansa Esapekka Lapin kanssa juhlivat Neste Rally Finland 2017:n voittoa. Entä millaiseksi mittapuuksi uusi tallikaveri Ott Tänak, viime kauden MM-sarjan pronssimitalisti, asettuu? – Onhan meidän tiimissä raaka nopeus tällä hetkellä aika kova, vaikka maaliintuloprosentti ei ehkä ole ollut ihan samalla tasolla. Tänak toi Fordilta mukanaan hyviä ideoita, joita ei vielä tietysti suoraan voida käyttää. Varmaankin kevään edetessä pystytään kuitenkin kokeilemaan, miten ne vaikuttavat. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: AKK, Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Moottoriurheilu BMW mukaan MotoGP-luokkaan? 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?