17.1.2018

Esapekka Lappi nöyränä uuteen MM-rallikauteen: ”nyt pitää ajatella isoa kuvaa”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi

Toyota Gazoo Racingin Esapekka Lappi starttaa tammikuun lopulla uransa ensimmäiseen täyteen WRC-kauteen. Tähtäimessä ovat ennen kaikkea tasaiset sijoitukset.

Alla on edelleen Toyota Yaris WRC, tallipäällikkönä Tommi Mäkinen ja kartanlukijana Janne Ferm, ja olemus yhä poikamaisen rento. Päällisin puolin mikään ei näytä Esapekka Lapin osalta muuttuneen, vaikka tilanne ennen kauden avaavaa Monte Carlon rallia on hänelle monellakin tapaa uusi.

Vuosi sitten Lappi aloitti kauden Toyotan testikuljettajan paikalta, ja ensimmäinen kisa oli vuorossa vasta Portugalin rallissa toukokuussa. Nyt Monteen startataan samalta viivalta tallikaverien, Toyotalla jatkavan Jari-Matti Latvalan sekä uutena jäsenenä tiimiin liittyneen Viron Ott Tänakin kanssa.

– Ylipäätään se, että ajamme jokaisen kisan, on jo hieno juttu. Se muuttaa myös lähestymistapaa kauteen: nyt pitää ajatella isoa kuvaa. Tällä hetkellähän tilanne on se, että voimme olla vuoden päästä vaikka maailmanmestareita, Lappi lohkaisee suorasanaiseen tapaansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulottuvuudet hallussa

Lapin mainitsema ”iso kuva” tarkoittaa luonnollisesti pisteiden keräämistä mahdollisimman monesta osakilpailusta. Varsinaisia laskelmia siitä, mille sijoille missäkin rallissa kannattaa tähdätä ei hänen mukaansa ole tehty, mutta kokonaiskäsitys on toki hallussa.

– Niissä ralleissa joissa tapahtuu paljon, kannattaa ehkä alkuun olla vähän taka-alalla. Mutta Suomessa en lähde ajamaan viitossijastakaan…

Esapekka Lappi siirtyy Harun yleisöerikoiskokeella laskevalta asvalttitieltä soralle Neste Rallissa 2017.

Vaikka viime kausi tuottikin ensimmäisen MM-voiton loppukesän Neste Rallissa, vuosi meni Lapin itsensä mukaan rajojen hakemiseen, ja välillä niiden ylittämiseenkin.

– Silloin piti tavallaan ymmärtää ja oppia miten tällaista autoa ajetaan. Pari kertaa se meni yli, Saksassa seinään ja Espanjassa kaiteeseen. Tänä vuonna olisi hyvä, jos saavuttaisi sellaisen järkevän tasaisuuden, mitä Jari-Matti viime vuonna yritti.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyva-lappi-hyva-toyota-hyva-suomi-jyvaskylassa-sinivalkoiset-tunnelmat/

Jalat maan pinnalla

Haaveiluun Lappi ei silti sorru. Jalat pitää maassa erityisesti kokemuksen puute.

– Ensimmäisistä viidestä rallista on aika vähän kokemusta. Olen ajanut Monten ja Ruotsin kerran, Meksikoa ja Argentiinaa en koskaan, ja Korsikalla olen ollut kahdesti. Lähtökohtaisesti alkukausi on siis meille vaikeampi ja loppukausi vahvempi.

Tämä näkyy tietysti suoraan nopeudessa. Sarjan vanhemmat kuljettajat pystyvät ammentamaan vauhtia aiemmilta kausiltaan.

– Sen näki viime vuonna esimerkiksi Australiassa niillä pätkillä, joita on tahkottu vuosikausien ajan. Varsinkin ensimmäisellä ajokerralla oli aika vaikea päästä samoihin aikoihin. Siinä mielessä tulee kyllä olemaan tosi vaikeata.

Rally Finland 2017

Millaiset mahdollisuudet sinulla on Latvalan haastamiseen?

– Vaikka Jari-Matista puhutaan kaikenlaista, on se kuitenkin kova jätkä. Se on ajanut niin kauan, ja pystyy vähän huonommallakin autolla tyrkkäämään tosi kovaa. Esimerkiksi Walesissa, missä meidän tallin autoilla oli iskarit täysin pielessä, Jari-Matti pystyi ajamaan sentään jotain aikoja, kun itse en päässyt oikein mihinkään. Mutta yritetään ainakin jossain ralleissa pistää kampoihin.

Ja kuten rallikuljettajien kohdalla aina, viimeistään sopimustilanne pitää mielen virkeänä.

– Onhan tässä se paine myös, että sopimus kattaa vain tämän vuoden. Kannattaa siis saada sellaisia tuloksia aikaan, että pystyisi jatkamaan.

Lisäpotkua koneeseen

Toyota Yaris WRC on saanut vuodelle 2018 keulaansa päivitetyn aerodynamiikan, ja jäähdytyspuoltakin on petrattu.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/toyota-tahtaa-rallihuipulle-tassa-on-yaris-wrcn-paranneltu-painos/

Esapekka Lappi paljastaa, että myös voimapuoli on uutta kautta vasten paremmassa jamassa.

– Moottorissa on enemmän vääntöä. Muuten auto on aika samanlainen. Uusi keulan aerodynamiikka vaikuttaa itse asiassa aika paljon. Se pitää auton hypyissä paljon paremmin balanssissa, ettei tule ihan niin rajun näköisiä lentoja kuin viime vuonna, Lappi virnistää.

Ainakin Suomessa Yaris WRC:n vauhti oli hyvin kilpailukykyistä. Missä ralleissa ja millä alustoilla autossa on eniten kehitettävää?

– Kovavauhtiset pätkät pelaa meillä aerodynamiikan ansiosta tosi hyvin. Nopeilla asvalttipätkilläkin pärjätään, mutta tilanne on ihan toinen, jos tie muuttuu syheröksi. Ja kaupunkipätkät ovat meille ihan myrkkyä. Sitä puolta pitää kehittää paljon.

Tarkoitatko auton mekaanista pitoa?

– Pikemminkin kääntyvyyttä. Keskilukon kanssa täytyy tehdä vielä paljon töitä. Hävisimme kaupunkipätkillä ihan hitosti, vaikka ajo onnistui ihan täydellisesti. Pohja-ajan saavuttaminen, tai edes lähelle pääseminen, oli mahdotonta, vaikka teimme kaikkemme sen eteen.

Janne Ferm (etualalla) kuljettajansa Esapekka Lapin kanssa juhlivat Neste Rally Finland 2017:n voittoa.

Entä millaiseksi mittapuuksi uusi tallikaveri Ott Tänak, viime kauden MM-sarjan pronssimitalisti, asettuu?

– Onhan meidän tiimissä raaka nopeus tällä hetkellä aika kova, vaikka maaliintuloprosentti ei ehkä ole ollut ihan samalla tasolla. Tänak toi Fordilta mukanaan hyviä ideoita, joita ei vielä tietysti suoraan voida käyttää. Varmaankin kevään edetessä pystytään kuitenkin kokeilemaan, miten ne vaikuttavat.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: AKK, Lauri Ahtiainen 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat