11.1.2016

Koeajo: erinomaisuus riippuu näkökulmasta – Audi A4 quattro

Audi A4 2.0 TDI quattro

Teknologiatuote vai henkilöauto? Hyvää: fiilis, teknologia, vaivattomuus, ajettavuus. Huonoa: hiomaton vaihteisto, epämukava jousitus.

Audi A4:n lumoon on helppo langeta. Uutuuden ulkonäkömuutokset ovat hienosäätöä, mutta lopputulos näyttää terävältä ja tuoreelta.

Sisällä vallitsevat puhtaat ja pelkistetyt linjat, joihin upotettu teknologia viestii enemmän elämän helpottumisesta kuin ylimääräisestä monimutkaisuudesta.

Ensimmäistä kertaa ilmastoinnin kytkimiä koskiessa on vaikea olla vaikuttumatta hipaisutunnistuksesta, joka esittelee näytöllä painikkeen tarjoamat säädöt.

Elämyksen tarjoaa myös käyttäjän tarpeisiin mukautuva virtuaalimittaristo veitsenterävine grafiikoineen ja sulavine animaatioineen.

Kätevä ominaisuus on älypuhelimen näytön peilaus kojetaulun näytölle, joka tekee esimerkiksi Spotifyn käytöstä helppoa ja turvallista.

Audi A4 2.0 TDI quattro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikuttava kokemus

Valitettavasti Suomen karttojen laatu ei vielä riitä A4:n paraatiominaisuudesta nauttimiseen: aktiivisella vakionopeudensäätimellä Audi osaa hidastella jyrkkiin mutkiin ja säätää nopeutensa rajoitusten mukaisiksi. Kokemus on vaikuttava.

Ajettavuus ylipäänsä on vaivatonta. Kaupungissa arvostaa nelivetoisen pientä kääntöympyrää, maantiellä miellyttää vakaus.

Vahvavääntöisen dieselmoottorin, sähäkän kaksoiskytkinvaihteiston ja quattro-nelivedon yhdistelmä liikuttaa Audia vaivatta ja vakaasti kaikissa tilanteissa. First Edition -lanseerausmallin 47 403 euron lähtöhinnalle saa vastinetta

Pääosin hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto jää välillä arpomaan, jos kuljettaja empii liikkeellelähdössä tai kiihdyttää rivakasti auton rullatessa kävelyvauhtia.

Audi A4 2.0 TDI quattro

Vaihteisto pyrkii pihiksi

Suurempi ongelma on vaihteiston kohtuuton pyrkimys taloudellisuuteen, joka johtaa ajoittain liian suureen vaihdevalintaan. Se saa liian hitaasti pyörivän nelosdieselin hienoisesti jurisemaan ja värisemään.

Surkealla kelillä kuljettajaa rauhoittaa tieto nelivetotekniikan pidosta ja paremmasta vakaudesta, mutta perillä lahkeet likaantuvat ulos työntyviin sivuhelmoihin, joita tarvitaan kunnioitettavan alhaisen ilmanvastuskertoimen saavuttamiseen.

Audi A4 2.0 TDI quattro

Töyssyt tulevat läpi

Vaivaannuttavinta koeajetussa yksilössä on Business Sport -varustelun urheilujousitus.

Poikittaissaumat, kuopat ja töyssyt tulevat taajamavauhdeissa tässä perheautossa läpi urheiluautomaisella terävyydellä.

Ajettavuuden kannalta tärkeämpää olisi tunnokas ohjaus, mutta herkkyydestä ja luonnollisesta vasteesta huolimatta Audin ohjauspyörä ei kykene viestimään tietoa eturenkaiden pitotilanteesta. Puolustukseksi on mainittava, ettei Audin ohjaus silti kilpailijoita huonompi ole.

Audi A4 2.0 TDI quattro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auto vai teknologiatuote?

Suhtautuminen Audi A4:ään riippuu siitä, mistä kulmasta autoa tarkastelee. Lisävarusteluettelon kermalla kuorrutettuna se on upea teknologiatuote. Perinteisenä autona vaihdelaatikon ja alustan puutteet painavat enemmän kuin hipaisun tunnistava ilmastointilaitteen kytkin.

Tyylikkäiden kuorten ja hienon teknologian alta löytyy kokoluokan kilpailua kiristävä auto, mutta riman nostoon Audi A4:n ominaisuudet eivät riitä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi A4 2.0 TDI quattro S Tronic

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3800 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,2 s

Huippunopeus

235 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

114 g/km

Mitat

pituus 4726 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1385 mm, akseliväli 2828 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat