29.10.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lincoln Continental Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lincoln Continental on menestyksen merkki amerikkalaiseen tapaan. Todellinen dollarihymy on Buick, mutta haluaisimme käyttää termiä tässäkin yhteydessä. Alkuperäinen dollarihymy kuuluu tittelinä tietenkin Buickille, mutta ei voi olla väärin käyttää termiä myös tämän auton tapauksessa. Lincoln Continental omaa pinta-alaltaan suurikokoisen kromatun keulamaskin. Etupää sekä näyttää hymyltä että saa ihmiset hymyilemään. Lincoln Continental kattaa pitkän historian, sillä samalla mallinimellä kuljetaan tällä hetkellä jo kymmenennessä sukupolvessa. Continental ansaitsee paikkansa tunnettujen autojen joukossa. Tämä suurikokoinen edustusauto sai alun perin vaikutteita Euroopasta, ja samoin on nimen kanssa. Suuren ja ylellisen Lincolnin Euroopan suuntaan viittaava mallinimi on Continental. Kuvan yksilö on tämänkertainen käytetty erikoisuus. Moottorin Käytetyt erikoisuudet –juttusarjan tämänkertaista tähteä ei parane sekoittaa Lincolnin Mark Series –malleihin, joiden yhteydessä puhuttiin sekavasti myös Continentalista. Mark Series –malleja myytiin nimittäin Fordin Continental divisioonan alla. Näiden suhteen menee helposti sekaisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lincoln Continental Vuonna 1917 perustettu Lincoln aloitti lentokonemoottoreiden parissa, mutta ryhtyi rakentamaan henkilöautoja sodan jälkeen. Tie oli kivinen ja Ford Motor Company osti Lincolnin vuonna 1922. Ford halusi edustusautomarkkinoille omalla erillisellä ja ylellisellä merkillään, kuten General Motors oli aiemmin tehnyt Cadillacin kanssa. Ensimmäistä kertaa Lincoln Continental esiteltiin vuonna 1939. Kuvassa on neljännen sukupolven, mallivuoden 1964, yksilö. Siirryimme tästä suoraan 1930-luvun loppupuolelle, jolloin Edsel Ford tilasi pääsuunnittelija E. T. Gregorielta omalle lomamatkalleen eurooppalaisvaikutteisesti muotoillun auton. Lähtökohtana oli vuosimallin 1939 Lincoln-Zephyr Convertible Coupe. Näyttävä yksittäiskappale keräsi runsaasti kehuja ja sitä ruvettiin kutsumaan nimellä Lincoln Continental. Saatuaan auton Edsel lähetti sähkeen tehtaan suuntaan, jossa hän kertoi voivansa myydä näitä autoja tuhat kappaletta. Näin Lincoln Continental otettiin tuotantoon. Autot valmistettiin pitkälti käsityönä ja tarjolla oli kaksi korivaihtoehtoa: cabriolet ja coupé. Lincoln Continentalin nykysukupolvi jakaa lähtökohdat Ford Mondeon kanssa, mutta 1960-luvulla tilanne oli täysin toinen. Vaikka välissä oli taukojakin, Lincoln Continental säilyy nimenä tuotannossa yhä tänäkin päivänä. Paljon on toki muuttunut aikojen saatossa ja nykyinen kymmenes sukupolvi on monella tapaa varsin tavanomainen auto ensimmäisiin verrattuna. Nykyinen sukupolvi jakaa perusratkaisunsa meille tutumman Ford Mondeon kanssa. Käytetty erikoisuus Tällä kertaa olemme kiinnostuneita Continentalin neljännestä sukupolvesta, joka julkaistiin vuonna 1961. Viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1964 Lincoln Continental kovakattoisena. Neljännen sukupolven autot olivat aina neliovisia. Neljännen sukupolven autot olivat aina neliovisia. Tämä kovakattoinen versio on vuodelta 1964. Tämän aikakauden amerikkalaisautoja muokattiin lähes joka ikisen mallivuoden yhteydessä. Näin saatiin aikaan tuotteiden mahdollisimman nopea vanheneminen kun naapurin pihalta oli helppo erottaa jo vuodenkin vanha auto. Kulutusyhteiskunnalla on keinonsa. Emme tällä kertaa syvenny sen tarkemmin vuosimallien eroihin. Televisio-ohjelmassa Kaarakaksikko (orig. Wheeler Dealers) kunnostettiin itse asiassa hieman samannäköinen, mutta vuoden 1963, Lincoln Continental. Kyseinen tuotantokauden 11 jakso 14 julkaistiin alun perin vuonna 2014. Kaappariovet auttavat avaamaan avaran näkymän sisätiloihin. Keskellä on vain hyvin kapea b-pilari näkyvyyttä rajoittamassa. Myynnissä olevan yksilön viininpunaisesta ulkokuoresta pääsee kaappariovien kautta peremmälle. Sisällä verhous on vaalea, joka sopiikin hyvin yhteen syvän ja tumman punaisen maalipinnan kanssa. Ohjaamo on juuri sellainen kuin tämännäköiseltä autolta odottaisi. Moottorissa on luonnollisesti kahdeksan v-muotoon aseteltua sylinteriä ja litratilavuus on vaikuttavat 7,04. Lukema on todella litroissa eikä desilitroissa. Jenkkiautoharrastajan kulmakarvoja tämän kertominen ei nosta, mutta pilkun paikka saattaa yllättää nykyauton omistajan. Ohjaamo noudattaa auton muuta muotoilusuuntaa. Ratti on kolmipuolainen ja kapeakehäinen. Ainoa vaihteistovaihtoehto oli kolmivaihteinen automaattivaihteisto, joten sellainen löytyy myös jutun autosta. Vuosimalli 1964 oli muuten viimeinen, jossa oli vielä rumpujarrut sekä edessä että takana. Niillä pitäisi pysäyttää 2330 kilogrammainen ajoneuvo. Auto on Trafin tietojen mukaan ensirekisteröity Suomeen vuonna 1990 ja se on museorekisteröity hyväksytysti samana vuonna. Viimeisin katsastus on huhtikuulta, joten seuraavan kerran leimalle on suoriuduttava vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Auton istumapaikkojen lukumäärä on muuten rekisteritiedoissakin kuusi kappaletta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Lincoln Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Victory Vegas jäi intiaanien tallaamaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?