29.10.2018

Käytetyt erikoisuudet – Lincoln Continental

Lincoln Continental - Tori.fi

Lincoln Continental on menestyksen merkki amerikkalaiseen tapaan. Todellinen dollarihymy on Buick, mutta haluaisimme käyttää termiä tässäkin yhteydessä.

Alkuperäinen dollarihymy kuuluu tittelinä tietenkin Buickille, mutta ei voi olla väärin käyttää termiä myös tämän auton tapauksessa. Lincoln Continental omaa pinta-alaltaan suurikokoisen kromatun keulamaskin. Etupää sekä näyttää hymyltä että saa ihmiset hymyilemään.

Lincoln Continental kattaa pitkän historian, sillä samalla mallinimellä kuljetaan tällä hetkellä jo kymmenennessä sukupolvessa. Continental ansaitsee paikkansa tunnettujen autojen joukossa. Tämä suurikokoinen edustusauto sai alun perin vaikutteita Euroopasta, ja samoin on nimen kanssa.

Tori.fi - Lincoln Continental takaoikealta
Suuren ja ylellisen Lincolnin Euroopan suuntaan viittaava mallinimi on Continental. Kuvan yksilö on tämänkertainen käytetty erikoisuus.

Moottorin Käytetyt erikoisuudet –juttusarjan tämänkertaista tähteä ei parane sekoittaa Lincolnin Mark Series –malleihin, joiden yhteydessä puhuttiin sekavasti myös Continentalista. Mark Series –malleja myytiin nimittäin Fordin Continental divisioonan alla. Näiden suhteen menee helposti sekaisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lincoln Continental

Vuonna 1917 perustettu Lincoln aloitti lentokonemoottoreiden parissa, mutta ryhtyi rakentamaan henkilöautoja sodan jälkeen. Tie oli kivinen ja Ford Motor Company osti Lincolnin vuonna 1922. Ford halusi edustusautomarkkinoille omalla erillisellä ja ylellisellä merkillään, kuten General Motors oli aiemmin tehnyt Cadillacin kanssa.

Lincoln Continental IV 1964
Ensimmäistä kertaa Lincoln Continental esiteltiin vuonna 1939. Kuvassa on neljännen sukupolven, mallivuoden 1964, yksilö.

Siirryimme tästä suoraan 1930-luvun loppupuolelle, jolloin Edsel Ford tilasi pääsuunnittelija E. T. Gregorielta omalle lomamatkalleen eurooppalaisvaikutteisesti muotoillun auton. Lähtökohtana oli vuosimallin 1939 Lincoln-Zephyr Convertible Coupe. Näyttävä yksittäiskappale keräsi runsaasti kehuja ja sitä ruvettiin kutsumaan nimellä Lincoln Continental.

Saatuaan auton Edsel lähetti sähkeen tehtaan suuntaan, jossa hän kertoi voivansa myydä näitä autoja tuhat kappaletta. Näin Lincoln Continental otettiin tuotantoon. Autot valmistettiin pitkälti käsityönä ja tarjolla oli kaksi korivaihtoehtoa: cabriolet ja coupé.

Tori.fi - Lincoln Continental IV takavasemmalta
Lincoln Continentalin nykysukupolvi jakaa lähtökohdat Ford Mondeon kanssa, mutta 1960-luvulla tilanne oli täysin toinen.

Vaikka välissä oli taukojakin, Lincoln Continental säilyy nimenä tuotannossa yhä tänäkin päivänä. Paljon on toki muuttunut aikojen saatossa ja nykyinen kymmenes sukupolvi on monella tapaa varsin tavanomainen auto ensimmäisiin verrattuna. Nykyinen sukupolvi jakaa perusratkaisunsa meille tutumman Ford Mondeon kanssa.

Käytetty erikoisuus

Tällä kertaa olemme kiinnostuneita Continentalin neljännestä sukupolvesta, joka julkaistiin vuonna 1961. Viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1964 Lincoln Continental kovakattoisena. Neljännen sukupolven autot olivat aina neliovisia.

Tori.fi - Lincoln Continental IV vm. 1964
Neljännen sukupolven autot olivat aina neliovisia. Tämä kovakattoinen versio on vuodelta 1964.

Tämän aikakauden amerikkalaisautoja muokattiin lähes joka ikisen mallivuoden yhteydessä. Näin saatiin aikaan tuotteiden mahdollisimman nopea vanheneminen kun naapurin pihalta oli helppo erottaa jo vuodenkin vanha auto. Kulutusyhteiskunnalla on keinonsa.

Emme tällä kertaa syvenny sen tarkemmin vuosimallien eroihin. Televisio-ohjelmassa Kaarakaksikko (orig. Wheeler Dealers) kunnostettiin itse asiassa hieman samannäköinen, mutta vuoden 1963, Lincoln Continental. Kyseinen tuotantokauden 11 jakso 14 julkaistiin alun perin vuonna 2014.

Tori.fi - Lincoln Continental sisusta
Kaappariovet auttavat avaamaan avaran näkymän sisätiloihin. Keskellä on vain hyvin kapea b-pilari näkyvyyttä rajoittamassa.

Myynnissä olevan yksilön viininpunaisesta ulkokuoresta pääsee kaappariovien kautta peremmälle. Sisällä verhous on vaalea, joka sopiikin hyvin yhteen syvän ja tumman punaisen maalipinnan kanssa. Ohjaamo on juuri sellainen kuin tämännäköiseltä autolta odottaisi.

Moottorissa on luonnollisesti kahdeksan v-muotoon aseteltua sylinteriä ja litratilavuus on vaikuttavat 7,04. Lukema on todella litroissa eikä desilitroissa. Jenkkiautoharrastajan kulmakarvoja tämän kertominen ei nosta, mutta pilkun paikka saattaa yllättää nykyauton omistajan.

Tori.fi - Lincoln Continental ohjaamo
Ohjaamo noudattaa auton muuta muotoilusuuntaa. Ratti on kolmipuolainen ja kapeakehäinen.

Ainoa vaihteistovaihtoehto oli kolmivaihteinen automaattivaihteisto, joten sellainen löytyy myös jutun autosta. Vuosimalli 1964 oli muuten viimeinen, jossa oli vielä rumpujarrut sekä edessä että takana. Niillä pitäisi pysäyttää 2330 kilogrammainen ajoneuvo.

Auto on Trafin tietojen mukaan ensirekisteröity Suomeen vuonna 1990 ja se on museorekisteröity hyväksytysti samana vuonna. Viimeisin katsastus on huhtikuulta, joten seuraavan kerran leimalle on suoriuduttava vasta seuraavalla vuosikymmenellä. Auton istumapaikkojen lukumäärä on muuten rekisteritiedoissakin kuusi kappaletta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Lincoln

Luetuimmat