23.3.2018

Erikoisen liiton tyypillinen tulos: Lotukselta odotetaan Volvo-pohjaista katumaasturia

Lotus SUV

Koska ihan kaikkien pitää tehdä katumaasturi.

Lotus on erinomainen esimerkki brändin vahvuudesta: urheiluautovalmistajan myyntimäärät ovat maailman mittakaavassa pieniä, mutta tunnettavuus huippuluokkaa. Taloudellisesti merkin kaksituhattaluku on kulunut myrskyisästi, mutta automallisto on kerännyt paljon kehuja.

Äskettäinen siirtyminen kiinalaisen Geelyn talliin tuoneekin suuria muutoksia yhtiölle. Geely tunnetaan Suomessa parhaiten Volvon omistajana. Geely puuhailee myös tulevan Lynk & Co -automerkin taustalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisättyä massaa

Autocarin saamien tietojen mukaan Lotuksen ensimmäisiä askeleita Geelyn riveissä on uuden katumaasturin kehittäminen. Lotus hyödyntää maasturiprojektissaan Volvon SPA-perusrakennetta, jota käyttävät esimerkiksi XC60- ja XC90-mallit. Käytännössä tämä sitoo mallit Volvon nelisylinterisiin moottoreihin, ja hybriditeknologian hyödyntäminen lienee todennäköistä.

Lotuksen noin kaksituhattakiloinen katumaasturi tuntuu ajatuksena erikoiselta, keskittyihän merkki kuuluisasti ”keveyden lisäämiseen”. Ilmeisesti luksusmaasturin vetovoima on automerkeille sietämättömän suuri – onhan sellaista tavattu lähiaikoina nähdä niin Lamborghinin, Maseratin, Rolls-Roycen kuin Bentleynkin mallistossa, ja kohta sellainen saapuu Ferrarillekin. Saa nähdä tuleeko Lotuksen autosta enemmän Porsche Macanin vai Maserati Levanten kaltainen tuote.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Autocar, kuva: pcauto.com.cn

Luetuimmat