Ajoneuvot | Esittely | 12.2.2014

BMW 220i – Ensitreffit Savossa

Virallisesti BMW lanseeraa uuden kakkossarjansa kansainvälisesti maaliskuussa, mutta tällä kertaa esimakua tulevasta tarjoiltiin lähes kuukauden verran etuajassa Tervossa, keskellä talvista Savoa.

Jaa artikkeli

BMW jatkaa mallistonsa laajentamista. Nyt lanseerausvuorossa on valmistajan mallinumerosarjasta uupunut kakkossarjalainen. Käytännössä kyseessä on tekniikaltaan ja rakenteeltaan hyvin pitkälle ykkössarjan porrasperäinen versio. Parillisen mallisarjat on BMW:llä nimittäin varattu coupe-malleille.

Kakkossarjaa ennen tämä on nähty jo pariin otteeseen: kuutonen on tehty viitosen tekniikalle ja nelonen kolmossarjan pohjalle. Vaikka 6-sarjassa on jo, ja 4-sarjaan on tulossa neliovinen GranCoupe -malli, pysyy 2-sarja mitä luultavimmin vain kaksiovisena.

Sporttia luvassa

Kakkonen ei kuitenkaan ole pelkkä ykkösen meneväksi meikattu kopio. Autossa on paljon uutta. Pituutta ja leveyttä on esikuvaa enemmän. Keulan muotoilu on virtaviivainen, mutta perä tuttu BMW:n muista coupe-malleista. Etu- ja takaylitykset ovat maltilliset.

Sporttisuutta vaikuttaa olevan luvassa myös teknisesti. Alustasta povataan urheilullista ja jämäkkää nelossarjan tapaan. Silmämääräisesti arvioiden myös istuimet ja ratti on muovattu tukemaan vauhdikkaampaa menoa ja mutkateistä nautiskelua.

Valmistajan mukaan ykkösen coupe-malliin verrattuna uutuus tarjoaa myös lisää tilaa sisällä sekä tavaratilassa.

Esisarjaa käsityönä

Savolaisilla ensitreffeillä tarkat tiedot autouutuudesta olivat kortilla. Parhaat palat haluttiin selvästi säästää maaliskuun varsinaiseen lanseeraustilaisuuteen.

Tervossa nähty tulipunainen 220i on käsityönä rakennettu esisarjan auto. Käytännössä eroja lopullisiin versioihin on vain vähän, mutta tarkalla silmällä niitä voi löytää esimerkiksi viimeistelystä ja keulasta. Rivistö pienen pieniä reikiä osoittaa keulan muotoja tuotekehityksen ja testauksen aikana naamioineen maskin kiinnityskohdan.

Varsinaiset tuotantomallit saapuvat nähtäväksi ja ennen kaikkea koeajettavaksi Eurooppalaisille asiakkaille kevään aikana. Virallisen lanseerauksen maahantuoja lupasi tapahtuvan jo maaliskuussa.

Detroitin autonäyttelyssä ensi esiintyivät vain 228i ja malliston tehokkain M235i, mutta suurella todennäköisyydellä Suomessa palettia täydentävät 220i ja 216i sekä dieselit 218d ja 220d.

Huhuja hinnoista

Vakiona kakkossarjalaisissa on mitä suurimmalla todennäköisyydellä 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Automaattia mieliville tarjottanee ketterää 8-pykäläistä.

Konepellin alle Tervossa ei päästy kurkistamaan, mutta 220i:n voimanlähteeksi on jo aiemmin esitetty kaksi litraista turboahdettua bensakonetta, joka tarjoaa 135 kW tehon kierrosalueella 5 000–6 250 ja maksimiväännön 270 Nm kierrosalueella 1 250–4 500.

Maahantuojan mukaan mallistosta ja lopullisista hinnoista väännetään kättä Münchenissä vielä helmikuussa, mutta epäviralliset ennakkoarviot vihjaavat malliston hinta-alkaen mallin asettuvan 37 000 euron tuntumaan. Malliston lippulaivamalli M235i maksanee meillä yli 60 000 euroa. Tarkkoja tietoja maahantuotavasta mallistosta, varusteista ja hinnoista pihdattanee kuitenkin maaliskuulle.

Kakkossarjan ajokokemuksia on odoteltava vielä pari kuukautta. Sillä välin tuntumaa tulevasta tarjoaa esimerkiksi valmistajan jenkkimarkkinoille virittämä YouTube -video:

Teksti: Antti Hentinen, Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: BMW