13.1.2019 Ajoneuvot Ensirekisteröinnit 2018: dieselit laskussa, mutta yleistyvät silti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset ostavat yhä vähemmän dieselautoja. Laskevaa trendiä ei silti voi laittaa pelkästään viime aikojen päästökohujen piikkiin. Viime aikojen uutisoinnista on saanut helposti kuvan, että dieselautot ovat kuolemassa pois ja sähköautot tulossa ryminällä niiden tilalle. Dieselien mainetta ovat osaltaan ryvettäneet autonvalmistajien päästöskandaalit sekä ulkomaisten kaupunkien vanhemmille dieselautoille kaavailemat liikennöintirajoitukset. Meikäläisten ensirekisteröintien valossa tämä vallankumous ei kuitenkaan ole vielä aivan tämän päivän asia. On totta, että uusien dieselautojen kauppa käy yhä nihkeämmin. Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna hieman yli 120 000 uutta henkilöautoa, joista vähän alle 30 000 oli dieselkäyttöisiä. Laskua edellisvuoden 36 000 auton tasosta tuli siis reippaasti. Myynnin pudotusta ei voi silti pistää pelkkien päästöjupakoiden syyksi, sillä laskeva trendi on Suomessa alkanut jo selvästi aikaisemmin. OM 656 -dieselmoottori Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Polttoainehinnat vaikuttivat Dieselbuumin huippuvuotena voidaan pitää vuotta 2008, kun nykyinen hiilidioksidipäästöihin perustuva autoverotus astui voimaan. Se suosi vähän CO2-päästöjä tuottavia dieselautoja, joiden osuus kaikista uusista henkilöautoista kipusi hetkessä jopa lähes 50 prosentin tasolle. Huuma oli kuitenkin ohimenevää. Varsin pian eli jo seuraavana vuonna dieselien osuus putosi lähelle neljääkymmentä prosenttia, ja tuosta on vuosi vuodelta laskeuduttu kohti nykyistä, noin 30 prosentin markkinaosuutta. Syitä tilanteeseen voidaan hakea muun muassa diesel- ja bensiinipolttoaineiden hintaerojen tasoittumisesta. Vuonna 2012 dieselin polttoaineveroa korotettiin huomattavasti, noin 10 senttiä litralta. Vaikka samaan aikaan dieselautoista kerättävää käyttövoimaveroa alennettiin, se ei kokonaan kompensoinut polttoaineen hinnankorotusta. Näin ollen vuoden 2012 jälkeen diesel on ollut taloudellinen enää vain hyvinkin paljon vuodessa liikkuville, mikä on osaltaan vähentänyt dieselin kysyntää ensirekisteröinneissä. Vaikutusta menekkiin on ollut silläkin, että uusimpien päästörajojen myötä dieselautojen valikoima on jokin verran supistunut. Dieselien osuus kasvaa Mutta vaikka dieselien siivu uusien autojen myynnistä on aiempaa ohuempi, näiden autojen osuus koko Suomen autokannasta ei suinkaan ole laskussa – vaan pikemminkin tasaisessa kasvussa. Tämä johtuu ennen kaikkea käytettyinä maahantuoduista autoista, joista suurin osa on dieselkäyttöisiä. Sitä paitsi dieselautojen osuus Suomessa on yhä pieni, kun sitä verrataan muihin EU-maihin. Esimerkiksi vuonna 2016 unionin alueella ensirekisteröidyistä autoista noin puolet oli edelleen dieseleitä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Ensirekisteröinnit 2018: bensiiniautot suosikkeina Ensirekisteröinnit 2018: uusien autojen CO2-päästöt alentuneet, mutta tuontiautot nostavat päästökeskiarvoa Ensirekisteröinnit 2018: katumaasturi peittoaa pian perheauton Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?