26.8.2017 Ajoneuvot Ennemminkin neliovinen coupe – Honda Civic Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein kymmenes Civic-sukupolvi on Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa. Ensivilkaisu aiheuttaa hämmennystä, eikös tämä esitelty jo keväällä. Liukaslinjainen neliovinen sedan eroaa kuitenkin tarkemmin katsottuna aiemmin esitellystä viisiovisesta luukkuperäisestä Honda Civicistä. Siinä missä vuonna 1972 ensimmäinen Honda Civic oli pieni töpöperäinen kaupunkiauto, tuorein kymmenes sukupolvi on puolestaan Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa. Jo viisiovinen oli alkuperäistä metrin pidempi yltäessään 4,5 metrin mittaan, nyt neliovinen pistää vielä paremmaksi 4,64 metriä pituudellaan ja nousee luokan pisimpien joukkoon aivan Škoda Octavian tuntumaan. Itse asiassa koko vastaa melko tarkkaan muutamia vuosia sitten mallistosta poistunut Honda Accordia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi korimallia Kasvun lisäksi Civicin kehitykselle on ominaista poukkoileva muotoilu. Jos Volkswagen Golf seuraa omaa linjaansa jopa raivostuttavuuteen asti, Civic on muuttanut olomuotoaan kuin kameleontti. Pienen cityauton, kolmiovisen sportin, tila-auton, porrasperän ja lättänokkaisen farmarimallin jälkeen oli mahdotonta arvailla uutuuden kehityssuuntaa. Nyt molemmat korimallit ovat nähtävänä kaupoissa, sedan on noin 200 euroa hatchbackia kalliimpi, farmari jää pois. Korin etupää on molemmissa sama, muoviosissa ja maskissa on tyylieroja. Käytännöllisemmän viisiovisen perä on korkeampi, lyhyemmäksi katkaistu ja sporttisemmin muotoiltu. Neliovisen kattolinja laskeutuu loivemmin ja pidemmälle, porrasperästä ei oikein voi puhua, takaluukun kannen päälliosa on vain vaaksan mittainen. Runsaasti tilaa ja varusteita Sedanin tavaratila on kookas, eniten rajoittaa lastausaukon koko, pakaasit on työnnettävä pohjaa myöten edemmäs. Lastauskynnys on onneksi matalalla. Takaistuimella tilaa on kutakuinkin saman verran molemmissa korimalleissa. Pitkänkin kuskin takana mahtuu aikuinen istumaan. Kojelauta ja mittaristo on tavanomaisempi ja samalla tyylikkäämpi kuin edeltäjämallin ohjaamo. Polttoainesäiliön siirto etupenkkien alta takaistuimen alle on laskenut istumakorkeutta, mutta nipistää tavaratilan muunneltavuutta. Neliovista Civiciä saa kolmella varustetasolla. Jo Comfort-perustasoon kuuluu kaikki olennainen ja ilahduttavasti myös elektroniset turvajärjestelmät. Perusmallin hinta alkaa 27 860 eurosta. Kaksi tonnia kalliimmasta Elegancesta maahantuoja povaa myydyintä versiota. Ylellisin Executive nahkapenkkeineen vaatii vielä 4 000 satsauksen. Automaattivaihteiston lisähinta puolestaan on noin 1 800 euroa. Hintaa toki kertyy, mutta kokonsa ja tehonsa puolesta Civic joutuu hakemaan kilpailijoita myös ylemmästä keskiluokasta, eikä hinta silloin enää niin kovalta kuulostakaan. Turboahdettu moottori Jos korimalliksi valikoituu sedan, moottoria ei tarvitse pähkäillä, ainoa vaihtoehto on 1,5-litrainen turboahdettu bensiinikäyttöinen rivinelonen (182 hv). Turboahtimen alavääntö antaa huiman lisäpotkun vanhaan 1,8:aan verrattuna vähentäen samalla kulutusta. Viisiovisessa toisena vaihtoehtona on litrainen kolmipyttyinen (129 hv). Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai CVT-automaatti. Paperilla suorituskyvyssä tai kulutuksessa ei ole vaihteistojen välillä juurikaan eroja. Automaatti tuo ajoon vaivattomuutta ja äänimaailmaan monotonisuutta. Viisiovista mallia kehuttiin aikanaan räätälöidyn eurooppalaiseen makuun dynaamiseksi ja jämäkäksi. Neliovisen pitäisi olla se mukavampi ja alustaltaan suurpiirteisempi amerikkalaisille ostajille. Molemmissa jäykempi kori, pidempi akseliväli, leveämpi raideväli, madaltunut painopiste, pienentynyt ilmanvastus ja takajousituksen monivarsituenta ovat varmasti parantaneet ajokokemusta. Tähän palaamme pian koeajolla. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku