26.8.2017

Ennemminkin neliovinen coupe – Honda Civic Sedan

Honda Civic Sedan

Tuorein kymmenes Civic-sukupolvi on Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa.

Ensivilkaisu aiheuttaa hämmennystä, eikös tämä esitelty jo keväällä. Liukaslinjainen neliovinen sedan eroaa kuitenkin tarkemmin katsottuna aiemmin esitellystä viisiovisesta luukkuperäisestä Honda Civicistä.

Siinä missä vuonna 1972 ensimmäinen Honda Civic oli pieni töpöperäinen kaupunkiauto, tuorein kymmenes sukupolvi on puolestaan Hondan henkilöautomalliston lippulaiva Euroopassa. Jo viisiovinen oli alkuperäistä metrin pidempi yltäessään 4,5 metrin mittaan, nyt neliovinen pistää vielä paremmaksi 4,64 metriä pituudellaan ja nousee luokan pisimpien joukkoon aivan Škoda Octavian tuntumaan. Itse asiassa koko vastaa melko tarkkaan muutamia vuosia sitten mallistosta poistunut Honda Accordia.

Honda Civic Sedan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi korimallia

Kasvun lisäksi Civicin kehitykselle on ominaista poukkoileva muotoilu. Jos Volkswagen Golf seuraa omaa linjaansa jopa raivostuttavuuteen asti, Civic on muuttanut olomuotoaan kuin kameleontti.

Honda Civic SedanPienen cityauton, kolmiovisen sportin, tila-auton, porrasperän ja lättänokkaisen farmarimallin jälkeen oli mahdotonta arvailla uutuuden kehityssuuntaa.

Nyt molemmat korimallit ovat nähtävänä kaupoissa, sedan on noin 200 euroa hatchbackia kalliimpi, farmari jää pois. Korin etupää on molemmissa sama, muoviosissa ja maskissa on tyylieroja. Käytännöllisemmän viisiovisen perä on korkeampi, lyhyemmäksi katkaistu ja sporttisemmin muotoiltu.

Neliovisen kattolinja laskeutuu loivemmin ja pidemmälle, porrasperästä ei oikein voi puhua, takaluukun kannen päälliosa on vain vaaksan mittainen.

Runsaasti tilaa ja varusteita

Sedanin tavaratila on kookas, eniten rajoittaa lastausaukon koko, pakaasit on työnnettävä pohjaa myöten edemmäs. Lastauskynnys on onneksi matalalla.

Honda Civic Sedan

Takaistuimella tilaa on kutakuinkin saman verran molemmissa korimalleissa. Pitkänkin kuskin takana mahtuu aikuinen istumaan. Kojelauta ja mittaristo on tavanomaisempi ja samalla tyylikkäämpi kuin edeltäjämallin ohjaamo.

Polttoainesäiliön siirto etupenkkien alta takaistuimen alle on laskenut istumakorkeutta, mutta nipistää tavaratilan muunneltavuutta.

Neliovista Civiciä saa kolmella varustetasolla. Jo Comfort-perustasoon kuuluu kaikki olennainen ja ilahduttavasti myös elektroniset turvajärjestelmät.

Perusmallin hinta alkaa 27 860 eurosta. Kaksi tonnia kalliimmasta Elegancesta maahantuoja povaa myydyintä versiota. Ylellisin Executive nahkapenkkeineen vaatii vielä 4 000 satsauksen. Automaattivaihteiston lisähinta puolestaan on noin 1 800 euroa. Hintaa toki kertyy, mutta kokonsa ja tehonsa puolesta Civic joutuu hakemaan kilpailijoita myös ylemmästä keskiluokasta, eikä hinta silloin enää niin kovalta kuulostakaan.

Honda Civic Sedan

Turboahdettu moottori

Jos korimalliksi valikoituu sedan, moottoria ei tarvitse pähkäillä, ainoa vaihtoehto on 1,5-litrainen turboahdettu bensiinikäyttöinen rivinelonen (182 hv). Turboahtimen alavääntö antaa huiman lisäpotkun vanhaan 1,8:aan verrattuna vähentäen samalla kulutusta.

Viisiovisessa toisena vaihtoehtona on litrainen kolmipyttyinen (129 hv). Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai CVT-automaatti. Paperilla suorituskyvyssä tai kulutuksessa ei ole vaihteistojen välillä juurikaan eroja. Automaatti tuo ajoon vaivattomuutta ja äänimaailmaan monotonisuutta.

Viisiovista mallia kehuttiin aikanaan räätälöidyn eurooppalaiseen makuun dynaamiseksi ja jämäkäksi. Neliovisen pitäisi olla se mukavampi ja alustaltaan suurpiirteisempi amerikkalaisille ostajille. Molemmissa jäykempi kori, pidempi akseliväli, leveämpi raideväli, madaltunut painopiste, pienentynyt ilmanvastus ja takajousituksen monivarsituenta ovat varmasti parantaneet ajokokemusta. Tähän palaamme pian koeajolla.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat