Ajoneuvot | Uutinen | 17.5.2019

Enemmän uusiksi: Audi A4 -mallisto saa uuden ilmeen

Uutta ilmettä, teknologiaa ja S4 siirtyy dieseliin: Audi A4 -malliston facelift on kaikkea tätä.

Jaa artikkeli

Viime vuonna kevyesti viilattu Audi A4 -perhe saa nyt merkittävämmän faceliftin. Led-ajovalot ovat nyt vakiona, keulamaski on saanut leveämmän ja litteämmän ilmeen ja auton leveyttä on korostettu edestä ja takaa. Uutena värivaihtoehtona on mielikuvituksellinen terra gray -harmaasävy. A4 allroad quattro ja S4 tuovat mallistoon omat versionsa ulkonäöstä.

Audi A4 -mallisto

A4 allroad quattro jäljittelee isompia Q-malleja keulamaskissaan.

Audi A4:n tuttua sisustaa on viilattu leveämmän näköiseksi. Ulkonäön tavoin matkustamoa voi muovata mieleisekseen vaikkapa S line -varusteilla. MMI-tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on joko 8,8- tai 10,1-tuumainen ja järjestelmä on saanut taakseen seuraavan sukupolven (MIB 3) keskusyksikön. Audin tuttu virtuaalimittaristo on 12,3-tuumainen. A4 tukee myös Car-to-X-palveluita, kuten joissain Euroopan kaupungeissa saatavaa lisätietoa siitä, milloin punainen valo vaihtuu vihreäksi.

Audi A4 -mallisto

A4-mallisto saapuu Eurooppaan kuuden moottoriversion turvin. A4, A4 Avant ja S4 ovat tilattavissa jo toukokuusta, 35 mm korkeammalla maavaralla varustetun A4 allroad quattron saapuessa kesän myötä. Ripeille ostajille tarjotaan Audi A4 edition one -erikoiserää, jonka ilmeessä on haettu sporttisuutta. Edition one on saatavissa 245 hevosvoiman bensiinimallina, 190 hevosvoiman dieselinä tai 231 hevosvoiman dieselinä.

Malliston aloitusversiona on A4 35 TFSI -bensiiniturbo (150 hv), muiden bensiiniversioiden ollessa 40 TFSI (190 hv) ja 45 TFSI (245 hv). Kaikki kolme 2,0-litraiseen moottoriin perustuvaa bensiinimallia saavat 12 voltin tekniikkaan perustuvan kevythybridijärjestelmän, jolla saavutetaan valmistajan mukaan 0,3 litran polttoainesäästö 100 kilometriä kohti. Dieselmallit ovat 40 TDI (190 hv) ja 45 TDI (231 hv). Automaattivaihteisto on A4:ssä lähes aina vakiona, sillä manuaalivaihteisto löytyy voimalinjavalikoimasta vain 35 TFSI:n yhteydessä.

S niin kuin seuraa johtajaa

Audi A4 -mallisto

S4 ja S4 Avant saavat uudistuksessa uuden keulailmeen, joka ainakin kromiyksityiskohdilla asettaa Audin jälleen törmäyskurssille Hyundain muotoiluosaston kanssa.

Audi A4 -mallisto

Isompien S-mallien tavoin myös S4 ja S4 Avant siirtyvät Euroopassa dieselmoottoriin. 3.0 TDI V6 on varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä ja sähköisellä ahtimella ripeämpää kaasuvastetta ajatellen. Toisaalta järjestelmän starttigeneraattorilla voidaan kerätä energiaa talteen akustoon jopa 8 kW teholla. Kevythybridijärjestelmän akkuna on 0,5 kWh litiumioniakku, joka sijaitsee tavaratilan pohjan alla. Audi arvioi, että 12 voltin järjestelmää tehokkaampi 48 voltin kevythybridijärjestelmä tarjoaa 0,4 litran säästön per 100 kilometriä.

Audi A4 -mallisto

Tehoa diesel-S4:ssä on 347 hevosvoimaa ja moottorin maksimivääntö on 700 newtonmetriä. Sedan-versiona S4 kiihtyy 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 250 km/h. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen tiptronic ja quattro-neliveto kuuluu asiaan. Lisävarusteena on saatavissa lukkotoiminnolla varustettu taka-akselin tasauspyörästö.

Audi A4 -mallisto

Muualla maailmassa S4 ja S4 Avant jatkavat 3.0 TFSI -bensiinimoottorilla, joka tuottaa 354 hv ja 500 Nm vääntöä. Baariväittelyissä tärkeästi 0–100 km/h taittuu 0,1 sekuntia Eurooppa-mallia ripeämmin.

Lähde ja kuvat: Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu