17.9.2017 Ajoneuvot Ei kateutta autoteollisuudelle: maasturien, sähköautojen ja poliittisen pelin ristiriitaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Frankfurtin autonäyttely herätti ajattelemaan, miten ristiriitaisten vaatimusten keskellä autonvalmistajat ovat. Moottorin tiimi pyöri maanantaista keskiviikkoon ahkerasti pitkin Frankfurtin messukeskuksen halleja. Vierailu Euroopan autovuoden merkittävimpään autonäyttelyyn oli samaan aikaan upeaa, mielenkiintoista ja turhauttavaa. Maanantaina kävimme Volkswagen Groupin ennakkoillassa. Koko konserni esitteli uutuuksia lupaavasta Škoda Karoqista ihanaan Bentley Continental GT:hen. Päällimmäiseksi nousi pääjohtaja Matthias Müllerin puheenvuoro: vuonna 2025 neljännes koko konsernin myymistä ajoneuvoista on täyssähköautoja. Vielä tänään väite vaikuttaa hurjalta. Monet suhtautuvat autoiluun ilman polttomoottoria epäilevästi. Riittääkö toimintamatka? Entä pakkanen? Sähköautot kehittyvät kuitenkin nopeasti. Jos vuonna 2025 neljännes Volkswagen Groupin asiakkaista päätyy sähköautoon, johtuu se vain siitä, että he kokevat sähköauton polttomoottoria paremmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkö laimentaa päästöjä Euroopan Unionin autonvalmistajille asettamat laskennalliset hiilidioksidipäästörajat kiristyvät vauhdilla. Vuoden 2015 tavoite 130 g/km alitettiin hienosti, kaikkien myytyjen autojen keskiarvo oli 118,1 grammaa kilometrillä. Se ei suuresti ilostuta, sillä vuodesta 2020 eteenpäin raja kiristyy pehmeällä laskulla 95 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa 4,1 litraa bensiiniä tai 3,6 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden. Käytännössä rajan saavuttaminen vaatii polttomoottorimallien rinnalle sähköautoja tai ainakin ladattavia hybridejä. Virallisilta päästöiltään matala- tai jopa nollapäästöinen auto kun kaunistaa kymmenen polttomoottoriauton päästöjä yllättävän paljon. Jos autonvalmistaja epäonnistuu tavoitteessa, joutuu se maksamaan jokaisesta myydystä autosta 95 euroa per ylittynyt gramma. Jo sata euroa lisää kustannuksia autonvalmistajalle näkyy paljon suurempana summana asiakkaalle. Vaikka autoteollisuus on kalliita tuotteita myyvä valtava bisnes, se ei useimmille merkeille ole mikään kultakaivos. Siksi niin moni automerkki tekee tappiota. Sakkomaksuun ei siis ole varaa – ellei auto ole Bentley Continental GT. Erikoinen oravanpyörä Sähköautoja tarvitaan, jotta perinteisiä polttomoottoriautoja voidaan myydä ilman sakkomaksuja. Ja vielä pitkän aikaa polttomoottori on korvaamaton. Sen Volkswagenin Müller tiivisti hienosti: –Tienaamme polttomoottoreilla rahaa, jota investoimme sähköteknologiaan. Polttomoottorilla on siis kiistaton paikkansa nyt ja lähitulevaisuudessa. Ilman sitä epäilijät käännyttävän sähköauton kehittäminen on vaikeaa. Vuosi 2025 on kuitenkin vain yhden autosukupolven päässä. Katumaasturin ongelma Tässä kohtaa lienee syytä paljastaa, monta sähköistä sarjatuotantoautoa Frankfurtin autonäyttelyssä lopulta paljastettiin: ei yhtään. Sähkökausi on tulossa, mutta se ei alkanut syyskuussa 2017. Sen sijaan näimme pienten katumaasturien vyöryn. Juuri Volkswagen T-Rocin ja Hyundai Konan kaltaisia tuotteita me autoilijat nyt haluamme. Se on autonvalmistajalle aikamyrkkyä: katumaasturin korkeus nostaa ilmanvastuksen kautta kulutusta. Kun päästölaskuissa lopulta siirrytään uuteen korkeampia nopeuksia painottavaan WLTP-mittaussykliin, korostuu korkeuden vaikutus entisestään. Mitä paremmin nämä korkeat autot myyvät, sitä suurempi ongelma autonvalmistajilla on päästörajan kiristyessä. Autonvalmistajat ovat vaikeassa paikassa: me autoilijat olemme ihastuneet tehtaiden kannalta vaikeisiin katumaastureihin. Jotta niitä voitaisiin myydä kannattavasti, täytyy hiilidioksidipäästöjä puhdistaa sähköautoilla jo muutaman vuoden päästä. Sähköautojen kehitykseen saatava raha tulee tavallisista polttomoottoreista. Ja niiden tulevaisuudesta poliitikot yrittävät tehdä epäselvää. Frankfurtin autonäyttely on kohta ohi, mutta varsinainen show on vasta alkamassa. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?