17.9.2017

Ei kateutta autoteollisuudelle: maasturien, sähköautojen ja poliittisen pelin ristiriitaisuus

Frankfurtin autonäyttely herätti ajattelemaan, miten ristiriitaisten vaatimusten keskellä autonvalmistajat ovat.

Moottorin tiimi pyöri maanantaista keskiviikkoon ahkerasti pitkin Frankfurtin messukeskuksen halleja. Vierailu Euroopan autovuoden merkittävimpään autonäyttelyyn oli samaan aikaan upeaa, mielenkiintoista ja turhauttavaa.

Maanantaina kävimme Volkswagen Groupin ennakkoillassa. Koko konserni esitteli uutuuksia lupaavasta Škoda Karoqista ihanaan Bentley Continental GT:hen. Päällimmäiseksi nousi pääjohtaja Matthias Müllerin puheenvuoro: vuonna 2025 neljännes koko konsernin myymistä ajoneuvoista on täyssähköautoja.

Vielä tänään väite vaikuttaa hurjalta. Monet suhtautuvat autoiluun ilman polttomoottoria epäilevästi. Riittääkö toimintamatka? Entä pakkanen?

Sähköautot kehittyvät kuitenkin nopeasti. Jos vuonna 2025 neljännes Volkswagen Groupin asiakkaista päätyy sähköautoon, johtuu se vain siitä, että he kokevat sähköauton polttomoottoria paremmaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkö laimentaa päästöjä

Euroopan Unionin autonvalmistajille asettamat laskennalliset hiilidioksidipäästörajat kiristyvät vauhdilla. Vuoden 2015 tavoite 130 g/km alitettiin hienosti, kaikkien myytyjen autojen keskiarvo oli 118,1 grammaa kilometrillä. Se ei suuresti ilostuta, sillä vuodesta 2020 eteenpäin raja kiristyy pehmeällä laskulla 95 grammaan kilometrillä. Se tarkoittaa 4,1 litraa bensiiniä tai 3,6 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden.

Käytännössä rajan saavuttaminen vaatii polttomoottorimallien rinnalle sähköautoja tai ainakin ladattavia hybridejä. Virallisilta päästöiltään matala- tai jopa nollapäästöinen auto kun kaunistaa kymmenen polttomoottoriauton päästöjä yllättävän paljon.

Jos autonvalmistaja epäonnistuu tavoitteessa, joutuu se maksamaan jokaisesta myydystä autosta 95 euroa per ylittynyt gramma. Jo sata euroa lisää kustannuksia autonvalmistajalle näkyy paljon suurempana summana asiakkaalle. Vaikka autoteollisuus on kalliita tuotteita myyvä valtava bisnes, se ei useimmille merkeille ole mikään kultakaivos. Siksi niin moni automerkki tekee tappiota. Sakkomaksuun ei siis ole varaa – ellei auto ole Bentley Continental GT.

Erikoinen oravanpyörä

Sähköautoja tarvitaan, jotta perinteisiä polttomoottoriautoja voidaan myydä ilman sakkomaksuja. Ja vielä pitkän aikaa polttomoottori on korvaamaton. Sen Volkswagenin Müller tiivisti hienosti:

–Tienaamme polttomoottoreilla rahaa, jota investoimme sähköteknologiaan.

Polttomoottorilla on siis kiistaton paikkansa nyt ja lähitulevaisuudessa. Ilman sitä epäilijät käännyttävän sähköauton kehittäminen on vaikeaa. Vuosi 2025 on kuitenkin vain yhden autosukupolven päässä.

Katumaasturin ongelma

Tässä kohtaa lienee syytä paljastaa, monta sähköistä sarjatuotantoautoa Frankfurtin autonäyttelyssä lopulta paljastettiin: ei yhtään. Sähkökausi on tulossa, mutta se ei alkanut syyskuussa 2017.

Sen sijaan näimme pienten katumaasturien vyöryn. Juuri Volkswagen T-Rocin ja Hyundai Konan kaltaisia tuotteita me autoilijat nyt haluamme. Se on autonvalmistajalle aikamyrkkyä: katumaasturin korkeus nostaa ilmanvastuksen kautta kulutusta. Kun päästölaskuissa lopulta siirrytään uuteen korkeampia nopeuksia painottavaan WLTP-mittaussykliin, korostuu korkeuden vaikutus entisestään. Mitä paremmin nämä korkeat autot myyvät, sitä suurempi ongelma autonvalmistajilla on päästörajan kiristyessä.

Autonvalmistajat ovat vaikeassa paikassa: me autoilijat olemme ihastuneet tehtaiden kannalta vaikeisiin katumaastureihin. Jotta niitä voitaisiin myydä kannattavasti, täytyy hiilidioksidipäästöjä puhdistaa sähköautoilla jo muutaman vuoden päästä. Sähköautojen kehitykseen saatava raha tulee tavallisista polttomoottoreista. Ja niiden tulevaisuudesta poliitikot yrittävät tehdä epäselvää.

Frankfurtin autonäyttely on kohta ohi, mutta varsinainen show on vasta alkamassa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat