26.9.2017 Ajoneuvot ”Ehkä myöhemmin” – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Frankfurtin autonäyttely teki selväksi, että VW-ryhmän suunnitelmissa polttokennot ovat kaukainen kakkosvaihtoehto sähköautojen lähitulevaisuudelle. Frankfurtin autonäyttelyssä Volkswagen-ryhmä valotti sähköistämissuunnitelmiaan tuleville vuosille. Pääjohtaja Matthias Müller kertoi vuolain sanoin VW-ryhmän merkittävistä sähköistämispanostuksista aina vuoteen 2030 saakka. Yksi oli kuitenkin joukosta poissa: vetykäyttöiset polttokennot saivat vain ohimenevän maininnan. Müllerin mukaan Audin polttokennoprojekteista kuultaisiin lisää "joskus tässä". Volkswagen-ryhmän sähkövyörytyksen ensiaskeleita otetaan ensi vuonna Audi e-tron Quattron myötä ja 2020-luvulle saavuttaessa vuorossa ovat Volkswagenin omat I.D.-brändätyt sähköautot. Konsernin voimavarat ovat kuitenkin ladattavissa sähköautoissa ja niiden latausverkoston parantamisessa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Audi of American toimitusjohtaja Scott Keogh arvioi, että Audin polttokennoprojekti on vuorossa kunnolla vasta ladattavien akkupohjaisten sähköautojen jälkeen. Merkittäviä määriä polttokennotestiautoja nähtäisiin käytössä viiden vuoden sisään, mutta kuluttajakäyttöön vetyautot saapuisivat vasta myöhemmin. – Pahinta mitä voit tehdä on hoitaa sähkö puolivillaisesti, sitten karata kokeilemaan polttokennoja ja sitten karata taas uuteen kokeeseen, Keogh linjasi Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä Automotive Newsille. Audi on viime vuosina esitellyt muutamia h-tron-vetykonseptiautoja. Vuoden 2014 A7 h-tron yhdisti tekniikan tuttuun A7-koriin. Viime vuonna nähty Audi h-tron quattro concept puolestaan toi sähköisen e-tronin muotoiluelementtejä vetyautokonseptiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailijoiden kannoilla Audin projektiaikataulu jättää saksalaismerkin monien kilpailijoidensa varjoon polttokennojen osalta. Honda, Toyota, Mercedes-Benz, Hyundai ja General Motors ovat kaikki panostaneet viime vuosina voimakkaasti polttokennomallien kehittelyyn ja tuotteistamiseen. Samalla yhtiöt ovat osallistuneet myös aloittelevan vetyinfrastruktuurin rakentamiseen Euroopassa ja Kaliforniassa. Kuluttajien vähäinen innostus vetypolttokennoja kohtaan on kuitenkin saanut Toyotan ja Hyundain keskittämään tuotekehitysvarojaan enemmän akkupohjaisiin sähköautoihin. Myös Honda on ilmoittanut, että yhtiön valitsema linja mahdollistaa polttokennojen vaihtamisen akkutekniikkaan lähes saumattomasti. Volkswagen-ryhmän valitsema linja on näihin kilpailijoihin nähden käänteinen, sillä konsernin ykkösvaihtoehtona ovat akkupohjaiset sähköautot, polttokennojen ollessa ikään kuin varavaihtoehtona kaukaisempaa tulevaisuutta varten. – Olen varma, että [VW-ryhmä] ajattelee, että jossain vaiheessa polttokennojen teknologia ja kulurakenne ovat järkeviä joissain olosuhteissa, kuten hyötyajoneuvokäytössä, ja he haluavat osuutensa kakusta kun niin käy. Mutta Frankfurtissa kuullut kommentit kertovat, että sähköautot ovat ehdottomasti lyhyen tähtäimen suunnitelma, kommentoi Autotraderia ja Kelley Blue Bookia julkaiseva Karl Brauer. Lähde: Automotive News Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?