Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 23.8.2017

Edustusautojen ikoni Mercedes-Benz S rantautui Suomeen

Mercedes-Benzin uudistunut S-sarjalainen tarjoaa herraskaista ja vaivatonta kyytiä. Tulokkaan kiinnostavin anti löytyy konepellin alta.

Jaa artikkeli

Uudistunut Mercedes-Benz S-sarjalainen on odotettu tulokas. Se on edustusautojen maailmassa ikoni, käsite ja mittapuu – ja rantautunut nyt myös Suomeen.

Vantaalla tänään esitellystä ja pikaisesti koeajetusta ässämersusta on moneksi. Aivan ensimmäiseksi se on saksalaisen auto-osaamisen työnäyte, mutta se on myös nelipyöräinen tietokone, kumitassuin etenevä voimanpesä ja äveriäs edustustila.

Kasvojenkohotus on tuonut uudet entistä kehittyneemmät ledivalot, mutta väkevin valtti löytyy konepellin alta, jonne on tarjolla uusia kuusisylinterisiä rivimoottoreita. Käynniltään värinättöminä ja käyntiääniltään hienostuneina rivikuutoset soveltuvat luontevasti edustusauton voimanlähteiksi.

Ohjaamossa kaikki hyvin

Autoluokka huomioiden ei ole yllätys, että kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin: istuin säätyy, nahka hivelee ja kaikki kytkimet toimivat täsmällisesti. Uuden virtuaalimittariston ja näytön graafiset ilmeet ovat selkeät ja modernit.

Lista turvallisuutta ja ajomukavuutta tuovasta avustinkatraasta on mersumaiseen tapaan hengästyttävän pitkä. Kiinnostava uusi ominaisuus on nopeusrajoituksiin reagoiva vakionopeudensäädin.

Pimeänäköavustin syrjäyttää tarvittaessa mittarinäkymän syrjemmälle ja tuo mittariston keskelle kuljettajan näkökenttään näkymän edessä pimeydessä olevista ihmisistä tai eläimistä. Näkyvyyttä ovat myös ultrapitkät kaukovalot, jotka valmistajan lupauksen mukaisesti voivat valaista jopa yli kuudensadan metrin (1 lux) päähän eteenpäin.

S-sarjalainen on Suomessa tarjolla aina 4Matic-nelivedolla varustettuna. Moottorivalikoima on varsin kattava.

Maahantuojan arvion mukaan Suomessa suosituimmaksi nousee, myös verotussyistä, kuitenkin uusi dieselmoottori, josta on tarjolla kaksi tehoversiota: 286 hevosvoiman S 350 d ja 340 hevosvoiman S 400 d. Kolmilitrainen moottori on tehokkain Mercedes-Benzin sarjatuotanto-dieselmoottori kautta aikain. Rivakkuutta tuo kaksivaiheinen turboahtaminen.

Bensiinikoneista kiinnostava on uusi kuusisylinterinen S 450, joka tarjoaa käyttöön tehoa 367 hevosvoimaa. Hiilidioksidipäästöt tällä voimanlähteellä alkavat 159 grammasta kilometrillä.

Tehokkaimpia tarjolla olevia bensiinimoottoreita ovat AMG-perua oleva V8-moottori S 560 (469 hv) ja V8 S 63 (612 hv).

Tapa irtaantua arjesta

Ässämersun ensikoeajo Suomen kamaralla on lyhyehkö mutta auto pitkähkö. Alla on nimittäin S 400d 4Matic L eli lang-versio. Takana on muuten hulppeat tilat, jalat voi todellakin suoristaa!

Lyhyen tuttavuuden perusteella S 400d:n kyvyt ovat vähintäänkin riittävät: auto kiihtyy kerkeästi ja vääntöä riittää vaivattomuutta takaavat 700 newtonmetriä. Hiilidioksidipäästöt ovat kohtuulliset 147 grammaa kilometrillä.

Mikä mukavaa moottorin jatkeena olevan yhdeksänlovisen automaattivaihteiston työskentelyssä ei ilmene viiveitä tai ajoa häiritseviä outouksia. Pitkä malliversio ei ole kaikkein ketterin taajamien mutkissa, mutta moottoritiellä auto etenee eleettömästi kuin juna. Johtotähtien johtotähti on edustusautomainen yhdistelmä erinomaista mukavuutta, vaivatonta ajettavuutta ja viihtyisiä sisätiloja.

Tällä edustusautolla ajava irtaantuu helposti ympäröivästä liikennevirrasta – ehkä todellisuudestakin – , sillä niin hyvin edustusvaunu on äänieristetty. Kaikella on hintansa. S 400d:n hinnat ilman lisävarusteita alkavat 138 938 eurosta, ja pitkän L-version hinnat 151 792 eurosta.

Syvä huokaus.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz