3.5.2019 Ajoneuvot eVito saapuu Suomeen – luvassa viikon sähköinen pikavisiitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautomarkkinan tonniluokkaa sähköistävä E-Vito saapuu Suomeen, mutta vielä tässä vaiheessa kyseessä on vain messuvierailu. Sähköisestä keskikokoluokan pakettiautosta kiinnostuneille tarjoutuu mahdollisuus tutustua Mercedes-Benzin tonniluokan edustajaan Kuljetus-Logistiikka 2019 -messutapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 9.5.–11.5. Maahantuojan mukaan tapahtumassa ensimmäistä kertaa esiteltävä auto on Suomessa vain viikon mittaisella pikakäynnillä, mutta kyseessä on jo siinä määrin valmis tuote, että asiakastoimitusten luvataan alkavan ensi vuoden jälkipuoliskolla. eVito on valmistajansa nykyisen pakettiautomalliston ensimmäinen täyssähköinen edustaja. Muut seuraavat tosin pian perässä, sillä Mercedes-Benz Vans on kertonut tuovansa markkinoille sähköversion koko mallistosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkiajoon passeli Mercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Valmistajan mukaan jopa epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla päästään 100 kilometrin toimintamatkaan. Mahdollisten suomalaisasiakkaiden kannalta tieto olosuhdesietokyvystä on todennäköisesti mieluinen. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa uutuudessa on ennakkotietojen perusteella tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm. Keskikokoluokan eVito sopii maahantuojan näkemyksen mukaan parhaiten tavaratoimituksiin, huoltokuljetuksiin ja ammattikäyttöön kaupunkiympäristöissä. Normaali huippunopeus on 80 km/h, joka riittää hyvin urbaanissa ympäristössä ja pidentää auton toimintamatkaa. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden. Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä. Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3 200 kiloa. Räätälöintimahdollisuus on välttämätön eVito on toinen tällä vuosituhannella esitelty Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Aiemmin sähköä sai jo 1990-luvun puolivälissä esitelty MB 100. Kolmen vuosikymmenen kokemuksen perusteella valmistaja kertoo, että sähköpakettiautojen on oltava vieläkin enemmän räätälöityjä asiakkaan erityisiin käyttötarpeisiin kuin täyssähköisten henkilöautojen. Syksyllä 2016 lanseeratun adVANce-tulevaisuusstrategian puitteissa Mercedes-Benz käyttää vuoteen 2020 mennessä noin 500 miljoonaa euroa pakettiautomallistonsa yhteistoiminta- ja kommunikaatioratkaisujen, niiden vaatimien ohjelmistojen ja tekniikan sekä uusien liikkumiskonseptien kehittämiseen. Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ennakkotietojen mukaan huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku