2.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ducati XDiavel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati XDiavel tarjoaa sporttipyörän suorituskykyä ja cruiserin rentoa ajoasentoa samassa paketissa. Hyvää: ulkonäkö, vääntö, omaperäisyys. Huonoa: hinta, pienikokoisen mittariston luettavuus. Ducatin powercruiser Diavel saa rinnalleen rennomman cruisertyyylisen Ducati XDiavel:n. Mallimerkinnän X tarkoittaa valmistajan mukaan Ducatille tunnusomaisen urheilullisuuden ja cruisermaailman kohtaamista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkä ja matala Vaikka eroa mallinimissä on vain yhden kirjaimen verran, ovat kyseessä renkaita ja jarruja lukuunottamatta kokonaan eri mallit. Eteen siirretyt jalkatapit ja matala istuinkorkeus muuttavat ajoasennon rennoksi. Hihnavetoisella XDiavelilla ajelee mielikseen rauhallisesti rantabulevardilla, mutta kuljettaja vaistoaa koko ajan moottorissa piilevät mahtavat voimavarat. Juuri se tekee XDiavelista ainutlaatuisen. Ducatin V2-moottoria on muokattu rankalla kädellä XDiaveliin sopivaksi. Iskutilavuutta on kasvatettu 1 262 kuutioon ja samalla on otettu käyttöön muuttuva venttiilinajoitus. Lopputuloksena on uskomattoman vahva vääntö matalilla kierroksilla. Se sopii täydellisesti cruiseriin. Mukavimmillaan moottori on 3 000–5 000 kierroksen välillä. Vääntö ei tunnu kuminauhamaiselta, vaan XDiavel loikkaa kaasua käännettäessä eteenpäin niin, että kuljettaja jää kaipaamaan vieläkin voimakkaammin muotoiltua istuinta. Ulkonäkö tärkeintä Täysin säädettävä jousitus sallii urheilullisenkin ajotyylin ja kallistusvaraa riittää peräti 40 astetta. Tehokkaan moottorin ja hyvän jousituksen täydentävät tehokkaat jarrut, joten ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa. Lisäksi XDiavel on lähes 100 kiloa kilpailijoitaan kevyempi. Normaalivarusteiden lisäksi siinä on kaarre-ABS-jarrut sekä maksimaalisen kiihtyvyyden varmistava lähtöavustin. Ulkonäössä Ducati on onnistunut loistavasti. Tulokas näyttää enemmänkin olevan peräisin design-pajalta kuin sarjatuotannosta. Yksi XDiavelin erikoisuuksista on säädettävä ajoasento. Viiden satula- ja kolmen ohjaustankovaihtoehdon lisäksi jalkatapit on säädettävissä pituussuunnassa neljään eri asentoon. Yhteensä ajoasentoja on siis 5x4x3=60. Ostajan valittavissa on mattamusta perusmalli ja kiiltävän musta S-versio. Hintaeron vastineeksi ostaja saa astetta tehokkaammat Brembon jarrut, bluetooth-moduulin, tyylikkäämmät vanteet sekä enemmän billet-osia viimeistelyssä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Ducati XDiavel Hinta alkaen 27 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 262 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, hihnaveto. Teho 114,7 kW (156 hv), 9500 r/min Vääntö 128,9 Nm (5000 r/min) Vääntö 128,9 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 755 mm, paino tankattuna 247 kg, akseliväli 1 615 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 240/45ZR17. Huoltoväli 15 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku