20.11.2016

Ducati 1299 Superleggera – Hiilikuiturunkoinen 100 000 euron katumoottoripyörä

Ducati 1299 Superleggera

Markkinoiden tehokkain kaksisylinterinen tuotantomoottoripyörä Ducati 1299 Superleggera kätkee sisäänsä eksoottista tekniikkaa.

Superleggera eli suomeksi superkevyt. Yhtä hyvin uuden Ducati 1299 -erikoismallin nimi voisi olla Superpotente - supertehokas. 215 hevosvoimaa ja 167 kiloa on tyrmäävä yhdistelmä. Lisähintaan tarjolla on Race Kit, jolla lukemat muuttuvat muotoon 220 hevosvoimaa ja 162 kiloa. Ducati 1299 Superleggeran saadakseen pitää olla nopea päätöksissään, sillä näitä riittää vain 500 nopeimmalle. Yksi heistä on suomalainen.

Ducati-tehtaan italialainen testikuljettaja Alessandro Valia testasi 1299 Superleggeraa World Superbike -luokan MM-näyttämönä toimivalla moottoriradalla. Ducatin ilmoituksen mukaan Valian ajama kierrosaika olisi riittänyt Superbiken MM-osakilpailun aika-ajossa kymmenen parhaan joukkoon. Siis katulaillisella moottoripyörällä, jonka kuka tahansa voi ostaa kaupasta. Kuka tahansa, jolla on irrottaa 100 000 euroa uuden moottoripyörän ostamiseen.

Ducati 1299 Superleggera

Superleggera on ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, jonka runkomateriaalina on käytetty hiilikuitua. Runko painaa vain 2,6 kiloa. Materiaalivalinnan lisäksi rungon keveyttä selittää se, että Panigale-mallien tavoin Superleggeran varsinaisena runkona toimii moottori. Hiilikuituinen monokokkirunko on vain liitoskappale, joka yhdistää moottorin ja emäputken toisiinsa. Myös yksipuoleinen takahaarukka, vanteet ja katteet on valmistettu hiilikuidusta.

Kattava elektroniikkapaketti pitää sisällään melkoisia kirjainyhdistelmiä: DTC EVO (Ducati Traction Control eli luistonesto), DSC (Ducati Slide Control eli ”sladin” hallinta), DQS (Ducati Quick Shifter eli molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin), DPL (Ducati Power Launch) ja EBC (Engine Brake Control eli moottorijarrutuksen hallinta). Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu Boschin viimeisintä tekniikkaa edustava kaarre-ABS-jarrujärjestelmä.

Ducati 1299 Superleggera

Alhaiseen 167 kilon painoon (ilman polttoainetta) on päästy erikoisilla ja hinnakkailla ratkaisuilla. Titaanisilla kiertokangilla ja venttiileillä varustettu moottori on 2,1 kevyempi kuin perus-Panigalessa. Hiilikuiturunko säästää painoa 1,7 kiloa. Takasvingin tuoma painonsäästö on 900 grammaa. Hiilikuituvanteilla säästetään 1,4 kiloa. Litiumioniakku on 1,7 kiloa perinteistä akkua kevyempi. Jopa Öhlinsin FL936 -etuteleskoopeilla on saatu nipistettyä 1,35 kiloa pois. Takajousi on valmistettu titaanista ja polttoainetankki alumiinista.

Moottorista on puristettu lisää tehoa suurentamalla sekä imu- että pakoventtiilejä ja lisäämällä nokka-akselin nostoa. Ducatin mukaan venttiilit ovat jopa isommat kuin World Superbike -luokassa käytettävässä tehdaskilpapyörässä. Tämän tosin selittää se, että WSBK-sääntöjen mukainen moottorin suurin sallittu iskutilavuus on pienempi kuin Superleggeran 1285 kuutiosenttimetriä, ja siksi kisapyörässä on pienempi sylinterin halkaisija. Superleggerassa sylinterien halkaisija on komealta kalskahtava 116 millimetriä ja iskunpituus 60,8 millimetriä.

Ducati 1299 Superleggera

Ducatin tehtaalla tiedetään, että markkinoiden tehokkain kaksisylinterinen tuotantomoottoripyöräkään ei kaikille riitä. Siksi tarjolla on myös Race Kit -varustepaketti. Siihen kuuluu Akrapovicin titaaninen Racing-putkisto, helposti irrotettava rekisterikilven teline, sivujalan irrrotussarja, peitelevyt irrotettavien peilien paikalle sekä varikkopukki. Tällä varustesarjalla tehon luvataan nousevan viidellä hevosvoimalla ja painon laskevan yhtä monella yksiköllä.

Verolliseksi hinnaksi Suomessa ilmoitetaan 99 990 euroa. Sekään ei kaikille näytä olevaan hankinnan este, sillä maahantuojan mukaan Suomeen on jo myyty yksi 1299 Superleggera. Kaikkiaan mallia valmistetaan vain 500 kappaleen rajoitettu erä.

Ducati 1299 Superleggera

Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys

Iskutilavuus: 1285 kuutiosenttimetriä

Teho: 215 hv / 11 000 r/min (Race Kit: 220 hv / 11 000 rpm)

Vääntö: 146 Nm / 9 000 r/min

Paino: 167 kg ajovalmiina ilman polttoainetta (Race Kit: 162 kg)

Verollinen Hinta: 99 990 €

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Ducati

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat