20.11.2016 Ajoneuvot Ducati 1299 Superleggera – Hiilikuiturunkoinen 100 000 euron katumoottoripyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoiden tehokkain kaksisylinterinen tuotantomoottoripyörä Ducati 1299 Superleggera kätkee sisäänsä eksoottista tekniikkaa. Superleggera eli suomeksi superkevyt. Yhtä hyvin uuden Ducati 1299 -erikoismallin nimi voisi olla Superpotente - supertehokas. 215 hevosvoimaa ja 167 kiloa on tyrmäävä yhdistelmä. Lisähintaan tarjolla on Race Kit, jolla lukemat muuttuvat muotoon 220 hevosvoimaa ja 162 kiloa. Ducati 1299 Superleggeran saadakseen pitää olla nopea päätöksissään, sillä näitä riittää vain 500 nopeimmalle. Yksi heistä on suomalainen. Ducati-tehtaan italialainen testikuljettaja Alessandro Valia testasi 1299 Superleggeraa World Superbike -luokan MM-näyttämönä toimivalla moottoriradalla. Ducatin ilmoituksen mukaan Valian ajama kierrosaika olisi riittänyt Superbiken MM-osakilpailun aika-ajossa kymmenen parhaan joukkoon. Siis katulaillisella moottoripyörällä, jonka kuka tahansa voi ostaa kaupasta. Kuka tahansa, jolla on irrottaa 100 000 euroa uuden moottoripyörän ostamiseen. Superleggera on ensimmäinen tuotantomoottoripyörä, jonka runkomateriaalina on käytetty hiilikuitua. Runko painaa vain 2,6 kiloa. Materiaalivalinnan lisäksi rungon keveyttä selittää se, että Panigale-mallien tavoin Superleggeran varsinaisena runkona toimii moottori. Hiilikuituinen monokokkirunko on vain liitoskappale, joka yhdistää moottorin ja emäputken toisiinsa. Myös yksipuoleinen takahaarukka, vanteet ja katteet on valmistettu hiilikuidusta. Kattava elektroniikkapaketti pitää sisällään melkoisia kirjainyhdistelmiä: DTC EVO (Ducati Traction Control eli luistonesto), DSC (Ducati Slide Control eli ”sladin” hallinta), DQS (Ducati Quick Shifter eli molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin), DPL (Ducati Power Launch) ja EBC (Engine Brake Control eli moottorijarrutuksen hallinta). Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu Boschin viimeisintä tekniikkaa edustava kaarre-ABS-jarrujärjestelmä. Alhaiseen 167 kilon painoon (ilman polttoainetta) on päästy erikoisilla ja hinnakkailla ratkaisuilla. Titaanisilla kiertokangilla ja venttiileillä varustettu moottori on 2,1 kevyempi kuin perus-Panigalessa. Hiilikuiturunko säästää painoa 1,7 kiloa. Takasvingin tuoma painonsäästö on 900 grammaa. Hiilikuituvanteilla säästetään 1,4 kiloa. Litiumioniakku on 1,7 kiloa perinteistä akkua kevyempi. Jopa Öhlinsin FL936 -etuteleskoopeilla on saatu nipistettyä 1,35 kiloa pois. Takajousi on valmistettu titaanista ja polttoainetankki alumiinista. Moottorista on puristettu lisää tehoa suurentamalla sekä imu- että pakoventtiilejä ja lisäämällä nokka-akselin nostoa. Ducatin mukaan venttiilit ovat jopa isommat kuin World Superbike -luokassa käytettävässä tehdaskilpapyörässä. Tämän tosin selittää se, että WSBK-sääntöjen mukainen moottorin suurin sallittu iskutilavuus on pienempi kuin Superleggeran 1285 kuutiosenttimetriä, ja siksi kisapyörässä on pienempi sylinterin halkaisija. Superleggerassa sylinterien halkaisija on komealta kalskahtava 116 millimetriä ja iskunpituus 60,8 millimetriä. Ducatin tehtaalla tiedetään, että markkinoiden tehokkain kaksisylinterinen tuotantomoottoripyöräkään ei kaikille riitä. Siksi tarjolla on myös Race Kit -varustepaketti. Siihen kuuluu Akrapovicin titaaninen Racing-putkisto, helposti irrotettava rekisterikilven teline, sivujalan irrrotussarja, peitelevyt irrotettavien peilien paikalle sekä varikkopukki. Tällä varustesarjalla tehon luvataan nousevan viidellä hevosvoimalla ja painon laskevan yhtä monella yksiköllä. Verolliseksi hinnaksi Suomessa ilmoitetaan 99 990 euroa. Sekään ei kaikille näytä olevaan hankinnan este, sillä maahantuojan mukaan Suomeen on jo myyty yksi 1299 Superleggera. Kaikkiaan mallia valmistetaan vain 500 kappaleen rajoitettu erä. Ducati 1299 Superleggera Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1285 kuutiosenttimetriä Teho: 215 hv / 11 000 r/min (Race Kit: 220 hv / 11 000 rpm) Vääntö: 146 Nm / 9 000 r/min Paino: 167 kg ajovalmiina ilman polttoainetta (Race Kit: 162 kg) Verollinen Hinta: 99 990 € Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Ducati Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?