16.10.2016

DS:n jälkeen entistä rennompi Citroën – Uusi C3 muotokielen kärkenä

Citroën muotokieli C3

DS:n irtaantuminen on vapauttanut Citroënin muistelemaan nuoruuttaan. Luvassa onkin siis kilpailijoihin nähden rentoutta ja jotain aivan muuta.

Pariisin autonäyttelyssä ihastuttanut Citroën C3 kehittää C4 Cactuksessa nähtyjä ideoita eteenpäin, mutta samalla se kertoo koko merkin tulevasta muotokielestä. Pääsuunnittelija Alexandre Malval kertoi Automotive Newsin haastattelussa mietteitään siitä, mitä seuraavaksi on luvassa.

Citroën muotokieli C3

Malvalin mukaan DS:n irtautuminen omaksi merkikseen on tuonut vapautta, sillä Citroën sai suunnitella C3:n rauhassa ilman sisarmerkin vaatimuksia. Samalla oli mielenkiintoista ottaa Cactuksesta tuttuja elementtejä, mutta kehittää niitä eteenpäin ja tehdä mallista sellainen, joka täydentää Cactuksen asemaa. C3:lla on merkittävä asema, sillä B-segmentin autot kattavat noin viidenneksen Euroopan automyynnistä ja menestysmallien muotoilijat saavat paljon kunnioitusta. Yllätyssuosikki-Cactuksen tyyliä ei kuitenkaan kannata kopioida liian tarkkaan ettei mallistosta tule liian lattea.
– Nyt haluamme kokeilla merkki-identiteettiämme eri silhuetin (korityylin) autoissa ja olemme luottavaisia sen suhteen, että osaamme tehdä tällä tyylillä myös isompia autoja, kuten katumaastureita, Malval summaa.

Citroën muotokieli C3
Cactuksessa esitellyt Airbump-sivupuskurit ovat jo kehittyneet C3:ssa eteenpäin – ja varustetasosta riippuen auton saa myös ilman niitä.

Pääsuunnittelija linjaa, että Citroënin henki on erilaisuus ja rentous, jotka heijastuvat merkin ikonisissa malleissa Meharista 2CV:hen ja CX:ään. Vanhat menestysmallit toimivat tietysti inspiraationa, mutta nykyaikaa ja nykyajan tarpeita unohtamatta. Erilaisuus on kuitenkin ratkaiseva osa merkin perimää. Vaikka jaettujen alustaratkaisujen ja kiristyvien turvamääräysten aikana onkin vaikeampaa tehdä erottuvia autoja, on muotoilijoilla vielä paljon keinoja jäljellä.
– Haasteista huolimatta haluamme tarjota jotain uutta ja jänittävää, mitä emme tehneet 1990-luvulla, jolloin automme eivät olleet kovin ainutlaatuisia.

Citroën muotokieli C3
Citroën etsimässä identiteettiään.

Miltä uuden Citroënin pitäisi sitten näyttää? Rennolta, ei aggressiiviselta. Malval erottelee yksittäisistä piirteistä muun muassa katon, jonka tulisi olla melko vaakasuora: juuri sopivan dynaaminen olematta urheilullinen. Sisustan täytyy olla yksinkertainen mutta hienostunut. Samalla siellä täytyy olla selkeä teema: kojelaudan tulee olla leveä, verhoilun täytyy olla kilpailijoihin nähden paremmalla tasolla ja kosketusnäytössä täytyy näkyä pastellivärejä muotivirtaukseksi asti.

Citroën muotokieli C3

Pääsuunnittelijan mukaan Citroënin ideaalikuljettajaksi on profiloitu joku, jolla on hyvä maku, mutta kulkee usein farkuissa puvun sijaan. Aika näyttää miten kuljettajametsästys sujuu, mutta ranskalaisvalmistajan viime vuosien energisyys on virkistävää katseltavaa Peugeotin jalanjäljissä kulkemisen jälkeen.

Lähde: Automotive News Kuvat: Citroën, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Luetuimmat