Ajoneuvot | Esittely | Pariisi 2018 | 4.10.2018

DS 3 Crossback: sähköllä, bensiinillä ja dieselillä trendiluokkaan

DS 3 Crossback uskoo tyylittelyn ja vinoneliöiden lisäksi myös sähköversioon.

Jaa artikkeli

PSA-konsernin nuorimmainen brändi, DS, jatkaa ihka oman mallistonsa kasvattamista DS 3 Crossbackin muodossa. Kompakti crossover noudattelee DS 7 Crossbackin tyylikirjaa pienemmässä muodossa. Kyljessä oleva käänteinen hainevä on puolestaan viittaus tavalliseen DS 3:een, josta nähtiin Pariisin autonäyttelyssä DS 3 Forever -erikoismalli.

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback on mielenkiintoinen uutuus niin pinnalta kuin pinnan alta. Auto esittelee PSA:n uuden CMP-kompaktiautorakenteen, jonka parhaisiin puoliin kuuluu sen joustavuus käyttövoimaratkaisujen suhteen. Bensiini- ja dieselmallien lisäksi DS julkistikin heti kättelyssä, että DS 3 Crossback tullaan näkemään myös E-tense-täyssähköautona.

Erottuvasti muotoiltu DS 3 Crossback tulee tarjolle kymmenellä eri värivaihtoehdolla, kolmella kattovärillä sekä viidellä sisätilaversiolla. Ulkokuvissa esiintyvä punainen auto on poikkeus Pariisin kaupunginosien mukaan nimettyyn joukkoon: reipasta urheilutyyliä heijastava Performance Line nimittäin tuskin löytyy kaupungin metrokartasta.

Sisällä luvassa on muista PSA-autoista tuttuja osia, joita on yhdistetty vinoneliöiden ympärille suunniteltuun sisustaan. Ratkaisu näyttää ensisilmäyksellä radikaalimmalta kuin onkaan. DS on hakenut omaa ilmettä panostamalla materiaaleihin ja sijoittamalla osan kojelaudan ilmaventtiileistä rohkeasti oviin. Tilojen suhteen DS 3 Crossback ei yllätä, sillä 4,12 metriä pitkä crossover tarjoaa kohtuulliset tilat neljälle keskimittaiselle aikuiselle.

Sisätilakuvissa esiintyvä valkoinen auto on puolestaan E-tense-sähkömalli, jolle luvataan 320 kilometrin toimintamatka WLTP-syklillä, kiitos 50 kWh litiumiakuston. 136-hevosvoimaisen sähkömoottorin ansiosta 0–100 km/h taittuu 8,7 sekunnissa. DS mainitsee auton energiaa talteenottavan jarrujärjestelmän keräävän takaisin jopa 20% käytetystä energiasta kaupunkiajossa. 11 kW kolmivaihelaturilla E-tense voidaan ladata viidessä tunnissa täyteen ja 100 kW pikalaturilla akun 80% varaustaso saavutetaan puolessa tunnissa.

DS 3 Crossback nähdään ensin polttomoottoriversioina, sähkömallin seuratessa 2019 loppupuolella.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu