22.7.2017

Dominot kaatuvat – myös Audi kutsuu 850000 dieseliä takaisin

Audi kutsuu 850000 dieseliä takaisin

Vain muutama päivä Daimlerin jälkeen Audi on osallistumassa dieseleiden putsaustalkoisiin. Samalla hahmottuu suurempi laajempi kuva Saksan dieselmyrskystä.

Audi on ilmoittanut 850 000 dieselauton vapaaehtoisesta takaisinkutsusta, jotta Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokitellut autot täyttäisivät vaatimukset todellisissa ajotilanteissa jatkossakin. Ilmoitus tulee vain muutama päivä sen jälkeen, kun Daimler ilmoitti kutsuvansa vapaaehtoisesti noin 3 miljoonaa ajoneuvoa takaisin ohjelmistopäivitystä varten.

Audin takaisinkutsu koskee yhtiön Euro 5 ja Euro 6 -päästöluokiteltuja V6- ja V8 TDI-dieselmoottoreita. Päivitysohjelmaan kuuluvat myös Porschen ja Volkswagenin mallit, jotka käyttävät samoja moottorityyppejä.

Valmistajan mukaan dieselmoottoreita tarvitaan hiilidioksiditavoitteiden saavuttamiseen, minkä vuoksi moottoreiden päivittämistä pidetään kannattavana vaihtoehtona. Tavoitteena on vähentää moottoreista todellisissa ajotilanteissa aiheutuvia päästöjä ja pitää ne kehityksessä mukana mahdollisia suurkaupunkien ajokieltoja ajatellen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieselin pelastussuunnitelma

Daimlerin ja Audin takaisinkutsut ovat osa isompaa dieselautojen pelastussuunnitelmaa, josta Saksan autoteollisuus on sopinut maan viranomaisten kanssa. Yhteistyössä laadittu pelastussuunnitelma esitellään kokonaisuudessaan elokuun alussa.

Muun muassa Reutersin lähteet ovat kuitenkin jo kertoneet, että suunnitelman mukaan kaikkien saksalaisten automerkkien Euro 5 ja Euro 6 -luokitellut dieselmoottorit saavat ohjelmistopäivityksen, jonka jälkeen ne tuottavat noin 20% vähemmän typen oksidejä. Noin 100 euroa per auto maksava päivityshanke tulee maksamaan hiukan alle 2 miljardia euroa. Lisäksi osapuolet aikovat perustaa työryhmän, joka pyrkii vähentämään yhteisöihin kohdistuvia päästöjä.

BMW kertoi Automotive Newsille, että se ei aio ilmoittaa dieseleiden vapaaehtoisista kutsuista ennen pelastussuunnitelman esittelyä elokuussa.

Autoteollisuuden johtajat ja Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt keskustelevat dieselin tulevaisuudesta elokuun 2. päivä.

Kartelliepäily ulottuu aina 1990-luvulle saakka

Saksan yleisradioyhtiö Deutsche Welle ja Automotive News raportoivat useiden saksalaislehtien kertoneen, että saksalaisten autovalmistajien edustajat ovat tavanneet salaisesti 1990-luvulta saakka. Kartelliepäilyt asettavat muun muassa aiemman Volkswagenin Dieselgaten uuteen valoon.

Deutsche Welle viittaa saksalaislehti Der Spiegeliin raportoidessaan, että kaikki suuret saksalaismerkit (Volkswagen, Porsche, Audi, BMW ja Daimler) ovat olleet osallisena epäillyssä kartellitapauksessa. Jutun mukaan yhtiöt ovat salaisissa tapaamisissa sopineet lukuisista teknologioista, maksuista ja alihankkijoista. Aiheisiin kuuluu Spiegelin mukaan jopa se, miten dieseleiden päästöjä käsitellään. Tässä vaiheessa on kuitenkin mahdotonta sanoa, miten paljon toiminnasta on ollut teknisesti ottaen laitonta.

Kilpailuviranomaiset ovat tienneet tapaamisista viime kesästä, mutta Volkswagen ja Daimler ovat paljastaneet vapaaehtoisesti tapaamisten olemassaolon. Volkswagenin tunnustuksen mukaan noin 200 työntekijää yhtiöistä tapasi yli 60 kertaa ja että moinen yhteistyö maan suurten autovalmistajien kesken saattoi sisältää "kilpailulakeja rikkovaa käytöstä". Spiegelin tietojen mukaan keskustelut kohdistuivat muun muassa teräksen hinnan lisäksi päivän polttavaan aiheeseen, eli päästötesteissä käytettäviin huijausohjelmistoihin...

Lähde: Audi, Automotive News, Deutsche Welle Kuva: Audi

Luetuimmat