Ajoneuvot | Uutinen | 29.4.2017

Dieselgate-kirja paljastaa kuka ilmiantoi Volkswagenin

Dieselskandaalin paljastuskirja kertoo, kuka Volkswagenilta ilmiantoi autojätin.

Jaa artikkeli

Volkswagenin dieselskandaali alkaa takana niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa. Nyt ilmestynyt paljastuskirja kertoo kuitenkin lisää siitä, miten VW-ryhmän päästöhuijausskandaali lähti purkautumaan kesällä 2015.

New York Timesin toimittaja Jack Ewingin kirjoittama Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Scandal ilmestyy virallisesti toukokuun 23. päivä, mutta arvostelijoiden saamista kappaleista on kuultu jo, että kuka autojätin riveistä antoi tietoja viranomaisille ennen syyskuussa tapahtunutta paljastusta.

Kirjassa avainasemassa olleeksi sisäpiiriläiseksi nostetaan Stuart Johnson, Volkswagenin tekniikka- ja ympäristötoimiston päällikkö Detroitin alueelta. Hänen vastuullaan olivat Volkswagenin ja viranomaisten väliset suhteet. Johnsonin vastuualueisiin kuuluivat muun muassa hyväksynnät dieselmoottoreille, joissa päästöhuijausohjelmistoa käytettiin.
– Asiakirjoista tulee kuva, että Johnsonia aina ällötti koko tilanne, Ewing kommentoi kirjaansa Automotive Newsille.

Kirjassa Ewing siteeraa Kalifornian ilmastolautakunnan (CARB) varajohtaja Alberto Ayalaa, joka kertoi Johnsonin olleen ensimmäinen henkilö Volkswagenilta, joka paljasti päästöhuijausohjelmiston olemassaolon. Johnson rikkoi paljastuksellaan esimiestensä antamia ohjeita. Paljastus tapahtui varajohtajan mukaan 19. elokuuta 2015, noin kuukautta ennen kuin Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA tiedotti Volkswagenin rikkoneen Clean Air Act -ympäristölakia tietoisesti.

Tammikuussa kuutta Volkswagen-johtajaa vastaan nostetuissa syytteissä Johnsoniin viitattiin ainoastaan nimellä ”Yhteistyöhaluinen todistaja 1”. Syytteissä YT1 kuvailtiin ainoastaan ”Volkswagenin työntekijäksi, joka on töissä VW:n moottoriosastolla”. ”YT1 on suostunut yhteistyöhön sopimuksella, että häntä ei aseteta syytteeseen Yhdysvalloissa”. Syytepaperit kuvailevat myös, että todistajalausuntoja on kuultu myös Yhteistyöhaluiselta todistajalta 2.

Kolme vuotta ehdonalaista

Samaan aikaan paljastuskirjan kanssa saapui myös lopullinen tuomio Volkswagenin tekemisten rikosoikeudellisista puolista. Tammikuussa sovitun ehdotuksen mukaisesti saksalainen autojätti joutuu korvaamaan noin 3,9 miljardia euroa sakkoja ja rikemaksuja laittomasti maahan tuoduista ajoneuvoista. Volkswagen myönsi syyllisyytensä salaliittoon, oikeuden häirintään ja väärin perustein maahantuotujen tavaroiden myymiseen.

Osana sovintoa Volkswagenia vaaditaan kuitenkin jatkamaan hyvää yhteistyötään viranomaistahojen kanssa. Lisäksi yhtiö joutuu ainakin kolmen vuoden ehdonalaiseen, johon kuuluu lisäksi useita muita reunaehtoja. Konsernin valvontaan valittiin entinen Yhdysvaltain apulaispääsyyttäjä Larry Thompson, joka palveli presidentti George W. Bushin hallintokaudella.

Oikeuden päätöksessä Volkswagenin toimia pidettiin ”tahallisena ja massiivisena huijauksena, jonka järjesteli Volkswagenin johtokunta”, tuomarin asettaessa toiveensa Yhdysvaltain oikeusministeriön ja Saksan hallituksen toimintaan. Tuomari Sean Cox harmitteli kuitenkin, että rangaistus ei kohdistu oikein, sillä johtajiston virheistä joutuvat maksamaan muun muassa autoja rakentavat liukuhihnatyöntekijät, joiden tulosbonuksista on jo vähennetty osana konsernin säästökuuria.

Volkswagenin päälakimies Manfred Döss puolestaan kommentoi, että ”yhtiö katuu oikeustapaukseen johtanutta toiminaa”.
– Se oli väärin, yksinkertaisesti. Olemme katuvaisia ja olemme pahoillamme.

– Volkswagen ei ole enää sama yhtiö kuin 18 kuukautta sitten, Döss kiteytti.

Lähde: Automotive News Kuva: Volkswagen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen