Ajoneuvot | Koeajo | 21.11.2015

Detroitin karismaa – Ford Mustang 5.0 V8 GT

V8 mylvii ja verottaja kiittää. Hyvää: luonteikas moottori, ulkonäkö, tunnelma. Huonoa: Liian kallis.

Jaa artikkeli

Äänen vaikutusta tunnelmaan ei voi aliarvioida. Sen Ford koki karvaasti Mustang 2.3 Ecoboostilla: ulkokuori ihastuttaa, mutta tunnelma lässähtää nelosmoottorin mondeomaiseen ääniraitaan.

Ford Mustang GT 5.0:ssa Detroitin henki on läsnä ensikäynnistyksestä lähtien. Jo tyhjäkäynnillä V8:n matala jyminä kuulostaa paremmalta kuin Ecoboost ikinä – huipputekniikka on hienoa, mutta kuutiotuumat korvaamattomia.

Nykyautoksi suuren iskutilavuuden ansiosta vääntöä on roimasti läpi kierroslukualueen. Coyoteksi ristitty V8 on ratkaisuiltaan nykyaikaa: polttoaineen suorasuihkutus, neljä venttiiliä per sylinteri ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia kutakin sylinteriryhmää kohden.

Lupaukset lunastetaan

Osien summa tuottaa välittömän kaasunvasteen ja muskeliautojen historiaa kunnioittavan äänimaailma. Rauhallisessa ajossa kantautuu vaimea lupaus voimavaroista. Täyskaasulla odotukset lunastetaan V8:n karjuessa alkukantaista rytmiään.

Ford_Mustang_GT_2015_LA2

418 hevosvoimaa liikuttaa Mustang GT:tä ripeästi. Kylmänä takarenkaat yrittävät tahtomattakin jättää arvokasta kulutuspintaa asvalttiin. Tottumista vaativa luistoneston kulmikas toiminta ei helpota tilannetta. Ajoittain voimaa rajoitetaan yli-innokkaasti, toisinaan takarenkaat saavat jauhaa tyhjää hämmentävän pitkään. Mustangin ajotilakatkaisin tarjoaa erilliset urheilu- ja ratatilat, jotka hellittävät elektronista turvaverkkoa.

Koeajoauton kuusivaihteisen automaatin lisäksi tarjolla on perinteinen manuaali. Automaatti sopii kruisailuun mainiosti, eikä arkiajossa toiminnassa ole valittamista. Räväkämmin edetessä vaihdot saisivat olla nopeampia.

Sielukkaan moottorin lisäksi Mustang GT on Ecoboostia jämäkämpi ajettava. Erityisesti ohjaus tuntuu nelisylinteristä pikkuserkkua tarkemmalta.

Ilonpilaajana verottaja

Mustangin kaksi moottorivaihtoehtoa tarjoavat mielenkiintoisen vastakohdan 1980-luvun Mustang-mallistoon. Silloinen huippu, Mustang SVO, liikkui 2,3-litraisen nelosturbon voimin. Kenties turbomoottorin eksotiikka vetosi vuosikymmenet V8:lla liikkuneeseen muskelikansaan.

Nyt tilanne on toinen ja turbomoottorit harmaata arkea. Joustavien, mutta sieluttomien peruspuurtajien jälkeen V8:n alkukantaisuus tuntuu raikkaalta.

Ford_Mustang_GT_2015_LA1

Valitettavasti nautintoja on tapana verottaa. Ford pyytää kohtuullista 4 700 euron lisähintaa neljästä lisäsylinteristä, mutta autoveron myötä manuaalivaihteisten hintaero räjähtää yli 24 000 euroon. Automaatilla ero on noin 15 000 euroa.

Se tekee Mustangin ostamisesta vaikeaa. V8 ei missään nimessä ole 24 000 euroa Ecoboostia parempi auto, mutta toisaalta: nelisylinterinen Mustang on kuin salaattiateria McDonald’sissa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Ford