6.3.2018

de niin kuin saksalainen ladattava dieselhybridi: Mercedes-Benz C 300de ja E 300de

Mercedes-Benz C 300de

Mercedes-Benz luottaa rohkeasti dieselvoimaan: C- ja E-sarjaan ladattavat dieselhybridit.

Saksan maatunnukseen viittaava de on sopiva tunnus Mercedes-Benzin ladattavalle dieselhybridille C300de ja E300de. Uudella mallilla saksalaismerkki vahvistaa uskoa dieselin tulevaisuuteen, vaikka käyttövoima onkin kohdannut median otsikoissa pääosin aiheetonta kritiikkiä.

Ajatuksena hybridin ja dieselin yhdistäminen on loistava idea, ja onhan se todettu toimivaksi myös Audi Q7 e-tronissa: sähköllä ajellaan paikallispäästöittä keskustoissa, ja pitkillä maantiesiirtymillä edetään taloudellisesti modernilla dieseltekniikalla.

Mercedes-Benz C 300de

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

13,5 kilowattituntia akkua

Mercedes-Benz on toteuttanut dieselhybridinsä yhdistämällä E-sarjan palkitun OM654 dieselmoottorin 90 kilowatin dieselmoottoriin. Järjestelmien yhteisväännön kerrotaan nousevan 700 newtonmetriin. Pelkällä sähköajolla auton kerrotaan kulkevan 140 kilometriä tunnissa.

Auton 13,5 kilowattitunnin ajoakun kerrotaan riittävän 50 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan. Latauksesta huolehtii 3,6–7,2 kilowatin laturi.

Mercedes-Benz C 300de
Mercedes-Benz C-sarja sai myös kasvojenkohotuksen, jonka myötä sisätilat saivat uuden näytön ja digitaalimittariston.

Mercedes-Benz kertoo uusien hybridimallien hyödyntävän navigointidatan lisäksi auton kameraa ja tutkaa säätääkseen järjestelmän toimintaa ajoreitillä.

Tehdas kertoo vlamistelevansa autoja tällä hetkellä sarjatuotantoon, jonka pitäisi alkaa loppukesästä. Siihen mennessä selvinnevät myös autojen lopulliset tekniset tiedot ja kulutuslukemat.

Mercedes-Benz C 300de

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat