17.12.2016

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S – pirteästi pihanurmelle

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Uudistuvan romanialaismalliston helmi saattaa hyvinkin olla Dacia Sandero Stepway. Hyvää: asenne, varustelu Huonoa: istuimet, sisustan harmaus

Dacian loppuvuoden mallistomylläkässä muutokset eivät ole järisyttäviä, mutta ainakin ne koskevat tasaisesti kaikkia malleja. Uudella yhtenäisellä ilmeellä on haluttu tuoda kaikki mallit saman, hiukan tyylikkäämmän katon alle.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Eräs uuden ilmeen parhaista esimerkeistä onkin Dacia Sandero Stepway. Dusterista lainattu keulailme yhdistää nyt koko mallistoa, eli neliöistä koostuva maski ja neliömäiset led-huomiovalot tuovat annoksen raikasta tyyliä romanialaismerkin ilmeeseen. Samaa ilmettä on haettu myös takavalojen osalta. Tunnistettavasta ja raikkaasta mallistosta ei ainakaan ole Dacialle haittaa.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Sisällä Sandero Stepway on uudistunut Sanderon ja Logan MCV:n tavoin. Kuljettajan kannalta kouriintuntuvin uutuus on nelipuolainen ohjauspyörä, joka on pykälän verran edeltäjäänsä laadukkaampi ohjausväline. Verhoilumateriaalit on tarkistettu laadukkaammiksi ja Stepwayssä ne on varustettu kohokuvioin. Sisustan kosketettavia osia on parannettu uudella kuvioidulla muovilaadulla.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Sähköikkunoiden kytkimet on suurelta osin siirretty ovenkahvoihin, jolloin keskikonsolissa on jäänyt tilaa muun muassa pullotelineelle. Samalla säilytyslokeroita on lisätty matkustajan jalkatilan verkkotaskusta aina kuljettajalle tarkoitettuun kännykkätaskuun matkustajan penkin sivussa. Riippuu viime kädessä kuljettajan arkirutiineista onko ratkaisu kätevä vai kikkaileva.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Alustaltaan Sandero Stepway ei tarjoa yllätyksiä, sillä nyt tehdyt muutokset koskevat lähinnä varustelua. Liikkeellä auto hallitsee kuitenkin massansa Dusteria paremmin, tarjoten kontrolloidumpaa ja hiukan hiljaisempaa etenemistä. Istuimet eivät tarjoa juuri tukea ja niissä käytetty vaahtomuovi herättää epäilyksiä penkin ryhdikkyydestä auton ollessa kouluiässä. Uusi ohjauspyörä on miellyttävä ja muutenkin hallintalaitteet ovat mukiinmenevät. Kolmisylinterinen bensiiniturbo kuuluu matkustamoon herkästi, mutta sen voimavarat riittävät kepeän auton kuljettamiseen mainiosti.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Kun huomioidaan, että Dacia Sandero Stepway on varusteltu melko kattavasti, maastotyyli sopii korimallille ja lisävarustelistalta löytyy nyt myös peruutuskamera, ei pienestä crossoverista voi kuin tykätä.

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Dacia Sandero Stepway TCe 90 S&S

Hinta alkaen

13 399 €

Moottori

Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

66 kW (90 hv), 5000 r/min

Vääntö

140 Nm (2250 r/min)

Vääntö

140 Nm (2250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Huippunopeus

168 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,8 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

115 g/km

Mitat

pituus 4089 mm, leveys 1761 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2589 mm
Tavaratila: 320 l
Omamassa: 1040 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Ecotest

3 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat