14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aivan riittävä perusauto ilman hintaa nostavia herkkuja. Hyvää: hinta, tavaratila, ajettavuus. Huonoa: äänieristys, istuimet, alavääntö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Karpaattien kansanauton valttina on muhkea tavaratila Uuden Dacia-farmarin maltillisen hinnan kääntöpuoli paljastuu alkukilometreillä: myös äänieristys on maltillista tasoa. Rengasäänet kantavat ikävästi sisälle. Vaikutelma on kumiseva. Kolmisylinterinen bensiinimoottori vie perhefarmaria kaupungissa ja taajamassa, joskin heikko alavääntö tekee ajosta työlästä. Keskikulutukseksi luvataan viittä litraa satasella, mutta käytännössä siihen voi olla vaikea yltää. Moottoritieajossa pitkät ohitukset saa unohtaa, sillä voimanlähde aloittaa valituksensa kierrosten yltyessä. Ponnettomuus on sitä selkeämpi matkakumppani, mitä useampi ihminen on kyydissä. Kyse on voimasta, mutta myös vaihteistosta, jonka välityssuhteet eivät tee vaihtohetkistä jouhevia. Kytkin myös ottaa kiinni vasta varsin ylhäältä. Ohjaustuntuma on tunnokas ja niukasti tehostettu. Ajettavuus on kohdillaan. Maantieajossa ylmääräinen ajotyö jää vähäiseksi, sillä farmari pysyy nöyrästi kuljettajansa valitsemalla ajolinjalla ilman tarpeita alituisiin korjausliikkeisiin. Selkeät tilat ja näyttö Selkeän muotoinen kontti tarjoaa muhkeat 573 litran tavaratilat. Penkkien selkänojat kaatamalla autossa voi käydä vaikka Ikeassa kirjahyllyostoksilla, sillä kyytiin mahtuvat 2,7 metrin pituiset pahvilaatikot. Selkeä on myös Dacian näyttö. Esimerkiksi radiota ja navigaattoria on erittäin helppo käyttää ilman ohjekirjan pläräilytarvetta. Kosketusnäytössä on riittävän vähän informaatiota, jotta sen välittämä tieto on helppo omaksua vilkaisulla ja sormi osuu taatusti oikeaan valikkoon, sillä ne ovat kookkaita. Konstikasta säätämistä Istuimen säätäminen on konstikasta: sekä etäisyyden että korkeuden säätövivut ovat hetkuva tapaus. Ratti ei säädy syvyyssuunnassa, joten on pakko ajaa polvet hieman koukussa tai rattiin yltääkseen selkänoja on säädettävä turhan pystyyn. Istuimet ovat kuin vanha sohva: reunoiltaan tahdottoman löysä ja pitkän päälle epämukava. Sivutukea ei ole nimeksikään, myöskään takapenkeillä. Daciassa se jokin on hinta. Edullisin Ambiance-varusteltu Logan MCV -malli maksaa 14 799 euroa, koeajoauto hieman yli 18 000 euroa. Vakiona tulee kohtuuhyvä tukku turvallisuusvarusteita kuten etuturvavöiden muistutus, sivutörmäystyynyt, ajonvakautusjärjestelmä sekä lukkiutumattomat jarrut hätäjarrutus-tehostimella. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Santeri Petrell Dacia Logan MCV Tce 90 Laureate Navi Hinta alkaen 16 295 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 183 € Ajoneuvovero 98 €/ v Moottori 898 cm³, bensiinimoottori, ahdin, 3 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5250 r/min Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4492 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1519 mm, akseliväli 2634 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1113 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 150 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku