17.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster Koko kansan katumaasturin ajomukavuus sivistyi ja ulkonäkö rohkaistui. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koko kansan katumaasturin ajomukavuus sivistyi ja ulkonäkö rohkaistui. Hyvää: Hinta, parantunut äänieristys Huonoa: Ohjaustuntuma liukkaalla, ajoasento, vaihteiston välitykset kaupunkiajoon Sinnikäs ja reipas romanialainen. Dacia Dusteria on myyty pian jo puoli miljoonaa autoa. Sen salaisuus ei piile varusteiden yltäkylläisyydessä tai hienostuneissa ajo-ominaisuuksissa, vaan hinnassa ja katumaasturin etenemiskyvyissä. Päivitetty Duster on saanut keulaansa maasturimaisemman ilmeen kromisäleikön ja uusien neliskanttisten ajovalojen myötä. Koeajetussa autossa katumaasturimaisuus ei kaksivetoisuudesta huolimatta rajoitu ainoastaan ulkonäköön, vaan sivupolkujen taivalta helpottaa myös 900 euron hintaiseen sport-varustepakettiin kuuluvat alustan suojalevyt. Varustelun parannuksesta huolimatta auton hinta on pysynyt lähes samana. Matkustamon verhoiluvaihtoehdot ovat niinikään uudistetut, samoin keskikonsoliin sijoitettu kosketusnäyttö, josta hallitaan äänentoistoa ja navigaattoria. Verhoiluvalikoima on nyt täydentynyt myös puolinahkaverhoilulla. Valitettavasti istuimien säädöt ovat yhä puutteelliset, samoin niiden tarjoama tuki. Ohjauspyöräkin jää hieman kauas etäisyydensäädön puutteesta johtuen. Päivityksessä on parannettu myös äänieristystä ja tulokset on havaittavissa, vaikkei Duster edelleenkään ole moottoritienopeuksissa äänetön matkustaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimalla ahdettu Koeajettu versio oli varustettu uudella ahdetulla 125-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Moottorin voimavarat ovat oivat ja riittävät pieneen katumaasturiin mainiosti. Alennusvaihdetta ei ole ja sen vuoksi välitykset on suunniteltu niin, että ensimmäinen vaihde on todella lyhyt. Kaupunkiajossa tämä teettää tiuhaa vaihtamisen tarvetta. Valitettavasti Dusteria saa kyseisellä moottorilla ainoastaan etuvetoisena. Ainoa voimanlähde nelivetoversioon on 110-hevosvoimainen turbodieselmoottori. Vanha 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori säilyy malliston hinnat alkaen- moottorina. Auto etenee hangessa kohtuullisesti etuvetoisenakin, hyvin toimivan vetoluistoneston ansiosta. Jäisellä pinnalla kitkarenkailla varustettu kaksivetoinen auto pyristelee kovasti vastaan liikkeelle lähdettäessä ja neliveto perustelisi itse itsensä. Samalla kun pidon löytyminen on tiukassa, on ohjaustuntokin. Liukkaalla pinnalla kevyt ohjaus on todella tunnoton ja mutkissa selvästi aliohjautuva. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Dacia Duster TCe 125 4x2 Laureate Hinta alkaen 16 878 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 205 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 197cm³ 4-sylinterinen bensiinimoottori, ahdin, etuveto, 6.v-manuaalivaihteisto Teho 92 kW (125 hv), 5250 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4315 mm, leveys 2000 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2674 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1277 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?