11.1.2014

Koeajo: Dacia Dokker Van

Dokker Van kilpailee muiden pienten pakettiautojen seurassa paitsi hinnallaan, myös pätevillä pakettiauton ominaisuuksillaan. Hyvää: Helppo lastata, pirteä moottori, pieni kääntösäde. Huonoa: Tyly vakiovarustelu, tunnottomat polkimet, näkyvyys taakse ja takaviistoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavaraa kuljettaville Dokker Van on käypä työkalu

Das pakettiauto. Dacia Dokker Vanin mainoslause kuvaa autoa hyvin. Lähtöhinnaltaan hieman yli 14 000 euroa maksava pieni pakettiauto on yhä karu ja riisuttu, mutta kuljetuskapasiteettia vaativalle siinä on työkaluksi lähes kaikki tarvittava.

Dokker Van valmistetaan Tangerissa Marokossa. Samasta paikasta tulee myös Dacia Lodgy ja Dokkerin tila-autoversio, jotka jakavat alustaratkaisunsa Dokker Vanin kanssa. Alustassa on hyödynnetty edessä merkin omaa osaamista, taka-akselisto on lainattu Renault Kangoosta.

Kuormattuna vaivaton

Suomessa Dokker Vanin saa joko 1,6 litraisella bensiinimoottorilla, ahdetulla 1,2 litraisella bensiinimoottorilla tai koeajamallamme 1,5 litraisella turbodieselillä. Kaksi jälkimmäistä on Renaultin mallistosta entuudestaan tuttuja.

Dokkerin 90 hevosvoimaa kuljettaa omamassaltaan 1 264 kiloista pakettiautoa riittävän tarmokkaasti, vaikka kuormaa olisi kyydissä enemmänkin. Kuormajousien ansiosta ajaminen muuttuu pehmeämmäksi, kun auto on lastattu. Tyhjänä auton alusta on epätasaisuuksissa hieman pintakova.

Tavaratila ja ohjaamo on erotettu väliseinällä. Vanerointi on tavaratilaan ja sen seinille suositeltava lisävaruste samoin kuin kuormansidontalenkit. Tavaraa mahtuu kyytiin 3,3 kuutiota, ja pisimmät tavaroista voivat olla 1,9 metriä. Kantavuutta Dokker Vanille luvataan 695 kiloa.

Ulkomittoja on aluksi hankala hahmottaa, mutta kun oppii tuntemaan lyhyen keulan mitat, muuttuu käsitteleminen vaivattomaksi pienessäkin tilassa.

Kuljettajalta jäävät kuolleeseen kulmaan helposti pyöräilijät, autoilijat ja jalankulkijat, jotka ovat apumiehen puolella takaviistossa.

Ilman ilmastointia

Varustetaso on 1,6 litraisessa karvalakkimallissa nimeltään Dokker ja äärimmilleen riisuttuna se ei sisällä edes ilmastointia tai radiota. Ambiance-varustelu kulkee ahdettujen moottorien mukana ja näissä edellä mainitut varusteet saa alle 18 000 euroa maksavan auton mukana.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Dacia Dokker Van dCi 90 Ambiance

Hinta alkaen

14 396 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

20 979 €

Ajoneuvovero

100 €/ v

Käyttövoimavero

427 €/ v

Moottori

1 461 cm³, dieselmoottori, ahdin, 4 sylinteriä, 5v.-manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

66 kW (90 hv), 3750 r/min

Vääntö

200 Nm (1750 r/min)

Vääntö

200 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,9 s

Huippunopeus

162 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,2 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

118 g/km

Mitat

pituus 4363 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1809 mm, akseliväli 2810 mm
Tavaratila: 3300 l
Omamassa: 1264 kg

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / 100 000 km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat