31.3.2017

Cupra ja Kankkunen jääradalla – Seat 4Driven ABC

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

Kuusamolaisella jääradalla on kiire ei minnekään.

Ohjauspyörällä osoitetaan menosuunta ja kaasupolkimella säädetään luisukulmaa. Helpoltahan se kuulostaa, mutta kestää silti hetki tottua nelivedon ja sporttiasentoon kytketyn ajonvakautuksen yhteispeliin, joka tosin toimii hienosti. Kunhan vain omat ajatukset on saatu kalibroitua, luvassa on kierroskaupalla hupia.

Muuan urheilusankaria mukaillen talvi on talviajamisen parasta aikaa, joten ei ole yllätys, että muutamaan talvikuukauteen on pakattu koko joukko erilaisia ajokouluja. Volkswagen-ryhmän merkit suosivat Kuusamoa, jossa merkki tekee tiivistä yhteistyötä Juha Kankkusen oman Driving Academyn kanssa. Kokemukset vaihtelevat kaluston kykyjen esittelystä hauskanpitoon ja suoranaiseen ajo-opetukseen. Lisäksi jokaisella merkillä on omat asiakaskuntansa omine toiveineen.

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A niin kuin Ateca

etenee lumisilla syrjäteillä varmasti kiitos nelivedon. Tänään päivän epistolana onkin Seat ja sen 4Drive-neliveto, johon tutustutaan aluksi Atecalla toteutettavan seutulenkin voimin. Viime vuonna saapunut katumaasturi kamppaili tiensä finaaliin Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä eikä syyttä. Suomessa myytävistä Atecoista vajaa 40% varustetaan nelivedolla ja osuus varmasti kasvanee yleisen nelivetobuumin jatkuessa.

Nelivetomalleissa ajoprofiileja täydennetään vielä maasto- ja lumiajoon tarkoitetuilla vaihtoehdoilla, vaikka kulku sujuu mallikkasti perusasennollakin. Malliston huipulta löytyvä 2,0-litraisen TDI:n, nelivedon ja DSG-automaatin yhdistelmä tekee ajamisesta vaivatonta, vaikka valtaviin oivalluksiin ajettavuudesta ei lyhyt siirtymätaival riitäkään.

B niin kuin Barcelonassa

viimeksi kohdattu Seat Leon ST Cupra 300 4Drive, joka on nyt löytänyt tiensä Kuusamon kylmyyteen. Sporttihenkinen kulttiklassikko on ensimmäistä kertaa saatavilla myös nelivetoisena, sillä Leonin ST-farkun Cupra-version voi halutessaan varustaa nelivedon ja DSG-kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmällä. Kuivalla luvassa on 4,9 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h, kiitos 2,0-litraisen TSI-bensaturbon 300 hevosvoiman.

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

Tänään ei kuitenkaan ajeta kuivalla, sillä jääradat on aurattu kuusamolaiselle järvelle, jonka jään paksuudeksi arvioidaan 70–90 senttimetriä. Suosittu talvirengasmerkki repii nastoilla pitoa sieltä mistä löytää, mutta käytännössä ajourat kiillottuvat armotta, kunnes joku muotoilee penkkoja uudelleen, levittäen lunta ajoväylälle. Neliveto on olosuhteissa ehdoton valinta, vaikka välillä järjestelmä käyttytyykin aliohjaavasti.

Muutaman tunnustelevan kierroksen jälkeen yhteinen sävel auton kanssa löytyy ja kellon puuttuessa ajosuoritus mitataan lähinnä virneen leveydellä. Huomioimisen arvoista on miten hyvin Sport-asentoon kytketty ajonvakautus on tilanteen tasalla, karsien turhia liikkeitä, mutta antaen silti liekaa luisteluun. Tärkeintä on käyttää ohjauspyörää oikein, jotta järjestelmä ymmärtää mihin ollaan menossa ja että tilanne on luistosta huolimatta hallinnassa.

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

Keliolosuhteista riippuen ESC Sport saattaa olla myös nopein tapa ajaa, sillä ajonvakautus voi ohjailla autoa yksittäisiä renkaita jarruttamalla. Toisissa keleissä järjestelmä on asiansa osaavan kuljettajan tiellä. Kuljettajia vaihdettaessa varikoilla putsataan usein myös autojen sivulasit, kertoen yleisestä ajosuunnasta.

Suomalaisille tieto Leon ST Cupran nelivedosta on ollut tervetullut, sillä ennakkoon ostetuista 60 autosta vain 5 on ollut etuvetoja. Erinomaisen tasauspyörästön lukon takia etuveto soveltuukin paremmin asvaltilla nautiskeleville, mutta nelivedon asema on toteuttaa ympärivuotisen käyttöauton roolia.

C niin kuin Cupra

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

siirtyy leppoisasti sivuluisusta toiseen Juha Kankkusen käsissä. Rallimestari toteaa rauhallisesti, että siviiliautojen kehitys on ollut huimaa jopa verrattuna aktiiviuran kilpureihin. Tavallisessa perheautossa onkin parhaimmillaan absurdi määrä suorituskykyä.
– Tällä olis aikoinaan pärjännyt hienosti, ihan tämmösenäänkin, Kankkunen toteaa Leonin kurvatessa varikolle parin sivuttain edetyn kierroksen jälkeen.

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

Päivän toisena ajomestarina on Seatin tehdaskuskina ajava Jordi Gené. Rata-autotaustaiselle espanjalaiselle jäällä ajaminen on uutta, etenemisen ollessa hiukan Kankkusta kulmikkaampaa. Vauhtia piisasi silti, vaativasta yleisöstä huolimatta.

Kankkusella edessä on hiljalleen siirtyminen kesämoodiin, sillä Driving Academyn talviajokausi alkaa olla paketissa. Luvassa on ralliaiheista konsultointia eri tahoille sekä ensi talvikauteen varautumista.

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

– Varauksia tulee oikeastaan heti kun kausi loppuu, kaikki haluavat lukita samat päivät ensi vuodellekin ja kaikilla on omat erikoistoiveensa, nelinkertainen rallimestari hymähtää tyytyväisenä.

Cupra ja Kankkunen jääradalla Kuusamo Seat 4drive

Pääsiäisen hiljalleen lähestyessä on aika heittää jäähyväiset talvikaudelle ja keskittyä kesän odotteluun. Mutta talvi tulee joka vuosi, joten viimeistään silloin palataan Lappiin nelivetojen ja jääratojen pariin.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat