31.3.2017 Ajoneuvot Cupra ja Kankkunen jääradalla – Seat 4Driven ABC Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuusamolaisella jääradalla on kiire ei minnekään. Ohjauspyörällä osoitetaan menosuunta ja kaasupolkimella säädetään luisukulmaa. Helpoltahan se kuulostaa, mutta kestää silti hetki tottua nelivedon ja sporttiasentoon kytketyn ajonvakautuksen yhteispeliin, joka tosin toimii hienosti. Kunhan vain omat ajatukset on saatu kalibroitua, luvassa on kierroskaupalla hupia. Muuan urheilusankaria mukaillen talvi on talviajamisen parasta aikaa, joten ei ole yllätys, että muutamaan talvikuukauteen on pakattu koko joukko erilaisia ajokouluja. Volkswagen-ryhmän merkit suosivat Kuusamoa, jossa merkki tekee tiivistä yhteistyötä Juha Kankkusen oman Driving Academyn kanssa. Kokemukset vaihtelevat kaluston kykyjen esittelystä hauskanpitoon ja suoranaiseen ajo-opetukseen. Lisäksi jokaisella merkillä on omat asiakaskuntansa omine toiveineen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy A niin kuin Ateca etenee lumisilla syrjäteillä varmasti kiitos nelivedon. Tänään päivän epistolana onkin Seat ja sen 4Drive-neliveto, johon tutustutaan aluksi Atecalla toteutettavan seutulenkin voimin. Viime vuonna saapunut katumaasturi kamppaili tiensä finaaliin Vuoden Auto Suomessa -äänestyksessä eikä syyttä. Suomessa myytävistä Atecoista vajaa 40% varustetaan nelivedolla ja osuus varmasti kasvanee yleisen nelivetobuumin jatkuessa. Nelivetomalleissa ajoprofiileja täydennetään vielä maasto- ja lumiajoon tarkoitetuilla vaihtoehdoilla, vaikka kulku sujuu mallikkasti perusasennollakin. Malliston huipulta löytyvä 2,0-litraisen TDI:n, nelivedon ja DSG-automaatin yhdistelmä tekee ajamisesta vaivatonta, vaikka valtaviin oivalluksiin ajettavuudesta ei lyhyt siirtymätaival riitäkään. B niin kuin Barcelonassa viimeksi kohdattu Seat Leon ST Cupra 300 4Drive, joka on nyt löytänyt tiensä Kuusamon kylmyyteen. Sporttihenkinen kulttiklassikko on ensimmäistä kertaa saatavilla myös nelivetoisena, sillä Leonin ST-farkun Cupra-version voi halutessaan varustaa nelivedon ja DSG-kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmällä. Kuivalla luvassa on 4,9 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h, kiitos 2,0-litraisen TSI-bensaturbon 300 hevosvoiman. Tänään ei kuitenkaan ajeta kuivalla, sillä jääradat on aurattu kuusamolaiselle järvelle, jonka jään paksuudeksi arvioidaan 70–90 senttimetriä. Suosittu talvirengasmerkki repii nastoilla pitoa sieltä mistä löytää, mutta käytännössä ajourat kiillottuvat armotta, kunnes joku muotoilee penkkoja uudelleen, levittäen lunta ajoväylälle. Neliveto on olosuhteissa ehdoton valinta, vaikka välillä järjestelmä käyttytyykin aliohjaavasti. Muutaman tunnustelevan kierroksen jälkeen yhteinen sävel auton kanssa löytyy ja kellon puuttuessa ajosuoritus mitataan lähinnä virneen leveydellä. Huomioimisen arvoista on miten hyvin Sport-asentoon kytketty ajonvakautus on tilanteen tasalla, karsien turhia liikkeitä, mutta antaen silti liekaa luisteluun. Tärkeintä on käyttää ohjauspyörää oikein, jotta järjestelmä ymmärtää mihin ollaan menossa ja että tilanne on luistosta huolimatta hallinnassa. Keliolosuhteista riippuen ESC Sport saattaa olla myös nopein tapa ajaa, sillä ajonvakautus voi ohjailla autoa yksittäisiä renkaita jarruttamalla. Toisissa keleissä järjestelmä on asiansa osaavan kuljettajan tiellä. Kuljettajia vaihdettaessa varikoilla putsataan usein myös autojen sivulasit, kertoen yleisestä ajosuunnasta. Suomalaisille tieto Leon ST Cupran nelivedosta on ollut tervetullut, sillä ennakkoon ostetuista 60 autosta vain 5 on ollut etuvetoja. Erinomaisen tasauspyörästön lukon takia etuveto soveltuukin paremmin asvaltilla nautiskeleville, mutta nelivedon asema on toteuttaa ympärivuotisen käyttöauton roolia. C niin kuin Cupra siirtyy leppoisasti sivuluisusta toiseen Juha Kankkusen käsissä. Rallimestari toteaa rauhallisesti, että siviiliautojen kehitys on ollut huimaa jopa verrattuna aktiiviuran kilpureihin. Tavallisessa perheautossa onkin parhaimmillaan absurdi määrä suorituskykyä. – Tällä olis aikoinaan pärjännyt hienosti, ihan tämmösenäänkin, Kankkunen toteaa Leonin kurvatessa varikolle parin sivuttain edetyn kierroksen jälkeen. Päivän toisena ajomestarina on Seatin tehdaskuskina ajava Jordi Gené. Rata-autotaustaiselle espanjalaiselle jäällä ajaminen on uutta, etenemisen ollessa hiukan Kankkusta kulmikkaampaa. Vauhtia piisasi silti, vaativasta yleisöstä huolimatta. Kankkusella edessä on hiljalleen siirtyminen kesämoodiin, sillä Driving Academyn talviajokausi alkaa olla paketissa. Luvassa on ralliaiheista konsultointia eri tahoille sekä ensi talvikauteen varautumista. – Varauksia tulee oikeastaan heti kun kausi loppuu, kaikki haluavat lukita samat päivät ensi vuodellekin ja kaikilla on omat erikoistoiveensa, nelinkertainen rallimestari hymähtää tyytyväisenä. Pääsiäisen hiljalleen lähestyessä on aika heittää jäähyväiset talvikaudelle ja keskittyä kesän odotteluun. Mutta talvi tulee joka vuosi, joten viimeistään silloin palataan Lappiin nelivetojen ja jääratojen pariin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?