28.9.2017 Ajoneuvot Continentalin prototyyppirenkaat mittaavat ja muuttuvat ajon aikana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continentalin tulevaisuuden rengasteknologiat lupaavat parempaa turvallisuutta ja mukavuutta mukauttamalla renkaan tien pintaan sopivaksi. Tienpinta auton alla vaihtuu jatkuvasti. Autonvalmistajat sopeuttvat autojaan vaihtuviin olosuhteisiin mukautuvalla iskunvaimennuksella. Nyt Continental pyrkii tuomaan näitä ominaisuuksia renkaisiin. Tavoitteena on parantaa samaan aikaan sekä mukavuutta että turvallisuutta. Uusilla teknologioilla Continental voi reaaliaikaisesti mitata rengasta ja tien pintaa, sekä mukauttaa rengasta kelin ja tien kunnon mukaiseksi. Tehtaan prototyyppirenkaan luvataan tarjoavan parhaan yhdistelmän märälle, kuivalle ja liukkaalle kelille. Rengas muotoutuu tien ja keliolosuhteiden lisäksi myös kuljettajan toiveiden mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkkailua ja muovautumista Rengas perustuu kahteen uuteen erilaiseen teknologiaan, jotka yhdistämällä edellä mainitut ominaisuudet saavutetaan. ContiSense perustuu pitkälti antureihin ja mittaamiseen, ContiAdapt taas muuttaa vanteen leveyttä ajon aikana. Molemmat teknologiat esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa – yhtiö ei vielä paljasta, milloin teknologiat olisivat kuluttajan saatavilla. ContiSense perustuu sähköä johtavan kumiseoksen kehittelyyn, joka mahdollistaa viestittelyn renkaan ja auton välillä. Kumissa olevat sensorit tarkkailevat jatkuvasti renkaan kulutuspintaa ja tien lämpötilaa. Kuljettajalle ilmoitetaan poikkeavista tuloksista tarpeen mukaan. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa puhkeavasta renkaasta välittömästi. Tähän asti varoitus on perustunut rengaspaineeseen, eli tieto on ollut saatavilla vasta paineen alettua laskea. Tulevaisuudessa ContiSenseen lisätään antureita, jolloin rengas voisi välittää tiedon kuljettajalle esimerkiksi lumesta tiellä. Kaikki nämä tiedot voidaan välittää myös älypuhelimeen. ContiAdapt muokkaa rengaspainetta vanneleveyttä muuttamalla. Tarkoituksena on muuttaa renkaan ja tien välistä kosketuspintaa hetkellisesti ajotilanteeseen sopivaksi. Neljä eri vaihtoehtoa on suunniteltu tarjoamaan parhaan ajokokemuksen märälle, epätasaiselle, liukkaalle ja normaalille tien kunnolle. Tämän lisäksi järjestelmä mahdollistaa auton parkkeeraamiseen esimerkiksi syvään lumeen alentamalla rengaspaineen alle 1 baarin. Lähde: Continental Rengas Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku